Kende Gábor, a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet igazgatója az avató ünnepségen elmondta: a határkikötő Magyarország legnagyobb, Schengen Alapból finanszírozott fejlesztése, amelynek révén biztosítható az Európai Unióba délről, vízi úton érkező teljes áruforgalom ellenőrzése és vámolása.
Szekó József, Mohács polgármestere azt hangsúlyozta, hogy a beruházással Bécsből a Duna-parti magyar városba került a közösség déli vízi kapuja, amelynek révén újabb tőkeerős vállalkozások telepedhetnek meg Mohácson, fellendítve a helyi gazdasági életet. Az önkormányzat a határkikötőhöz közel logisztikai bázis és egy közforgalmú kikötő építését is tervezi.
A pénteken átadott határkikötő építésének előkészületei 2000-ben kezdődtek. A tendertervek 2003-ban, a kiviteli tervek 2005-ben készültek el, a közbeszerzési eljáráson nyertes SZEVIÉP Zrt. 2006 március végén vehette át a Mohács északi részén, a Duna jobb partján fekvő munkaterületet, amelyet az önkormányzat 20 évre térítésmentesen biztosít kikötő céljára.
A cég és alvállalkozói a közel 25 ezer négyzetméteres területen egy 2 ezer négyzetméteres szárazföldi főépületet, a hozzá tartozó irányítótornyot, valamint raktárt építettek, kialakították továbbá a kikötésre szolgáló partfalat, elhelyezték az úgynevezett segédlétesítményeket.
A kivitelezők összesen 15 ezer négyzetméter utat, parkolót, rakodóterületet és ehhez kapcsolódóan mintegy 700 méter csapadékvíz-elvezető rendszert építettek ki, egyebek mellett 200 méter gázvezetéket és ivóvízvezetéket, megközelítőleg 350 folyóméter szennyvízcsatornát fektettek le.
A vízi járművek határforgalmi ellenőrzése eddig a városközpont közelében, a vízállás függvényében használható úszóműves kikötőhelyen történt. A személyszállítás a jövőben is ott folyik majd, a teherforgalom azonban az új határkikötőre tevődik át.