3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Előzetes megállapodásra jutott az egyesülésről a British Airways és a spanyol Iberia légitársaság. Mindkét vállalat a oneworld globális légi szövetség tagja, a Malévval együtt.

A csütörtök este bejelentett elvi egyezség több évi tárgyalássorozat eredménye, de a folyamat várhatóan még legalább egy évig elhúzódik, mindenekelőtt azért, mert az ügyletet az EU-bizottság is versenyjogi vizsgálatnak veti alá. Elemzők szerint azonban jó esély mutatkozik a megállapodás uniós jóváhagyására, mivel Brüsszel az Air France és a holland KLM öt évvel ezelőtti egyesülése elé sem emelt akadályt.

A BA és az Iberia közös cégét egy TopCo nevű holdingvállalat fogja össze, amely Spanyolországban lenne bejegyezve, de Londonban működik majd a pénzügyi és operatív központja, és a Londoni Értéktőzsdén jegyeznék. A közös cégben a BA 55, az Iberia 45 százalékot birtokol majd. A megállapodás szerint a csoport elnöke az Iberia jelenlegi elnök-vezérigazgatója, Antonio Vazquez lesz, a vezérigazgatói tisztséget Willie Walsh, a British Airways mostani vezérigazgatója tölti be.

Az egyesülési szándékról közzétett hétoldalas közös nyilatkozat kiemeli: a két vállalat közös légiflottája 419 repülőgépből áll majd, a célállomások száma 205. Az egyesüléssel a BA hálózata 59, az Iberiáé 98 célállomással bővül. A British Airways elsősorban Észak-Amerikában, az ázsiai-csendes-óceáni térségben és Afrikában erős, az Iberiának pedig kiterjedt latin-amerikai útvonalhálózata van.

A két cég azzal számol, hogy az egyesülés utáni ötödik évtől évi 400 millió euró körüli szinergiahozadéka lesz a tranzakciónak. A BA és az Iberia tavaly összesen 62 millió utast szállított, és együttes bevételük hozzávetőleg 15 milliárd euró volt.     

Mindkét céget azonban rendkívüli módon megviseli a repülési ágazatot is sújtó globális pénzügyi-gazdasági válság. Különösen a British Airways küszködik: a cég fennállása óta a legrosszabb üzleti félévét zárta szeptemberben, 292 millió font (84 milliárd forint) adófizetés előtti veszteséggel. Elemzők különösen azt tartják riasztónak, hogy a hagyományosan igen erős időszaknak számító nyári utazási szezonban keletkezett a súlyos veszteség zöme.

A BA vezérigazgatója, Willie Walsh nemrégiben kijelentette, hogy a cég "a túlélésért küzd". A BA jövő márciusig összesen 4900 fős - jóval több mint 10 százalékos - leépítést tervez.

A British Airways elsősorban a prémiumosztályok forgalmának drasztikus visszaesését szenvedi meg. Egyik legfőbb bevételi forrása ugyanis a bőség éveiben a londoni City első, illetve üzleti osztályon repülő bankárainak utaztatása volt, főleg az észak-amerikai járatokon, a súlyos pénzügyi válság és a tömeges citybeli elbocsátások nyomán azonban ez az utascsoport szinte eltűnt.

Walsh külföldi tudósítóknak tartott néhány héttel ezelőtti londoni háttértájékoztatóján azt mondta: a polgári repülést sújtó jelenlegi válság sokszorta mélyebb annál, amelyet az ágazat a 2001. szeptember 11-ei amerikai terrortámadások után átélt. Az MTI kérdésére, hogy a 2001-es, vagy a jelenlegi válságot tartja-e nagyobbnak, Walsh kijelentette: a mostani "bármely mércével mérve tízszer, hússzor, harmincszor súlyosabb", mint az amerikai merényletsorozat utáni volt.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!