A csütörtök este bejelentett elvi egyezség több évi tárgyalássorozat eredménye, de a folyamat várhatóan még legalább egy évig elhúzódik, mindenekelőtt azért, mert az ügyletet az EU-bizottság is versenyjogi vizsgálatnak veti alá. Elemzők szerint azonban jó esély mutatkozik a megállapodás uniós jóváhagyására, mivel Brüsszel az Air France és a holland KLM öt évvel ezelőtti egyesülése elé sem emelt akadályt.
A BA és az Iberia közös cégét egy TopCo nevű holdingvállalat fogja össze, amely Spanyolországban lenne bejegyezve, de Londonban működik majd a pénzügyi és operatív központja, és a Londoni Értéktőzsdén jegyeznék. A közös cégben a BA 55, az Iberia 45 százalékot birtokol majd. A megállapodás szerint a csoport elnöke az Iberia jelenlegi elnök-vezérigazgatója, Antonio Vazquez lesz, a vezérigazgatói tisztséget Willie Walsh, a British Airways mostani vezérigazgatója tölti be.
Az egyesülési szándékról közzétett hétoldalas közös nyilatkozat kiemeli: a két vállalat közös légiflottája 419 repülőgépből áll majd, a célállomások száma 205. Az egyesüléssel a BA hálózata 59, az Iberiáé 98 célállomással bővül. A British Airways elsősorban Észak-Amerikában, az ázsiai-csendes-óceáni térségben és Afrikában erős, az Iberiának pedig kiterjedt latin-amerikai útvonalhálózata van.
A két cég azzal számol, hogy az egyesülés utáni ötödik évtől évi 400 millió euró körüli szinergiahozadéka lesz a tranzakciónak. A BA és az Iberia tavaly összesen 62 millió utast szállított, és együttes bevételük hozzávetőleg 15 milliárd euró volt.
Mindkét céget azonban rendkívüli módon megviseli a repülési ágazatot is sújtó globális pénzügyi-gazdasági válság. Különösen a British Airways küszködik: a cég fennállása óta a legrosszabb üzleti félévét zárta szeptemberben, 292 millió font (84 milliárd forint) adófizetés előtti veszteséggel. Elemzők különösen azt tartják riasztónak, hogy a hagyományosan igen erős időszaknak számító nyári utazási szezonban keletkezett a súlyos veszteség zöme.
A BA vezérigazgatója, Willie Walsh nemrégiben kijelentette, hogy a cég "a túlélésért küzd". A BA jövő márciusig összesen 4900 fős - jóval több mint 10 százalékos - leépítést tervez.
A British Airways elsősorban a prémiumosztályok forgalmának drasztikus visszaesését szenvedi meg. Egyik legfőbb bevételi forrása ugyanis a bőség éveiben a londoni City első, illetve üzleti osztályon repülő bankárainak utaztatása volt, főleg az észak-amerikai járatokon, a súlyos pénzügyi válság és a tömeges citybeli elbocsátások nyomán azonban ez az utascsoport szinte eltűnt.
Walsh külföldi tudósítóknak tartott néhány héttel ezelőtti londoni háttértájékoztatóján azt mondta: a polgári repülést sújtó jelenlegi válság sokszorta mélyebb annál, amelyet az ágazat a 2001. szeptember 11-ei amerikai terrortámadások után átélt. Az MTI kérdésére, hogy a 2001-es, vagy a jelenlegi válságot tartja-e nagyobbnak, Walsh kijelentette: a mostani "bármely mércével mérve tízszer, hússzor, harmincszor súlyosabb", mint az amerikai merényletsorozat utáni volt.
MTI/Menedzsment Fórum