A 2008-as eredmények 2010-ig lehetővé teszik a rendelkezésre álló termelőkapacitások kihasználását, és ezáltal biztosítják a munkahelyek, köztük a szolnoki és a pusztaszabolcsi állások megőrzését is, derül az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményből. A két magyarországi leányvállalat jelenleg 110 munkavállalót foglalkoztat, amely a szolnoki üzem bővítésével 2010 végére 230 főre emelkedik.
Jövő februárig megérkezik az összes Flirt
Ami a MÁV-nál szolgáló Stadler-vonatokat illeti, jelenleg összesen 42 Flirt vonat van forgalomban a magyar vonalakon. A vasúttársasággal 2006-ban kötött szállítási szerződésnek megfelelően a cég még 2008 márciusában szállította le az első 30 Flirt vonatból álló flotta utolsó két darabját is. 2008 decemberében megérkezett Magyarországra az opciós szerződés alapján megrendelt további 30 Flirt első két egysége is, amelyek a szállítást követő hónapban forgalomba is álltak. A szerződött mennyiség utolsó vonatai várhatóan 2010 februárjában érkeznek Magyarországra.
A Stadler 2008 áprilisában rakta le új, 5 milliárd forintos beruházásból épülő vasúti járműgyártó üzemének alapkövét Szolnokon, amelyet 2008 végén adtak át. Az üzem azóta már megkezdte működését, és jelenleg több más megrendelés mellett részt vesz a MÁV Zrt. által megrendelt opciós Flirt flotta utolsó 7 vonatának gyártásában is. A Stadler Szolnok Kft. munkavállalóinak száma jelenleg 82 fő, ami 2010 végéig 200-ra emelkedik majd.
480 milliárd forint értékű megbízás 2008-ban
Ami a pénzügyi eredmények részleteit illeti, a cég a megbízások összértékét tekintve történetének legsikeresebb évét zárta 2008-ban 2,6 milliárd svájci frankkal (közel 480 milliárd forinttal). Ezek közül stratégiai szempontból is különleges jelentőséggel bír a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) 50 darab emeletes vonatra, illetve a Norvég Államvasutak által (NSB) intercity és gyorsvasúti közlekedésre szánt 50 darab Flirt vonatra vonatkozó megbízása. A két megrendelés ugyanis lehetővé tette a Stadler számára, hogy belépjen az emeletes motorvonatok, és a 200 km/h sebességű intercity vonatok piacaira.
A városi villamosok piacán a németországi leányvállalat, a Stadler Pankow GmBH, újabb megbízást kapott a norvégiai Bergen városától 12+20 darab Variobahn szállítására, emellett további megbízásokat kapott Grazból, Münchenből és Potsdamból is.
Az elővárosi és regionális vasúti piacon az SBB 32 darab, míg a német regionális vasúti üzemeltető VIAS 19 Flirt motorvonatot rendelt. Ezekkel a megrendelésekkel az összesen eladott Flirt-ök száma átlépte az 500-at. Emellett az olasz Ferrotramviaria, és a svájci Les Transports Régionaux Neuchâtelois (TRN) két-két darab, míg a németországi Hessische Landesbahn (HLB) további 9 Flirt vonatra adott megbízást.
Indulnak a hazai villamostendereken
A Stadler RS-1 Regio Shuttle elnevezésű könnyű mellékvonali dízel motorkocsija 41 darab értékesített vonattal 2008-ban is megőrizte jó piaci pozícióját. Emellett a svájci Glacier Express-t üzemeltető Rhätische Bahn (RhB) és Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) további 8 panorámakocsi leszállítására adott megbízást. 2008-ban az értékesített GTW csuklós motorvonatok száma elérte a 470-et.
A jövőt tekintve az egyik legjelentősebb megmérettetés a Stadler számára az SBB emeletes távolsági villamos motorvonatokra vonatkozó kiírás és a magyarországi városi villamos tenderek lesznek – az már biztos, hogy utóbbiakon a svájci cég is részt vesz.
A bizonytalan gazdasági környezet ellenére a Stadler a gyártókapacitások további bővítéséről döntött, amelynek értelmében a Csoport mintegy 90 millió svájci frankos (17 milliárd forint) beruházást hajt végre Svájcban.
Menedzsment Fórum