2p

Péntektől szabad a vásár az új autók terén is Kubában, amire 1959, a forradalom éve óta nem volt példa. A lehetőséggel kevesek élhetnek, mert az autóárak borsosak, a fizetések meg rendkívül kicsik.

Az új autók eladása továbbra is állami monopólium, és legalább 400 százalékos a kocsikon az állami felár - adta hírül a BBC, amelynek egy kubai munkatársa példaként egy Peugeut 508-ast hozott fel. A kocsi Havanna egy autószalonjában vár vevőre, de csakis olyanra, akinek legalább 56 millió forintnyi pénze van. A kubaiak zömének viszont mindössze 4300 forintnyi a havi fizetése. Ebből 1092 év alatt jönne össze egy ilyen autóra való. Az említett kocsi kubai ára egyébként a világátlag nyolcszorosa.

A pénteken kezdődött új autóéra előtt a lakosság csakis állami engedély birtokában vehetett új kocsit, az engedély viszont keveseknek adatott meg. Jószerivel csak párt- és állami vezetők, sztársportolók, művészek részesültek a kegyben. Az engedélyek közül azután nem egy igen jó pénzért gazdát cserélt. Immár ingyen sem kell ilyen dokumentum senkinek, mert anélkül is vehet új kocsit.

Ami a használtakat illeti, szintén messze a világpiaci fölöttiek az árak. Egy ötéves Peugeot 206-os 18 millió forintnyi összegbe kerül. Használt autót sem régóta adhat-vehet egymás között szabadon a lakosság, hanem csak 2011 óta. Azelőtt csakis az 1959-es évjáratúnál korosabb autók magánkereskedelmét engedélyezte a hatóság.

A kubai kormány azt hangoztatja, hogy az új kocsik nagy felárából részben a tömegközlekedést fogja fejleszteni, amelynek járműveit biztosan nagy örömmel bevenné jó pár közlekedési múzeum a világ tehetősebb felén.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!