Ötmilliárd eurót is elérő hiteltámogatást kér a nyugat-európai többnemzetiségű Airbus vállalkozás. A világ vezető repülőgépgyártó vállalata azért fordul - a kormányokhoz - segítségért, mert a bankok hitellehetőségeit kevesli, márpedig az A350-es jelzésű és hosszú távú repülésekre szánt géptípus kifejlesztése sokba kerül. Mindeközben többletköltségek merülnek fel az A380 típus gyártásával kapcsolatban - írja a Bloomberg amerikai hírszolgálat.
A sajtó szerint a 350 utas szállítására képes A350 fejlesztési költsége 12 milliárd körül lehet(a gép 2013-ban állna forgalomba). Az Airbus vállalkozásban közreműködő négy államnak, Franciaországnak, Németországnak, Spanyolországnak, illetve kisebb részt Nagy-Britanniának ezen költség legalább 30 százalékát kellene finanszíroznia, s általában szokta is, hitelként.
Az Airbus jelentős mértékben él az exporthitel-finanszírozás eszközével, de megítélése szerint most igényei olyan jelentősek ezen a téren, hogy a szükséges összegű pénzt kereskedelmi banki hitelezőktől nem tudja összeszedni. Az idén az Airbus gépszállításait 40 százalékban pénzelik az exporthitelt finanszírozó intézetek, de jövőre az Airbusnak 50 százalékos igénye lesz.
A bajokat tetézi, hogy a megrendelések is elmaradnak a várttól. A társaság hétfői közleménye szerint csupán 32 új megrendelés futott be Airbus repülőgépre idén május végéig, 21 rendelést pedig lemondtak az ügyfelek, közölte a gyártó EADS. A nyugat-európai légi-, hadi- és űripari csoport 2009 egészére korábban legkevesebb 300 új megrendelésre számított. A cég szerint a visszaesés oka a légi közlekedést is erősen sújtó gazdasági válság.