A kombinált árufuvarozás fejlesztését támogatja az Európai Bizottság közlekedési és energia főigazgatósága, melynek keretében hazánk 2,3 millió eurós támogatást kap. A közúti áruszállítás belvízre, és vasútra terelését kitűző EU Marco Polo II-es programjának keretében három évre szól a támogatás, amelyről kedden hivatalos levélben tájékoztatták a lebonyolító HK-át. Tomcsányi István kiemelte, hogy a támogatási szerződést legkésőbb 2008 január 31-ig meg kell kötni.
Emelni kell az irányvonatok számát
A támogatás szigorú feltétele, hogy a vasúti irányvonatokon szállított kamionok számát a 2007. évi mintegy 40 ezerről 2010-re 50 százalékkal, 60 ezerre kell emelni. Amennyiben ezt a HK nem tudná teljesíteni, akkor a támogatást vissza kell fizetni az EU-nak.
A HK vezérigazgatója utalt arra, hogy a mintegy 600 millió forintos támogatást három évre elosztva, ám utólag folyósítja az EU, azonban lehetőség van előleget kérni, amivel a társaság várhatóan élni is fog, hogy a forgalomnövekedéshez elengedhetetlen fejlesztéseket meg tudja tenni.
Tomcsányi István kiemelte, hogy a támogatási kérelem elfogadásának - a minimális 60 pontos feltételrendszert 74 pontra telesítette a cég - azért is van nagy jelentősége, mert a Marco Polo program történetében ez volt az első, hogy egy magyar cég volt a főpályázó. Alpályázóként már több magyar cég - így a HK - is részt vett a programban.
900 millió forintot ad a kormány
A HK vezérigazgatója közölte: a magyar kormány a kombinált fuvarozást a környezetvédelemre és a közutak biztonságára kifejtett hatása miatt az idei költségvetésben 900 millió forinttal támogatja. A következő években a támogatás mértéke a 900 millió forinthoz viszonyítva ugyan folyamatosan csökkenni fog, de a versenyképességet ez a változás nem rontja, mivel a számítások szerint a közúti fuvarozás költségszintje magasabb lesz, és erőteljesebben növekszik.
A magyar kormányzat öt évig támogatja a kombinált fuvarozást, és a kormány reménye szerint ez idő alatt a RO-LA a saját lábára fog állni. A társaság az idei első félévben 20 ezer kamion vasúti szállítását bonyolította le, és mintegy 1,3 milliárd forint forgalmat ért el. A szállított kamionok száma megegyezett a múlt évi bázisidőszakéval,ám az árbevétel 700 millió forinttal elmaradt attól. A csökkenés oka az volt, hogy az idén jóval több kombi szerelvény indult az ausztriai Wellsből, mint Szegedről, így a bevételből nagyobb hányad maradt az osztrák társcégnél.
Tomcsányi István közölte: a 20 ezer nehéz tehergépjármű félmillió tonna tengelyterhelést jelentene a közutakra. Az Európai Unió 2007. január 1-jei bővítésekor fennállt annak veszélye, hogy az új tagállamok, Románia és Bulgária kamionjai - amelyek a 2006-os magyar RO-LA forgalom több mint 80 százalékát tették ki - megfelelő intézkedések hiányában többé nem veszik igénybe a RO-LA vonatokat.
A Hungarokombi vezérigazgatója kiemelte, hogy az állami támogatásnak köszönhetően a 2007-es áraik mintegy 25 százalékkal, kamiononként 113 euróval csökkentek, így a Szeged-Wells irányár mintegy 387 euró. Ez az összeg azonban még mindig magasnak tűnhet, ha figyelembe vesszük, hogy jelenleg egy kamion napi közúti útdíja mindössze 3 ezer forint.
Az EU 600 millió forintos támogatása lehetővé teszi, hogy a HK további mintegy 15-20 százalékkal mérsékelje tarifáit, így növelve a RO-LA forgalom versenyképességét a közúti kamionforgalommal szemben - hangsúlyozta Tomcsányi István.