4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság közlekedési és energia főigazgatósága 2,3 millió eurós (mintegy 600 millió forintos) támogatást hagyott jóvá a magyar kombinált árufuvarozás forgalmának növelésére - tájékoztatott Tomcsányi István, a vasúti kamionszállítást (RO-LA) Magyarországon végző Hungarokombi (HK) Kft. vezérigazgatója.

A kombinált árufuvarozás fejlesztését támogatja az Európai Bizottság közlekedési és energia főigazgatósága, melynek keretében hazánk 2,3 millió eurós támogatást kap. A közúti áruszállítás belvízre, és vasútra terelését kitűző EU Marco Polo II-es programjának keretében három évre szól a támogatás, amelyről kedden hivatalos levélben tájékoztatták a lebonyolító HK-át. Tomcsányi István kiemelte, hogy a támogatási szerződést legkésőbb 2008 január 31-ig meg kell kötni.

Emelni kell az irányvonatok számát

A támogatás szigorú feltétele, hogy a vasúti irányvonatokon szállított kamionok számát a 2007. évi  mintegy 40 ezerről 2010-re 50 százalékkal, 60 ezerre kell emelni. Amennyiben ezt a HK nem tudná teljesíteni, akkor a támogatást vissza kell fizetni az EU-nak.

A HK vezérigazgatója utalt arra, hogy a mintegy 600 millió forintos támogatást három évre elosztva, ám utólag folyósítja az EU, azonban lehetőség van előleget kérni, amivel a társaság várhatóan élni is fog, hogy a forgalomnövekedéshez elengedhetetlen fejlesztéseket meg tudja tenni.

Tomcsányi István kiemelte, hogy a támogatási kérelem elfogadásának - a minimális 60 pontos feltételrendszert 74 pontra telesítette a cég - azért is van nagy jelentősége, mert a Marco Polo program történetében ez volt az első, hogy egy magyar cég volt a főpályázó. Alpályázóként már több magyar cég - így a HK - is részt vett a programban.

900 millió forintot ad a kormány

A HK vezérigazgatója közölte: a magyar kormány a kombinált fuvarozást a környezetvédelemre és a közutak biztonságára kifejtett hatása miatt az idei költségvetésben 900 millió forinttal támogatja. A következő években a támogatás mértéke a 900 millió forinthoz viszonyítva ugyan folyamatosan csökkenni fog, de a versenyképességet ez a változás nem rontja, mivel a számítások szerint a közúti fuvarozás költségszintje magasabb lesz, és erőteljesebben növekszik.

A magyar kormányzat öt évig támogatja a kombinált fuvarozást, és a kormány reménye szerint ez idő alatt a RO-LA a saját lábára fog állni. A társaság az idei első félévben 20 ezer kamion vasúti szállítását bonyolította le, és mintegy 1,3 milliárd forint forgalmat ért el. A szállított kamionok száma megegyezett a múlt évi bázisidőszakéval,ám az árbevétel 700 millió forinttal elmaradt attól. A csökkenés oka az volt, hogy az idén jóval több kombi szerelvény indult az ausztriai Wellsből, mint Szegedről, így a bevételből nagyobb hányad maradt az osztrák társcégnél.

Tomcsányi István közölte: a 20 ezer nehéz tehergépjármű félmillió tonna tengelyterhelést jelentene a közutakra. Az Európai Unió 2007. január 1-jei bővítésekor fennállt annak veszélye, hogy az új tagállamok, Románia és Bulgária kamionjai - amelyek a 2006-os magyar RO-LA forgalom több mint 80 százalékát tették ki - megfelelő intézkedések hiányában többé nem veszik igénybe a RO-LA vonatokat.

A Hungarokombi vezérigazgatója kiemelte, hogy az állami támogatásnak köszönhetően a 2007-es áraik mintegy 25 százalékkal, kamiononként 113 euróval csökkentek, így a Szeged-Wells irányár mintegy 387 euró. Ez az összeg azonban még mindig magasnak tűnhet, ha figyelembe vesszük, hogy jelenleg egy kamion napi közúti útdíja mindössze 3 ezer forint.

Az EU 600 millió forintos támogatása lehetővé teszi, hogy a HK további mintegy 15-20 százalékkal mérsékelje tarifáit, így növelve a RO-LA forgalom versenyképességét a közúti kamionforgalommal szemben - hangsúlyozta Tomcsányi István.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!