3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jövőre az ideinél 70 milliárd forinttal kevesebbet költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra, miután a kormány elfogadta a közösségi közlekedési rendszer átalakításának stratégiáját, amely alapján 2010-től csak a bruttó hazai termék (GDP) egy százaléka fordítható a közösségi közlekedésre - jelentette be Szollár Domokos kormányszóvivői tájékoztatón pénteken.

A szerdai kormányülésen elfogadott stratégia megvalósításával a jelenlegi 330 milliárd forint ráfordítás helyett jövőre körülbelül 260 milliárd forintot költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra, míg később ez az összeg a magyar gazdaság növekedésének függvényében változhat - tette hozzá.

A szóvivő tájékoztatása szerint a kormányhatározat egy "feladatkiosztó útiterv", amely augusztus 15. és november 30. közötti határidőkkel koncepcionális javaslatok elkészítését írja elő a közösségi közlekedésben érintett állami szerveknek, valamint társaságoknak.

Szollár Domokos kiemelte: a határozat legfontosabb stratégiai alapelvei közé tartozik, hogy megszűnjön a párhuzamosság a Volán és a MÁV-járatok között, valamint a közösségi közlekedésben létrejöjjön egy regionális rendszer, ahol regionális tanácsok a helyi igények alapján rendelik meg a közlekedési szolgáltatásokat.

Aláhúzta: a kormány célja, hogy versenyképes közlekedési cégek alakuljanak, amelyek a közösségi közlekedés 2010-es piacnyitása után is megállják a helyüket, míg középtávon egy pénzügyileg fenntartható, magasabb színvonalú közlekedési rendszer valósuljon meg. Szollár Domokos hangsúlyozta, hogy a helyközi közösségi közlekedés biztosítása állami feladat, és az átalakítás az érdekvédelmi szervezetekkel való egyeztetéssel történik majd meg.

Az egyik legfontosabb feladat, hogy az ősz közepére felálljanak a helyi önkormányzatok vagy akár civil szervezetek képviselőit tömörítő regionális tanácsok, amelyek a helyi igények szerint rendelhetnék meg állami vagy magántársaságoktól a szükséges közösségi közlekedési szolgáltatásokat.

A kormányszóvivő elmondta: a MÁV-nál a koncepció szerint a jelenlegi 7.700 kilométer vasútvonal 60 százaléka országos, 40 százaléka pedig regionális vonal lesz. A regionális és országos közlekedés jövő évi koncepciójának stratégiáját augusztus 24-ig kell elkészíteniük az érintett szervezeteknek.

Elmondta: szét kell választani a MÁV pályavasúti, valamint személyszállítási tevékenységét, hogy versenyképes, különálló cégek jöjjenek létre, valamint üzemgazdaságos méretre kell csökkenteni a Volán-társaságok számát. Emellett javaslatot kell készíteni a közösségi közlekedés átalakításának és a hosszú távon is fenntartható finanszírozásának pénzügyi konstrukciójára, és meg kell állapodni a MÁV tulajdonában és kezelésében lévő ingatlanállomány közhiteles felméréséről. Kiemelte: fontos, hogy olyan ingatlanok legyenek a MÁV tulajdonában, amelyekre a társaságnak valóban szüksége van, míg a többi ingatlan kerüljön át a nemzeti vagyonkezelőhöz.

Szollár Domokos hangsúlyozta, hogy az átalakítás egy több éves folyamat, amelynek negatív következményei is lehetnek, azonban mivel még csak a stratégiai koncepció készült el, sem egyes vonalak bezárásáról, sem elbocsátásokról nincs szó.

A pénteki kormányszóvivői tájékoztatón Varju László, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára bejelentette, hogy a kormány újabb nyolc nagy projektet fogadott el 12 milliárd forint beruházási értékben. Elmondta: a most elfogadott projektek között városrehabilitációs, valamint turizmusfejlesztési projektek szerepelnek.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!