Továbbra is a szénsavas a legnépszerűbb, de a tendencia csökkenő. Egyre kedveltebb ugyanis a drágább szénsavmentes ásványvíz, amelyre az értékben mért eladások 38 százaléka jut, az előző évi 36-tal szemben. A dús szegmens részaránya 56-ról 54 százalékra csökkent, míg az enyhén szénsavasé 8 százalék maradt.
Egy liter ásványvíz mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára ugyanúgy 50 forint idén májusban, mint a tavalyi ötödik hónapban. A szénsavban dúsból egy liter legutóbb átlagosan 44 forintba került, míg a szénsavmentesből 58 forintba.
Az alacsony árakban lényeges szerepet játszik a kereskedelmi márkák magas részaránya. Az ásványvíz mennyiségi eladásából idén májusban 49 százalék, egy évvel korábban 47 jutott rájuk.
Az ásványvíz zömét továbbra is másfél literes palackban adják el. Mennyiségben 75, értékben 79 százalék jut erre a kiszerelésre. Figyelemre méltó, hogy megint nőtt a 2 literes szegmens részaránya.
A beszerzési helyek kiemelkedően koncentrálódtak ásványvíznél. Hipermarketre 34 százalék jut a mennyiségben mért forgalomból, a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornára pedig 45, ami plusz 2 százalékpontot jelent az előző évhez képest.
Említést érdemel az ízesített ásványvíz piaca. A tavalyelőtti fellendülést követően mennyiségben majdnem 2 százalékkal csökkent a kiskereskedelem forgalma, 2008 júniusa és 2009 májusa között, az előző hasonló évhez képest. Értékben 14 százalékkal nőtt a bolti eladás, és meghaladta a 2 milliárd forintot a legutóbbi évben. Az ízek közül kiemelkedik a citrom piaci részesedése, majd a lime következik.
MTI/Menedzsment Fórum