3p

A jelenlegi állás szerint pénzük mintegy hatvan százalékát elbukták azok a befektetők, akik 2007 szeptemberében bizalmat szavaztak a Budapesti Értéktőzsdén akkor megjelenő AAA Autónak, Közép- és Kelet-Európa egyik legnagyobb használtautó kereskedő cégének. Az árfolyam a kezdeti ötszázról mostanáig 184 forintra esett vissza, a kibocsátás idején jósolt nyolcmillió eurós profitból pedig 4,8 milliós veszteség lett. Anthony James Denny vezérigazgató az mfor.hu-nak adott interjúban a kedvezőtlen piaci trendeket és az értékesítés hirtelen visszaesését teszi felelőssé a negatív fejleményért, elemzők viszont azt állítják: valójában a bérezés kifehérítése és a menedzsment sorozatos hibái vezettek az eredményromláshoz. Bár a cég idei éve a költségcsökkentésről és a meglévő hálózatra való koncentrálásról szól majd, kérdés, elég lesz-e mindez a befektetők bizalmának visszanyeréséhez.

Merre van a kiút? Mit tervez a cég Magyarországon? - A közgyűlésre nem az eredeti központjukban, Prágában, hanem Hollandiában kerül sor. Miért?

- Hollandia a hivatalos székhelye a cégnek, és már a részvénykibocsátáskor jeleztük, hogy mindenképpen ott tartjuk az éves közgyűlést.  

- A napirendi pontok között szerepel az is, hogy az igazgatóság kéri felhatalmazását  részvények visszavásárlására. Ha ezeket utána kivonják a forgalomból, akkor növekszik az egy részvényre jutó eredmény, illetve eszközérték, így végeredményben a részvényárfolyam is emelkedhet. Ez a céljuk a lépéssel?

- Nem, a visszavásárlásnak technikai oka van. Az előző napirendi pontban ugyanis a részvényopciós program megvalósításáról fog szavazni a közgyűlés, ahhoz pedig, hogy az egyáltalán működhessen, vissza kell vásárolni részvényeket.

- Milyen stratégiával próbálja az AAA Auto ismét nyereségessé tenni a működést?

- Az üzleti tervben azzal számolunk, hogy a piaci körülmények nem fognak javulni novemberhez-decemberhez képest, ezért a működési költségeket visszük le olyan szintre, hogy ilyen külső feltételek mellett is nyereséget érhessünk el. Ez alapvetően a munkaerőhöz kapcsolódó költségek visszafogását jelenti, a cégautók számának csökkentésétől kezdve az utazási kiadások megnyirbálásáig. A költségcsökkentési program egyébként nagyjából már meg is valósult.

Emellett csoport-, ország és telephelyszinten is nézzük a hatékonyságot: minden telephelynek el kell tudnia tartania magát, azaz profitot kell termelnie. Azt egyelőre nem tudom megjósolni, melyik évben várható ismét nyereséges működés.

- Mindez azt jelenti, hogy a korábbi erőteljes terjeszkedés is leáll majd?

- A további terjeszkedést elhalasztottuk, az ide év a konszolidációról és a nyereségességről fog szólni.

- Mi a helyzet Magyarországgal? Március végén már bejelentették, hogy bezárják nyíregyházi telephelyüket, viszont két új egység nyitását is kilátásba helyezték.

- A jelenleg létező telephelyeket egyelőre nem fenyegeti a bezárás veszélye, de fontos, hogy nyereségesen tudjanak működni.

Az eddig csak felvásárlással foglalkozó debreceni telephely két héten belül megkezdi az értékesítést, Győrben pedig idén vagy jövő év elején nyithat meg teljes egészében a bázis. A további terjeszkedés szempontjából Szombathely és Kecskemét jöhet még szóba, igaz, legkorábban jövőre.

- A magyar piacon milyen fejleményekre számítanak? 

- Mivel 2007-ben még nem volt teljes a magyar hálózatunk, az értékesítést tekintve is jelentős növekedést várunk a tavalyi tervekhez képest, így árbevételt tekintve Magyarország súlya a teljes csoporton belül növekedni fog.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!