William Swelbar, a világhírű amerikai egyetem, a Massachusetts Institute of Technology szaktanácsadója a The Timesnak azt mondta: a repülési piac valós állapotát - különösen az Egyesült Államokban - csak ősszel, a fő utazási évad után lehet majd felmérni.
A nyári időszakra sok járatot már több hónapja lefoglaltak, ami a szakértő szerint "torzítja a valós képet arról, hogy mi is történik".S welbar szerint azonban annyi bizonyos, hogy a polgári repülés "súlyos lassulás felé tart ... lehet, hogy már recesszióban is van".
A visszaesésnek már meg is vannak az első áldozatai. A hétvégén váratlanul felfüggesztette működését a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, miután kifogyott a készpénzből, és nem jutott hozzá egy várt finanszírozási csomaghoz. A három Boeing 767-es repülőgépet üzemeltető, alig másfél éve indult Silverjet a londoni Luton repülőtérről járt New Yorkba, illetve Dubajba. Leállása még a személyzetet is váratlanul érte: a péntek esti New York-i járat utasainak beszállítása már meg is kezdődött, amikor bejelentették, hogy a cég csődbe ment, és gépei egyelőre nem szállnak fel.
A hirtelen intézkedés összesen csaknem 10 ezer utast érint; nekik a cég csak azt tudta tanácsolni, hogy nézzenek más légitársaságok után, a már megvett, átlagosan ezer fontba kerülő jegyek árát pedig az utazásbiztosítóktól, vagy hitelkártya-kibocsátójuktól próbálják visszaszerezni.
A rekord üzemanyagárakkal a hagyományos légitársaságok is küszködnek.
A British Airways, a legnagyobb brit légitársaság egy hónapon belül másodszor emeli meredeken a jegyáraira kirótt üzemanyag-pótdíjakat. A hétfőtől érvényes intézkedés alapján a rövid távú - vagyis a belföldi, illetve Európán belüli - járatokon, menettérti jegy esetében 32 font (9700 forint), a kilenc óránál rövidebb időtartamú hosszú távú járatok esetében - ebbe a kategóriába tartozik például a London-New York útvonal, a világ legforgalmasabb transzatlanti légi útja - oda-vissza foglalás esetén 156 font (48 ezer forint), a kilenc óránál hosszabb repülések esetén, járatpáronként 218 font (67 ezer forint) a BA új üzemanyag-felára.
A British Airways a múlt hónap elején adó előtti eredményének 45 százalékos emelkedését jelentette a március 31-én zárult előző pénzügyi évéről, de a beszámolóban hangsúlyozta, hogy ha az olajárak az akkori 120 dolláros szinten maradnak, az a cég éves üzemanyagszámláját egymilliárd fonttal 3 milliárd fontra növelheti. A nyersolaj hordója azóta 135 dollár feletti rekordon is járt, és jelenleg 130 dollár körüli szinteken mozog.
Iparági elemzők szerint 2000 óta az egy transzatlanti átkeléshez szükséges repülőüzemanyag- mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 22 ezer fontot (több mint 40 ezer dollár). A repülőgép-üzemanyag hordója, amely 2003 januárjában még 40 dollár alatt volt, az idei év elején már 140 dollár felett járt.