2015. december 18. 05:04

Noha a Daciákat még ma is sokan lesajnálóan emlegetik, a márka megmutatta, hogy agresszív árstratégiával számottevő piaci rést lehet kiszakítani. A Lada most hasonlóra készül.

Csütörtökön kezdődött 9 magyar autószalonban a Lada márka ismételt forgalmazása. A 70-es, 80-as évek legmenőbb keleti márkájú kocsijának a rendszerváltás után viszonylag gyorsan leáldozott, amiben éppen úgy szerepe volt a Togliattiban székelő AvtoVaz gyár fejre állásának, mint a hazai piaci igények változásának.

Az orosz vállalat egyik fő tulajdonosa a francia Renault, amely egyébként a Dacia vállalatot is felvásárolta korában. A franciák stratégiája egy ideig arról szólt, hogy a megszerzett román és orosz üzemekben a Renault olcsóbb piacokra szánt autóit szereltette össze, az utóbbi időben viszont váltottak. A Dacia modellekkel több éve előrukkoltak, és noha nem a megnyerő szépségükről ismertek ezek a járművek, a baráti árak megtették a hatásukat.

Ezeket a Ladákat kínálják majd


Az egykori román autóból az elmúlt években 3-4 ezer darabokat adtak el úgy, hogy a Dacia nem kifejezetten flottaautó volt. A hazai értékesítést a válság óta jelentős arányban a flottás eladásokon múlik, ám a márka rendre legalább 40 százalékos magánvásárlói arányt ért el az elmúlt évek egyes hónapjaiban.

Mindezeket figyelembe véve, illetve azt, hogy a Lada is alacsony árakkal kívánja elsősorban a vásárlókat meghódítani, egyáltalán nem tűnik a valóságtól elrugaszkodottnak az Avtovaz azon terve, mely szerint jövőre ezer autó eladásával kalkulálnak. Ráadásul szolgáltatások tekintetében is igen versenyképes a Lada ajánlata, hiszen 5 év gyári garancia van minden modellre 100 ezer kilométeres felső limittel. Az átrozsdásodás ellen pedig 6 év garanciát vállal a gyár és a magyar kereskedők.

A Suzuki is aggódhat, hiába erősebb a kínálata


Nem állítjuk, hogy a fél ország Ladát fog venni, de a kevesebb pénzzel rendelkező, új autóra vágyó embereknek racionális alternatíva lehetnek az orosz autógyár termékei. A kínálat gyakorlatilag két modell különböző változataiból áll: a Kalina (amelynek egyes darabjai Granta névre hallgatnak) és a 4x4 (leánykori nevén Niva) lesz elérhető. A Kalina nevet viseli a csapotthátú és a kombi, míg a lépcsős- és ferdehátú modell a Granta. A motorkínálat is szűkös lesz, hiszen egyelőre egy saját fejlesztésű, 1,6-os benzinmotorral lehet majd megvenni a Ladákat, ennek alapváltozata 86, a jobban felszerelt 16 szelepes pedig 96 lóerős. A kínálatban lesznek (kicsit fellengzős elnevezéssel) Lux-nak nevezett felszereltségi szintű járművek, ami alatt olyan, középkategóriás autókban gyakran „alapfelszereltséghez tartozó extrákat” kell érteni, mint az esőérzékelős ablaktörlő, az automata világításkapcsolás, a multimédiarendszer, a tolatóradar vagy az ülésfűtés. Más kérdés, hogy a teljes felszereltséggel bíró modellek ára is éppen csak átcsúszik a 3 millió forintos szinten, amely összegért viszont nulla kilométerrel csak egy lebutított autót lehet kapni. Ha a Lada Kalina nagyságú modellekben gondolkozunk, akkor ennél az árszintnél még elég szűk a választék, nekünk elsőre a Skoda (Fabia), a Citroen (C3, vagy C-Elysée), a Seat (Ibiza) és Suzuki (Swift) ugrott be. Vagy ha ennél nagyobb választékot szeretnénk, akkor jóval kisebb méretű kocsival kell, hogy megelégedjünk.

Ilyen modellekkel versenyez a Skoda a vásárlók kegyeiért


Az igazán érdekes helyzet többek szerint egyébként nem a kínálat felső, hanem az alsó részen lesz. A fapados Lada Granta ugyanis 1 999 000 forintról indul, ami alá megy a piacon legolcsóbb Dacia Loganoknak, amelyek 2 020 000 forintos árról indulnak. Így az a néhány ezer kispénzű (ha lehet így nevezni azt, aki 2 millió forintot kifizet egy autóért) aki új kocsira vágyik, ebből a két márkából fog valószínűleg választani.

Más kérdés, hogy a Renault ezzel saját márkáit versenyezteti, illetve a Lada belépésével kannibalizálja a Dacia által megszerzett piacot. Miközben nehezen tartjuk elképzelhetően, hogy ehhez képest teljesen más forgatókönyv valósuljon meg, a franciák esetleg a Ladák jobb megítélésében bízhatnak. Az orosz kocsik fogyasztására ugyan sok panasz volt régen, de a Daciánál sokkal többre tartották az emberek. Bár a 90-es évek eleje óta 20 év telt el, de ha most is így gondolkodnak sokan, akkor a Lada akár az olcsóbb Skodáktól, akár a Suzuki egyes modelljeitől is tud vevőket elcsábítani. Mindenestre néhány hónap múlva, az első negyedéves adatok alapján már le lehet szűrni tanulságokat a Lada indulását illetően.

mfor.hu