A 3K által kezelt útvagyonba nem tartoznak bele a koncessziós és a magántőkével létrehozott gyorsforgalmi utak, az M5-ös és az M6-os sztráda - közölte Bardóczky Viktor. A társaság kezelésében mintegy ötvenezer helyrajzi számon nyilvántartott ingatlan van, amelyek teljes területe kilencmillió négyzetméter, az ország alapterületének egy százaléka.
A 3K mintegy kétszáz hasznosítási szerződéssel rendelkezik, amelyeket az utak mellett elhelyezkedő pihenőhelyeket, benzinkutakat és éttermeket üzemeltetőkkel kötött.
Bardóczky Viktor emlékeztetett arra, hogy a 3K jogelődjéhez, az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatósághoz (ÚKIG) 2004. január 1-jével került az országos közutak kezelése a gyorsforgalmi utak kivételével, majd 2006. február elsejétől a gyorsforgalmi utak vagyonkezelése is a feladata lett, a jogszabályban felsorolt programutak kivételével. Ezt követően a 3K 2007-től már kezeli a programutakat is, az M5-ös és M6-os kivételével.
Tóth Tibor, a 3K műszaki ellenőre felhívta a figyelmet arra, hogy mielőbb egységes álláspontra kellene jutniuk a kezelőknek, az üzemeltetőknek és a tulajdonosoknak a közutak melletti területeken megvalósuló ingatlanfejlesztésekről.
Ugyanis a gyorsforgalmi utak mellett - a megnövekedett igények miatt - várható a magánbefektetők megjelenése, amelyek a meglévő kiskapacitású pihenők melletti mezőgazdasági területek megszerzésével alakíthatnak ki kamionparkolókat, mosókat, éttermeket.