Bár az európai autóeladásokat a modellek szintjén nézve még mindig a kisautók, illetve az alsó-közép kategória képviselői dominálják, a kis crossoverek szédítő növekedési dinamikát diktálnak. A Jato Dynamics augusztusi adatai szerint a Renault Captur 10, az Opel Mokka 44,5, a Peugeot 2008 pedig 67,7 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy ezek aránylag fiatal modellek, tehát alacsonyabb bázisról indulhatnak.
Az nem meglepő, hogy az egyes modellváltások és frissítések megdobják az eladásokat. A Jato 3 modellt, a Nissan Note-ot, a Mazda 3-ast és a BMW X5-öt emeli ki, mint jobban teljesítő modelleket, amelyek közül az utolsó finoman szólva nem nevezhető népautónak. Bár a Jato nem részletezi a nagy német terepjáró európai volumennövekedését, lévén a top 10-be nem került be, a BMW közleménye szerint az X5 az egész világon nagyon jól teljesít. Az első 8 hónapban 33,1 százalékkal többet adtak el a frissített modellből, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Ha már a luxusterepjáróknál tartunk, a Porsche Macan és a Jeep Cherokee is egész jól teljesítenek.
Áttérve a modellek top 10 listájára, nagy változásokat nem látni, azonban egy új szereplő tudott felkapaszkodni a 10. helyre, ez pedig az öregecske VW Passat, amelynek új generációjáról már láthattunk gyári fotókat. Vélhetően az ilyenkor szokásos készletkisöprésnek köszönhető, hogy a Passat augusztusi eladásai 21,2 százalékkal múlták felül 2013 8. havi adatát, mialatt az 2014-es eddigi számok minimális, 0,1 százalékos visszaesést mutattak. A Passatnak köszönhetően a VW-nek augusztusban 3 modellje is a top 10-ben tanyázott, a Golf az első, a Polo pedig második helyen. Ez utóbbi egyként kapott egy enyhe modellfrissítést, amely szintén lökést adhatott az eladásoknak. A kis VW 14 százalékkal nőtt a nyár utolsó hónapjában, mialatt éves szinten fél százalékkal esett vissza.
Ha az első 8 hónap adatait nézzük, akkor a modellek között a Skoda Octavia, az Audi A3 és a VW Golf nőttek a legnagyobbat. A VW csoport kocsijai mind fiatalok, ami hatalmas előny, lévén, hogy az Opel Astra és a Ford Focus éppen modellváltás előtt állnak. Így a nagy kérdés, hogy ha a két nagy német rivális előrukkol új alsó-közép kategóriás modelljeivel, akkor a VW és a Skoda képes lesz-e tartani a jelenlegi komoly növekedési ütemét. A Ford esetében ráadásul érkezik az új Mondeo is, amelynek kinézetét már elég régóta ismerjük.
Olvassa el korábbi cikkünket az európai autópiac alakulásáról, amelyet az Renault és az Opel párharca dominált a dobogó harmadik helyéért és amelyben egyelőre utóbbi áll nyerésre.
Szász Péter
mfor.hu