5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az idei év harmadik negyedévében úgy tűnik, mintha megállt volna a lappiac zuhanása, sőt egyes sajtótermékek látványos növekedést produkáltak. A Vasárnap Reggelnél viszont brutális visszaesést mértek, ami változás eredménye a mérési folyamatban.

A Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, harmadik negyedévre vonatkozó statisztikája szerint úgy tűnik, összességében megállt a lappiac zuhanása. Bár még így is vannak olyan sajtótermékek, melyeknél kitart a zsugorodó trend, többek akár örülhetnek is a most közölt MATESZ-adatoknak. Ha az egyes termékkategóriákat nézzük, akkor azt is mondhatjuk, hogy a napilapok esetében egyelőre(?) stagnálás mutatkozik, a pletykalapok számai már negyedéves szinten fordulatról árulkodnak, a közéleti-gazdasági hetilapok körében pedig a leglátványosabb a változás, hiszen egyedüliként itt vannak olyan termékek, melyeknél a most eladott példányszám az egy évvel korábbit is meghaladja.

A napilapok esetében a korábbi eladáscsökkenésekkel szemben ezúttal már két táborról beszélhetünk a harmadik negyedév vonatkozásában: az egyik azokat a lapokat jelenti, melyek növelni tudták az értékesítést előző negyedévhez képest, a másik pedig értelemszerűen azokat a termékeket, melyek tovább csökkentek.

Utóbbihoz tartozik a Népszabadság és a Magyar Hírlap. A baloldali Népszabadság 48 082 darabos átlagos napi értékesítése 2,3 százalékkal marad el a második negyedéves teljesítménytől (előző évhez azonos időszakához képest viszont az összes általunk figyelt sajtótermék közül az egyik legnagyobb visszaesést szenvedte el, 13,4 százalékosat). A nála sokkal kisebb jobboldali termék, a Magyar Hírlap a második negyedévinél 1,4 százalékkal kevesebb lapot tudott átlagosan eladni, 7949 darabot. Előző évhez képest is jelentős egyébként az elmaradás, 12,2 százalékos.

Ezekkel szemben mondhatni jól teljesített a Népszava és a Magyar Nemzet. A baloldali napilap, a Népszava 15 384 darabos értékesítése ugyanis 0,9 százalékkal magasabb a második negyedévinél, amit beárnyékolhat az a tény, hogy ez még azért 8,3 százalékkal elmarad a tavalyi teljesítménytől. A Magyar Nemzet 38 696 darabos értékesítése az idei április-június időszakhoz képest 1,6 százalékos növekedést jelent, előző évhez képest pedig kisebb is az elmaradás a fentebb említett lapokénál, "csupán" 4,4 százalék.

Fordulat a hetilapoknál?

Az összes csoport közül szinte egyedül a hetilapok körében tapasztaltunk éves bázison is növekedést, ami az elmúlt évek lappiaci zuhanása után talán némi optimizmusra is okot adhat. (Ilyen változás még a Nők lapja esetében figyelhető meg, viszont erről kicsit később).

A közéleti-gazdasági lapoknál maradva előző évhez képest 3,5 százalékos növekedést könyvelhet el a Figyelő, mely a harmadik negyedévben 9114 lapot adott el átlagosan. Ez ráadásul az idei második negyedévhez képest kiemelkedő, 15,4 százalékos növekedést jelent. A Heti Válasz ennél kisebb mértékben növekedett. Az átlagosan eladott 16 185 példányszám ugyanis negyedéves bázison 2,9, előző évhez képest pedig 2,8 százalékos növekedés eredménye.

A csoportban vannak viszont vesztesek is, így a HVG bár a második negyedévhez képest 2 százalékkal tudta növelni az átlagos értékesítést 45 919 példányszámra, a tavalyi azonos időszaki adattól még mindig 11,7 százalékos elmaradást mutat. A 168 óra 17 453 darabos értékesítése 2,2 százalékkal haladja meg az előző negyedévi eredményt, viszont 4,1 százalékkal még mindig alacsonyabb a 2012 második negyedévi értékesítésnél.

A női lapoknál a Nők Lapja a nyertes

A színes napi-, női- és pletykalapok körében felemás eredmények születtek. A második negyedévhez képest a a Blikket leszámítva mindenki növekedést tudott realizálni, ami részben nyári szezonális hatásoknak köszönhető. Legnagyobb mértékben a Story az, amelyik többet tudott eladni a lapjából átlagosan: a 177 066 példány 7,6 százalékkal haladja meg az előző negyedévi teljesítményt. Előző évhez képest azonban ennek ellenére is még 6,4 százalékos az elmaradás. Szintén jelentős negyedéves növekedést realizált még a Nők Lapja és a HOT! magazin is.

Előző évhez képest egyébként a Best és a Blikk mutatja a legnagyobb mértékű elmaradást: előbbi 12,7, utóbbi pedig 12,5 százalékosat. A kategóriában kiemelkedik a Nők Lapja, ahogy azt már korábban is említettük, hiszen mind előző negyedévhez, mind pedig előző évhez képest sikerült bővülést felmutatnia az értékesítésben. Az idei április-június időszakhoz képest 7,2, a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva pedig 2,3 százalékos az átlagosan eladott példányszámok növekedése.

A vasárnapi lapok sem teljesítettek rosszul

A vasárnapi lapok értékesítési adatait nézve hasonló a helyzet, mint a színes és pletykalapok esetében: vagyis negyedéves bázison növekedés, de még mindig elmaradás a tavalyi adathoz képest. Ez alól kivétel a Vasárnap Reggel, melynél a második negyedévhez képest 34,6 százalékkal alacsonyabb a harmadik negyedévben auditált átlagosan eladott 65 093 példányszám. Az egy évvel korábbi teljesítménynél pedig 46,1 százalékos a csökkenés mértéke.

update: A Vasárnap Reggel egy mutációs, több újságot magába foglaló kiadvány, vagyis a közölt példányszám több lapból tevődik össze. A harmadik negyedéves zuhanást az eredményezte, hogy 3 lap kikerült a mérésből. 

Ezen kívül a többi vasárnapi sajtótermék 5-9,5 százalékos negyedéves növekedést regisztrált, a Vasárnapi Hírek 10,6 százalékkal kevesebb példányt értékesített átlagosan, a Vasárnapi Blikk 11,1-gyel, a Vasárnapi Bors pedig 4,8 százalékkal.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!