A Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, harmadik negyedévre vonatkozó statisztikája szerint úgy tűnik, összességében megállt a lappiac zuhanása. Bár még így is vannak olyan sajtótermékek, melyeknél kitart a zsugorodó trend, többek akár örülhetnek is a most közölt MATESZ-adatoknak. Ha az egyes termékkategóriákat nézzük, akkor azt is mondhatjuk, hogy a napilapok esetében egyelőre(?) stagnálás mutatkozik, a pletykalapok számai már negyedéves szinten fordulatról árulkodnak, a közéleti-gazdasági hetilapok körében pedig a leglátványosabb a változás, hiszen egyedüliként itt vannak olyan termékek, melyeknél a most eladott példányszám az egy évvel korábbit is meghaladja.
A napilapok esetében a korábbi eladáscsökkenésekkel szemben ezúttal már két táborról beszélhetünk a harmadik negyedév vonatkozásában: az egyik azokat a lapokat jelenti, melyek növelni tudták az értékesítést előző negyedévhez képest, a másik pedig értelemszerűen azokat a termékeket, melyek tovább csökkentek.
Utóbbihoz tartozik a Népszabadság és a Magyar Hírlap. A baloldali Népszabadság 48 082 darabos átlagos napi értékesítése 2,3 százalékkal marad el a második negyedéves teljesítménytől (előző évhez azonos időszakához képest viszont az összes általunk figyelt sajtótermék közül az egyik legnagyobb visszaesést szenvedte el, 13,4 százalékosat). A nála sokkal kisebb jobboldali termék, a Magyar Hírlap a második negyedévinél 1,4 százalékkal kevesebb lapot tudott átlagosan eladni, 7949 darabot. Előző évhez képest is jelentős egyébként az elmaradás, 12,2 százalékos.
Ezekkel szemben mondhatni jól teljesített a Népszava és a Magyar Nemzet. A baloldali napilap, a Népszava 15 384 darabos értékesítése ugyanis 0,9 százalékkal magasabb a második negyedévinél, amit beárnyékolhat az a tény, hogy ez még azért 8,3 százalékkal elmarad a tavalyi teljesítménytől. A Magyar Nemzet 38 696 darabos értékesítése az idei április-június időszakhoz képest 1,6 százalékos növekedést jelent, előző évhez képest pedig kisebb is az elmaradás a fentebb említett lapokénál, "csupán" 4,4 százalék.
Fordulat a hetilapoknál?
Az összes csoport közül szinte egyedül a hetilapok körében tapasztaltunk éves bázison is növekedést, ami az elmúlt évek lappiaci zuhanása után talán némi optimizmusra is okot adhat. (Ilyen változás még a Nők lapja esetében figyelhető meg, viszont erről kicsit később).
A közéleti-gazdasági lapoknál maradva előző évhez képest 3,5 százalékos növekedést könyvelhet el a Figyelő, mely a harmadik negyedévben 9114 lapot adott el átlagosan. Ez ráadásul az idei második negyedévhez képest kiemelkedő, 15,4 százalékos növekedést jelent. A Heti Válasz ennél kisebb mértékben növekedett. Az átlagosan eladott 16 185 példányszám ugyanis negyedéves bázison 2,9, előző évhez képest pedig 2,8 százalékos növekedés eredménye.
A csoportban vannak viszont vesztesek is, így a HVG bár a második negyedévhez képest 2 százalékkal tudta növelni az átlagos értékesítést 45 919 példányszámra, a tavalyi azonos időszaki adattól még mindig 11,7 százalékos elmaradást mutat. A 168 óra 17 453 darabos értékesítése 2,2 százalékkal haladja meg az előző negyedévi eredményt, viszont 4,1 százalékkal még mindig alacsonyabb a 2012 második negyedévi értékesítésnél.
A női lapoknál a Nők Lapja a nyertes
A színes napi-, női- és pletykalapok körében felemás eredmények születtek. A második negyedévhez képest a a Blikket leszámítva mindenki növekedést tudott realizálni, ami részben nyári szezonális hatásoknak köszönhető. Legnagyobb mértékben a Story az, amelyik többet tudott eladni a lapjából átlagosan: a 177 066 példány 7,6 százalékkal haladja meg az előző negyedévi teljesítményt. Előző évhez képest azonban ennek ellenére is még 6,4 százalékos az elmaradás. Szintén jelentős negyedéves növekedést realizált még a Nők Lapja és a HOT! magazin is.
Előző évhez képest egyébként a Best és a Blikk mutatja a legnagyobb mértékű elmaradást: előbbi 12,7, utóbbi pedig 12,5 százalékosat. A kategóriában kiemelkedik a Nők Lapja, ahogy azt már korábban is említettük, hiszen mind előző negyedévhez, mind pedig előző évhez képest sikerült bővülést felmutatnia az értékesítésben. Az idei április-június időszakhoz képest 7,2, a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva pedig 2,3 százalékos az átlagosan eladott példányszámok növekedése.
A vasárnapi lapok sem teljesítettek rosszul
A vasárnapi lapok értékesítési adatait nézve hasonló a helyzet, mint a színes és pletykalapok esetében: vagyis negyedéves bázison növekedés, de még mindig elmaradás a tavalyi adathoz képest. Ez alól kivétel a Vasárnap Reggel, melynél a második negyedévhez képest 34,6 százalékkal alacsonyabb a harmadik negyedévben auditált átlagosan eladott 65 093 példányszám. Az egy évvel korábbi teljesítménynél pedig 46,1 százalékos a csökkenés mértéke.
update: A Vasárnap Reggel egy mutációs, több újságot magába foglaló kiadvány, vagyis a közölt példányszám több lapból tevődik össze. A harmadik negyedéves zuhanást az eredményezte, hogy 3 lap kikerült a mérésből.
Ezen kívül a többi vasárnapi sajtótermék 5-9,5 százalékos negyedéves növekedést regisztrált, a Vasárnapi Hírek 10,6 százalékkal kevesebb példányt értékesített átlagosan, a Vasárnapi Blikk 11,1-gyel, a Vasárnapi Bors pedig 4,8 százalékkal.
mfor.hu