December 13-án, vasárnap 15.30-tól 20.30-ig munkabeszüntetésre hívta fel a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) a Malév földi kiszolgáló cége, a Malév GH dolgozóit - közölte a LESZ pénteken. A sztrájk érintheti a Malév mellett más, a ferihegyi kettes terminálra üzemelő légitársaságot is - mondta Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. kommunikációs vezetője az MTI kérdésére.
A Malév utasai számára nem okoz fennakadást az esetleges munkabeszüntetés - közölte a légitársaság az MTI-vel. A tervek szerint nem törölnek járatot, de minimális késések előfordulhatnak. A magyar légitársaság számos alternatív, jogszerű lehetőséggel fog élni a sztrájk ideje alatt, hogy biztosítsa az üzemelést és az utasok elszállítását. A Malév arra kéri az utasokat, hogy a gépük indulását megelőzően a szokásosnál legalább egy órával korábban érkezzenek ki a repülőtérre, és akinek módja van rá, éljen az online check-in lehetőségével.
A LESZ az MTI-hez eljuttatott nyilatkozatban azt közölte, hogy eredménytelenül zárultak a tárgyalások, amelyek a Malév GH-nál hónapokkal ezelőtt, a Budapest Airportnál pedig több mint egy éve kezdődtek meg. A közleményben a szakszervezet megjegyzi, hogy a Malév GH vezetése a kollektív szerződésről szóló tárgyalások folytatásától is elzárkózik.
A LESZ a Budapest Airport (BA) és a BA leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag-kiszolgáló Kft. (RÜK) vezetésétől a korábbi kollektív szerződés visszaállítását, a kollektív szerződés eltörléséből és a korábbi évek reálbér-csökkenéséből eredő anyagi veszteségek kompenzációját követeli, valamint mindkét cégnél 10-10 százalékos béremelést akar elérni.
A Malév GH-nál a nyáron bejelentett megszorítások visszavonásáért és az alapbérek emeléséért hirdette meg a sztrájkot a LESZ. A szakszervezet szerint a Budapest Airportnál komoly megtakarítások érhetők el. A LESZ szerint "...az évi többmilliárd forintos szakértői és tanácsadói szerződések jelentős részét házon belül meg lehetne oldani hatékonyabb menedzseri munkaszervezéssel. A vezetők szolgálati járműveinek olcsóbbra cserélésével, és a benzinköltségen 100-200 millió forint lenne megtakarítható. A kommunikációs keretben is van még tartalék."
A Malév GH és az egész Malév-csoport anyagi helyzete átláthatatlan - állítja a LESZ. A közlemény hivatkozik Martin Gauss vezérigazgató sajtónyilatkozatára, amely szerint a Malév GH nyereségesen működik, ami miatt elvárható, hogy az elmúlt évek bércsökkenését ne tetézzék januártól további 20-25 százalékkal.
A LESZ véleménye szerint a tárgyalásokon "mindkét cég vezetése rugalmatlannak bizonyult, kompromisszumkeresés helyett erőfitogtatásra és fenyegetőzésre használta fel a sztrájkveszélyt elhárítani hivatott tárgyalásokat".
Súlyos felelőtlenség sztrájkot hirdetni, amikor egész Európában válságban van a légi közlekedés és a ferihegyi repülőtéren az utasforgalom az eddigi adatok alapján éves összehasonlításban öt százalékkal visszaesett - közölte a Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs vezetője. Hardy Mihály hangsúlyozta: a Budapest Airport fontos vívmánynak tartja, hogy eddig sikerült elkerülni a csoportos létszámleépítést. Annak ellenére, hogy már közel egy éve nincs érvényes kollektív szerződés, megtartották annak számos elemét.
Így a Budapest Airport minden egyes dolgozója változatlanul kapja a havi 47750 forintos cafeteria juttatást, megmaradt a törzsgárda jutalom és annak mértéke. Az idén márciusban minden dolgozó 3 százalékos béremelést kapott, ami a pótlékokkal együtt átlagosan 4,5 százalékos, az inflációval megegyező jövedelembővülést jelent.
A Budapest Airport Zrt. álláspontja szerint megalapozatlan és felelőtlen követelés ezen felül további 10 százalékos béremelést követelni 2009-re és ugyanennyit a következő évre is. A Budapest Airport magáncég, csak azt a pénzt lehet szétosztani, amit a vállalat, a dolgozók együttesen megkeresnek a piacon.
MTI/Menedzsment Fórum