A Vereinigung Cockpit (VC) szakszervezet a februárban felfüggesztett munkabeszüntetést kívánja folytatni. A sztrájk kezdetét részben a nagy húsvéti forgalomra tekintettel tűzték ki április közepére, részben pedig azért, hogy a menedzsmentnek maradjon elég ideje "a jelenlegi álláspontjának módosítására" - közölte a szakszervezet.
A munkabeszüntetésben a Lufthansa, a német csoporthoz tartozó Germanwings diszkont légitársaság és a Lufthansa Cargo légi teherszállítási leányvállalat pilótái, összesen 4.500-an vesznek részt.
A legnagyobb európai légiforgalmi társaságnál még tavaly kezdett tárgyalásokon a VC 6,4 százalékos béremelést követelt, és garanciát próbált kiharcolni a munkahelyek megtartására. A felek nem jutottak megegyezésre, a pilóták így február 22-én sztrájkba léptek. A négynaposra tervezett munkabeszüntetést másnap hajnalban az illetékes munkaügyi bíróság felszólítására felfüggesztették. Az akció 50 millió eurós bevételkiesést okozott a cégnek.
A Lufthansánál a kezdő pilóták évi 62 ezer euró körüli (16,4 millió forint) fizetést kapnak, a kapitányok legkevesebb 110 ezer eurót keresnek évente. A szakszervezet a tárgyalásokon, és a sztrájkkal is legfőképpen annak kívánja elejét venni, hogy a menedzsment kiszervezze az anyavállalatnál lévő munkahelyeket a külföldi leányvállalatokhoz, amelyeknél nem érvényes a Lufthansánál megkötött kollektív szerződés és alacsonyabb a pilóták fizetése.
A szakszervezet szerint a menedzsment legutóbbi ajánlata a fizetések 21 hónapig tartó befagyasztását irányozza elő és a munkafeltételek jelentős romlását vonja maga után, erről pedig csak arról lehet szó, ha a cég "legalább a jelenleg érvényes bérmegállapodást betartja."
A legnagyobb vita a Lufthansa zászló alatt közlekedő, 70 utasnál többet szállító járatok pilótáinak javadalmazása körül van. A szakszervezet szerint a pilótákat az anyavállalatnál kialkudott bértábla alapján kell fizetni, függetlenül attól, hogy a Lufthansa, leányvállalatok vagy más partnerek üzemeltetik a járatokat.
A társaság szóvivője a gazdasági körülményekhez, az ágazat nehézségeihez képest méltányosnak nevezte az ajánlatot, amellyel kapcsolatban kiemelte, hogy garantálja a munkahelyek megtartását 2012-ig.
A Lufthansa 2003 után tavaly ismét veszteséges volt. Az adózás utáni mínusz 112 millió eurót tett ki, a 2008-as 542 millió euró adózott eredmény után.
MTI/Menedzsment Fórum