3p

Eredménytelennek nyilvánította hétfőn a Lufthansa légitársaság pilótáinak szakszervezete a munkaadókkal folytatott tárgyalásokat és négynapos sztrájkot hirdetett április 13-i kezdettel.

A Vereinigung Cockpit (VC) szakszervezet a februárban felfüggesztett munkabeszüntetést kívánja folytatni. A sztrájk kezdetét részben a nagy húsvéti forgalomra tekintettel tűzték ki április közepére, részben pedig azért, hogy a menedzsmentnek maradjon elég ideje "a jelenlegi álláspontjának módosítására" - közölte a szakszervezet.

A munkabeszüntetésben a Lufthansa, a német csoporthoz tartozó Germanwings diszkont légitársaság és a Lufthansa Cargo légi teherszállítási leányvállalat pilótái, összesen 4.500-an vesznek részt.

A legnagyobb európai légiforgalmi társaságnál még tavaly kezdett tárgyalásokon a VC 6,4 százalékos béremelést követelt, és garanciát próbált kiharcolni a munkahelyek megtartására.  A felek nem jutottak megegyezésre, a pilóták így február 22-én sztrájkba léptek. A négynaposra tervezett munkabeszüntetést másnap hajnalban az illetékes munkaügyi bíróság felszólítására felfüggesztették. Az akció 50 millió eurós bevételkiesést okozott a cégnek.

A Lufthansánál a kezdő pilóták évi 62 ezer euró körüli (16,4 millió forint) fizetést kapnak, a kapitányok legkevesebb 110 ezer eurót keresnek évente. A szakszervezet a tárgyalásokon, és a sztrájkkal is legfőképpen annak kívánja elejét venni, hogy a menedzsment kiszervezze az anyavállalatnál lévő munkahelyeket a külföldi leányvállalatokhoz, amelyeknél nem érvényes a Lufthansánál megkötött kollektív szerződés és alacsonyabb a pilóták fizetése.

A szakszervezet szerint a menedzsment legutóbbi ajánlata a fizetések 21 hónapig tartó befagyasztását irányozza elő és a munkafeltételek jelentős romlását vonja maga után, erről pedig csak arról lehet szó, ha a cég "legalább a jelenleg érvényes bérmegállapodást betartja."

A legnagyobb vita a Lufthansa zászló alatt közlekedő, 70 utasnál többet szállító járatok pilótáinak javadalmazása körül van. A szakszervezet szerint a pilótákat az anyavállalatnál kialkudott bértábla alapján kell fizetni, függetlenül attól, hogy a Lufthansa, leányvállalatok vagy más partnerek üzemeltetik a járatokat.

A társaság szóvivője a gazdasági körülményekhez, az ágazat nehézségeihez képest méltányosnak nevezte az ajánlatot, amellyel kapcsolatban kiemelte, hogy garantálja a munkahelyek megtartását 2012-ig.

A Lufthansa 2003 után tavaly ismét veszteséges volt. Az adózás utáni mínusz 112 millió eurót tett ki, a 2008-as 542 millió euró adózott eredmény után.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!