32,8 százalékkal nőtt szeptemberben az új autók piaca a legfrissebb statisztikák szerint. Ilyen mértékű megugrást 2004-ig visszamenőleg nem találunk a Jato Dynamics adatsorában, ha eltekintünk az év végi szabály-, illetve adóváltozások miatt "eltérített" 2012-es januári és decemberi számoktól.
Ráadásul a szeptemberi regisztrációs számok augusztushoz képest is 513 darabos emelkedést mutatnak, pedig ahogy megírtuk, a nyár folyamán a Matolcsy-féle Növekedési Hitelprogram (NHP) az autókereskedőket is boldoggá tette a többletkereslettel. Szeptemberben viszont már nem volt hatása a jegybanki olcsó hiteleknek, mivel a kereskedelmi bankoknak azt augusztus végéig le kellett zárniuk, és a nyár végéig az abból finanszírozott gépjárműveket forgalomba is kellett helyezni. A piac tehát szeptemberben önerőből tudott hatalmasat ugrani.
"A 2012-es szeptemberi adatokhoz képest kimutatott 1136 plusz autóból 660 darab köthető úgynevezett nagyflottás forgalomba helyezéshez. Véleményem szerint a magánemberek vásárlásai 200 darabos többletet jelenthet, ami elsősorban a lakosság banki betétkiáramlásával van összefüggésben” - véleményezte az adatokat Szilasi János, a Toyota Sakura vezérigazgatója. Szilasi azt is elmondta, hogy a maradék 150 többletautón a kisebb flották, kvázi a magánszemélyként vásárló vállalkozások, valamint a re-export osztozik. Ez utóbbi során úgy helyezik belföldön forgalomba a járműveket, hogy 2-3 hónap után ki is vonják a belföldi regisztrált állományból.
"Összességében tehát szeptembert az egyszeri tételek, vagyis a nagy flották, és a magánszemélyek növekvő vásárlásra mozgatta. Októbertől az NHP folytatásban sajnos személyautók vásárlása nem lehetséges, de a kishaszongépjármű piacon hozhat növekedést a program"- véli Szilasi.
Az új autók piaca egyébként az elmúlt években folyamatosan emelkedik, és ha az elmúlt 12 hónapban regisztrált autók összegét ábrázoljuk, akkor egy viszonylag dinamikus bővülést látunk.
Persze ezen az ábrán nem látszik, hogy honnan "zúgott" le a piac, mivel akkor a mostani dinamika kivehetetlen lenne. Az y tengely mostani ötvenegynéhány ezres értéke ugyanis eltörpül a 2006 közepéig jellemző 200 ezer feletti szám mellett.
A Ford és az Octavia a piac élén
Szeptemberben egyébként a legsikeresebb autómárka a Ford volt, hiszen személyautóiból és haszongépjárműveiből 639 darabot regisztráltak. A márka a 2013-as év listavezetője is, a hazai piac 11 százalékát fedi le 5483 darabos forgalomba-helyezéssel.
Ami típusban a Ford, modellben a Skoda Octavia. Szeptemberben ugyanis 259, míg egész évben 21 319 darabbal piacvezető a VW-csoportba tartozó cseh autó.
A magyar gépjárműpiac céges és magán eladások tekintetében továbbra sem mutat számottevő változást. Az új autó forgalombahelyezések többsége, 74 százaléka céges, míg a magán eladások a piac 26 százalékát teszik csak ki.
A céges-magán eladások megoszlása a következőképpen alakult a 10 legeredményesebb márka esetén:
mfor.hu