A PB- és autógáz forgalmazó vállalat álláspontja szerint a szabályozás elavult, a gázüzemű autók kisebb robbanásveszélyt jelentenek a benzinhajtásúaknál, a tiltás pedig útjában áll a gázüzemű autók szélesebb körű elterjedésének.
A benzinárak emelkedésével párhuzamosan az utóbbi időszakban ugrásszerűen megemelkedett a magyarországi érdeklődés az autók gázüzeművé alakítására, az LPG-t árusító kutak forgalma pedig az év eleje óta 10 százalékkal nőtt.
Tőlünk nyugatra az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz az LPG-vel hajtott személyautók aránya - ismertette a közleményben Kirilly Tamás, a Prímagáz műszaki igazgatója. Hozzátette azt is, hogy például Lengyelországban évi 1,5 millió tonna autógázt használnak fel, ami hatvanszor annyi, mint a hazai 25 ezer tonnás fogyasztás.
A Prímagáznál úgy vélik, hogy az autógáz elterjedésének útjában egyetlen, a műszaki haladás miatt régen elavult korlátozás áll, az, hogy a hazai mélygarázsokban, parkolóházakban nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.
A gázos autók rendszere jobban túlbiztosított, mint a gőzként szintén robbanásveszélyes benzineseké. Emellett az autógázzal hajtott autók messze túlteljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi besorolásokat is. Az LPG-vel kombinált hajtású autók széndioxid-kibocsátása 20, szénmonoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest, míg a szilárd-részecske kibocsátás teljesen megszűnik - érvelnek a közleményben.
MTI