5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Rail Cargo Hungaria (RCH) a jövőben is a magas foglalkoztatási szint fenntartására törekszik, amennyire ezt a gazdasági helyzet lehetővé teszi - hangsúlyozza a társaság szerdán közleményében, amelyben bejelentették, hogy 460 fővel kívánják csökkenteni a cégnél a létszámot jövőre a jelenlegi 3028 főről.

A vasutas szakszervezetek elutasítják a létszámleépítést, és sztrájkot helyeztek kilátásba.

A Rail Cargo Hungaria közleménye szerint a tervezett létszámleépítés végrehajtásáról a törvényekben előírt konzultációkat október 21-én indítja, a területi konzultációk pedig novemberben kezdődnek.

A vállalat arra kéri a szakszervezeteket, hogy a munkahelyek megőrzése érdekében támogassák a piacvezető magyar vasúti fuvarozó társaság működőképességének fenntartására tett erőfeszítéseket, aminek a létszámcsökkentés csak egyik, de nélkülözhetetlen feltétele. Számítanak a szakszervezetekkel való megegyezésre és nem látják a logikát az egyeztetések lezárása előtt hangoztatott, munkabeszüntetésre vonatkozó nyilatkozataikban - áll a közleményben.

Hangsúlyozzák, hogy a vállalat a privatizáció óta eltelt időben a csökkenő fuvarmegbízások ellenére is gyakorlatilag változatlan szinten őrizte meg átlagos foglalkoztatási létszámát és biztosította a privatizációs szerződésben vállalt foglalkoztatási garanciát. A hónapok óta folyó elemzések egyértelműen azt mutatják, hogy a jelen körülmények között már nem tartható fenn a háromezres munkavállalói létszám. A 2011-es gazdálkodás tervezésekor a továbbiakban számításba kell venni még a folyamatváltozások ütemezését, a folyamatok átalakításának hatásait is - írta a Rail Cargo Hungaria.

A vállalati létszám további alakulását befolyásolhatja a költségtételek alakulása, amelyekről jelenleg is folynak a tárgyalások a cég beszállítóival. A Rail Cargo Hungaria bízik abban, hogy megőrizheti országos területi lefedettségét, valamint az ennek ellátásához szükséges munkaerő állományt. Közleményük szerint a hosszú távú működőképesség biztosításáért intézkedéseket dolgoztak ki, amelyeket a Rail Cargo Hungaria Zrt. Központi Üzemi Tanácsának (KÜT) keddi ülésén ismertettek.

Megállapodás nélkül zárult szerdán a kollektív munkaügyi vita a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a Rail Cargo Hungaria Zrt. között a létszámleépítésről. A szakszervezet tájékoztatása szerint az egyeztetést a létszámleépítésről pénteken az osztrák tulajdonos képviselőjének jelenlétében folytatják a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél. Amennyiben a VDSZSZ nem tud egyezségre jutni a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél a létszámkérdésben, a munkahelyek megtartásában, akkor megállapodásig tartó sztrájkot tartanak. A munkabeszüntetés időpontjáról még nem döntöttek, és látnak esélyt arra, hogy a tulajdonost és a munkáltatót jobb belátásra bírják.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerdai választmányi ülésén tárgyalt a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél bejelentett tömeges létszámcsökkentéssel kapcsolatos helyzetről, és a úgy döntött, hogy minden létszámcsökkentési tervet elutasít a konfliktus elkerülését elősegítő középtávú együttműködési megállapodás megkötéséig.    A VSZ közleménye szerint a választmány felhatalmazta az elnökségét, hogy kísérje figyelemmel a tárgyalásokat, és szükség esetén hívja össze a sztrájkbizottságot.

Fontosnak tartja a VSZ, hogy a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél kialakult helyzet eredményes kezelése érdekében a MÁV vállalatcsoporton belül működő szakszervezetek működjenek együtt.

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is.

A Format osztrák lap korábban arról írt, hogy az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent, nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.

A létszámleépítés elkerülhetetlen, mértéke pedig attól függ, hogy az Orbán-kormány hajlandó-e felülvizsgálni az idén decemberben hatályba lépő új pályahasználati díjakat - írta annak idején az osztrák lap, amely szerint a munkaügyi konfliktus kompromisszummal végződhet: a budapesti kormány csökkenti a pályahasználati díjat, az osztrák cég pedig eltekint a magyarok tömeges elbocsátásától.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szeptember közepén kiadott közleménye szerint az osztrák állami vasúttársaság után a magyarországi leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. Az RCH jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket. A minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.

A Magyar Államvasutak teherszállítási leányvállalatának  eladása 2008 végén zárult le, az osztrák állami vasúttársaság szállítmányozási csoportja, a Rail Cargo Austria (RCA) 102,5 milliárd forintért vette meg. A tranzakciót akkor az eladó és a vevő is "sikertörténetnek" nevezte.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!