A vasutas szakszervezetek elutasítják a létszámleépítést, és sztrájkot helyeztek kilátásba.
A Rail Cargo Hungaria közleménye szerint a tervezett létszámleépítés végrehajtásáról a törvényekben előírt konzultációkat október 21-én indítja, a területi konzultációk pedig novemberben kezdődnek.
A vállalat arra kéri a szakszervezeteket, hogy a munkahelyek megőrzése érdekében támogassák a piacvezető magyar vasúti fuvarozó társaság működőképességének fenntartására tett erőfeszítéseket, aminek a létszámcsökkentés csak egyik, de nélkülözhetetlen feltétele. Számítanak a szakszervezetekkel való megegyezésre és nem látják a logikát az egyeztetések lezárása előtt hangoztatott, munkabeszüntetésre vonatkozó nyilatkozataikban - áll a közleményben.
Hangsúlyozzák, hogy a vállalat a privatizáció óta eltelt időben a csökkenő fuvarmegbízások ellenére is gyakorlatilag változatlan szinten őrizte meg átlagos foglalkoztatási létszámát és biztosította a privatizációs szerződésben vállalt foglalkoztatási garanciát. A hónapok óta folyó elemzések egyértelműen azt mutatják, hogy a jelen körülmények között már nem tartható fenn a háromezres munkavállalói létszám. A 2011-es gazdálkodás tervezésekor a továbbiakban számításba kell venni még a folyamatváltozások ütemezését, a folyamatok átalakításának hatásait is - írta a Rail Cargo Hungaria.
A vállalati létszám további alakulását befolyásolhatja a költségtételek alakulása, amelyekről jelenleg is folynak a tárgyalások a cég beszállítóival. A Rail Cargo Hungaria bízik abban, hogy megőrizheti országos területi lefedettségét, valamint az ennek ellátásához szükséges munkaerő állományt. Közleményük szerint a hosszú távú működőképesség biztosításáért intézkedéseket dolgoztak ki, amelyeket a Rail Cargo Hungaria Zrt. Központi Üzemi Tanácsának (KÜT) keddi ülésén ismertettek.
Megállapodás nélkül zárult szerdán a kollektív munkaügyi vita a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a Rail Cargo Hungaria Zrt. között a létszámleépítésről. A szakszervezet tájékoztatása szerint az egyeztetést a létszámleépítésről pénteken az osztrák tulajdonos képviselőjének jelenlétében folytatják a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél. Amennyiben a VDSZSZ nem tud egyezségre jutni a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél a létszámkérdésben, a munkahelyek megtartásában, akkor megállapodásig tartó sztrájkot tartanak. A munkabeszüntetés időpontjáról még nem döntöttek, és látnak esélyt arra, hogy a tulajdonost és a munkáltatót jobb belátásra bírják.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerdai választmányi ülésén tárgyalt a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél bejelentett tömeges létszámcsökkentéssel kapcsolatos helyzetről, és a úgy döntött, hogy minden létszámcsökkentési tervet elutasít a konfliktus elkerülését elősegítő középtávú együttműködési megállapodás megkötéséig. A VSZ közleménye szerint a választmány felhatalmazta az elnökségét, hogy kísérje figyelemmel a tárgyalásokat, és szükség esetén hívja össze a sztrájkbizottságot.
Fontosnak tartja a VSZ, hogy a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél kialakult helyzet eredményes kezelése érdekében a MÁV vállalatcsoporton belül működő szakszervezetek működjenek együtt.
Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is.
A Format osztrák lap korábban arról írt, hogy az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent, nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.
A létszámleépítés elkerülhetetlen, mértéke pedig attól függ, hogy az Orbán-kormány hajlandó-e felülvizsgálni az idén decemberben hatályba lépő új pályahasználati díjakat - írta annak idején az osztrák lap, amely szerint a munkaügyi konfliktus kompromisszummal végződhet: a budapesti kormány csökkenti a pályahasználati díjat, az osztrák cég pedig eltekint a magyarok tömeges elbocsátásától.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szeptember közepén kiadott közleménye szerint az osztrák állami vasúttársaság után a magyarországi leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. Az RCH jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket. A minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.
A Magyar Államvasutak teherszállítási leányvállalatának eladása 2008 végén zárult le, az osztrák állami vasúttársaság szállítmányozási csoportja, a Rail Cargo Austria (RCA) 102,5 milliárd forintért vette meg. A tranzakciót akkor az eladó és a vevő is "sikertörténetnek" nevezte.
MTI