Ingatlanközvetítői pletykák szerint nem elképzelhetetlen, hogy a Schlecker felvásárolja kisebbik konkurensét, a Rossmannt. A hír valóságtartalmát a vállalatok nem erősítették meg, annyi viszont bizonyos, hogy a Schlecker bekebelezési kedve Csehországot már utolérte: a száz üzletből álló Droxi drogérialánc már a német vállalat kezében van.
A lépés megkönnyítené a jelenleg még csak óvatosan terjeszkedő Schlecker dolgát. Ugyanis a Magyarországra viszonylag későn érkező, agresszor hírében álló lánc - riválisaihoz, a Drogerie Markthoz és a Rossmannhoz hasonlóan - több száz üzletet szeretne üzemeltetni. Ezt a méretet viszont erőszakos terjeszkedési politikával vagy egy jelentős piaci versenyző felvásárlásával tudja csak megvalósítani.
Számba kell venni azt a lehetőséget is, hogy a Schlecker lassan "ölné" meg az együzletes vidéki drogériákat. Ezzel a megoldással azonban legalább annyi ideig tartana a hazai piac "bevétele", mint a DM-nek és a Rossmannak, ennyi ideje viszont nincs a láncnak.
Négy dudás egy csárdában
"A drogériaszegmensben három szereplő van jelen, ennyinek talán van létjogosultsága" - magyarázta lapunknak Nagy Júlia, a DM marketingvezetője, hozzátéve, a termékek hiper- és szupermarketes piaca is elég jelentős.
A DM terveiben 14-16 újabb egység szerepel: május 3-án Balatonalmádiban, azt követően Tatabányán és Debrecenben is kikerül a vállalat logója az üzletekre. A Rossmann, amely lapunknak nem kívánt nyilatkozni, weboldala tanúsága szerint évente szintén 15-20 üzlet nyitásával számol.
A Schlecker hosszú távon a teljes országban, jelen pillanatban azonban csak a Dunántúl meghódításában gondolkodik. A német drogérialánc osztrák logisztikai központjából látja el a hazai üzleteket, amelyekből idén a tervek szerint újabb 15-20-at nyitna. Mivel jelenleg Keszthelyen, Csornán, Kapuváron, Dorogon és Szigetszentmiklóson található Schlecker-üzlet, így akad még bőven terjeszkedési lehetőség a dunántúli régióban.
A fővárosban nyolc Schlecker-egység található. A kilencedik információink szerint júniusban nyílik, amit a nyár folyamán újabbak követnek.
Terjeszkedés a telített piacon
Noha a piac több szakértő szerint is telített, megállapítható, hogy az immáron négy lánc mindegyike további üzleteket nyitna, ehhez pedig magasabb fokozatba kell kapcsolni. "A tucatnyi üzlettel rendelkező Schlecker hatását még nem érezzük a forgalomban, de figyeljük a konkurencia terjeszkedését" - fogalmazott a DM marketingvezetője, s valószínűleg a többiek is nyitva tartják a szemüket.
A legtöbb félnivalójuk továbbra is a kis alapterületű boltoknak van: míg ezek száma az utóbbi három és fél év során folyamatosan csökkent, addig a láncok egyre bővülnek.
Érdekesség, hogy - az ACNielsen Piackutató felmérése szerint - a tavalyi év nyarán üzemelő 2911 háztartási vegyi áru szakbolt és drogéria mintegy 26 százaléka a fővárosban és Pest megyében volt, valamint felülreprezentált a dunántúli megyék legtöbbje is. 2005-ben a szegmens bolti forgalma 511,4 milliárd forintra rúgott.
Istvánko Viktória / Nagy Vajda Zsuzsa