A francia kormánynak "kellő időre van szüksége ahhoz, hogy komolyan megvizsgálja a javaslatokat" - indokolta a francia gazdasági minisztérium az Arnaud Montebourg tárcavezető és Jeffrey Immelt, a GE elnök-vezérigazgatója közötti megbeszélés elhalasztását.
Annak ellenére, hogy a francia állam 2006 óta semmilyen részesedéssel nem rendelkezik a teljes egészében magánkézben lévő Alstomban, a Franciaország ipari termelésének hanyatlása és a munkahelyek megszűnése miatt aggódó kormány a GE ajánlatának hírére megpróbálta megakadályozni az ügyletet az Alstom és a GE között.
"A francia gazdaság és ipar stratégiai kérdéseire tekintettel a kormány nem fogja elfogadni, hogy sietősen és a nemzeti érdekeknek megfelelő közös nyilatkozat nélkül szülessen meg egy döntés, bármilyen döntésről legyen is szó" - hangsúlyozta a gazdasági tárca.
"A GE és a Siemens két fontos befektető Franciaországban és a nemzeti ipari hálózatunkban két elsőszámú szereplő. A kormány kész megvizsgálni a terveiket annak érdekében, hogy Franciaország ipari bázisának érdekeit megőrizzük, és hogy részt vegyen a finanszírozásban" - tette hozzá a minisztérium.
A kormány "különösen határozott a franciaországi munkahelyek megtartása és létrehozása, a kutatásfejlesztés, valamint a beruházások kérdésében, valamint abban, hogy a döntéshozatali központok Franciaországban maradjanak" - mondta vasárnap Montebourg.
Noha a francia cég a vasúti szerelvények gyártásáról ismert, az tevékenységének csak alig 30 százalékát teszi ki, az Alstom fő profilja a hőerőművek és a megújuló energiák, például a szélerőművek gyártására szakosodott Power és Grid ágazatok, amelyek évi 14 milliárd eurós forgalmat bonyolítanak le.
A miniszter és a 305 ezer főt foglalkoztató, évi 146 milliárd dolláros forgalmat bonyolító GE elnöke közötti egyeztetés az Alstom energetikai tevékenységeit érintette volna. A francia sajtó szerint az előrehaladott tárgyalásokon a GE mintegy 10 milliárd eurós ajánlatot tett az Alstom energetikai ágazataira, de a vasúti szerelvények, köztük a francia szuperexpresszek (TGV) gyártását viszont nem kívánja átvenni.
A francia Bouygues, amely az Alstom legfőbb részvényese, amióta felvásárolta 2006-ban a 29 százalékos francia állami részesedést, támogatja az ügyletet. A cég ugyanakkor csütörtökön arra emlékeztetett, hogy jelentős tulajdonrésze ellenére nem ellenőrzi az Alstom működését.
A német Siemens viszont vasárnap közleményben jelezte, hogy "készen áll egy jövőbeni együttműködés stratégiai kérdéseiről" egyeztetni az Alstommal.
A Le Figaro című napilap úgy tudja, hogy a Siemens a következő ajánlatot tette: átvenné a GE által is igényelt energetikai ágazatot egy bizonyos összegért és ahhoz még felkínálja az Alstomnak "a saját közlekedési ágának a felét" is.
Az ajánlat meglepte az elemzőket, ugyanis 2003-ban, amikor az Alstom a csőd szélén állt, a francia kormány ellenezte, hogy a Siemens vásárolja fel a francia céget. Most viszont úgy tűnik, hogy a német vállalat tart attól, hogy a GE és az Alstom közeledése esetén egy hatalmas konkurenssel kell majd szembenéznie az európai piacon, amely a legfőbb bevételi forrását jelenti. Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója viszont ellenez minden együttműködést a Siemensszel.
Francia sajtóhírek szerint az Alstom igazgatótanácsa vasárnap este ülésezik, ezt a cég azonban egyelőre nem erősítette meg.
MTI