"A beruházás jelentősen növeli a kőolajvezeték kapacitását Szlovákia és Magyarország között. Szlovákia ezzel véglegesen egy olyan alternatív kőolajúthoz jut, amelyen megfelelő mennyiségben és minden kiegészítés nélkül elegendő kőolajhoz tud jutni" - közölte Anton Molnár, a Slovnaft szóvivője kedden Pozsonyban.
A Slovnaft a Transpetrol szlovák kőolajszállító vállalatnak felajánlotta, hogy vegyen részt a projektben.
"Szlovákia energia biztonsága ezzel a lépéssel jelentősen megerősödik, s csökken annak lehetősége, hogy az országban olajválság alakulhasson ki" - szögezte le Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója.
A beruházás által korszerűsítik az szlovákiai Ipolyság (Sahy) és Százhalombatta közötti mintegy 50 éves vezetéket. Az Adria vezeték a horvátországi Omisalj kikötővárost köti össze Százhalombattával. A korszerűsített vezeték azután lehetővé teszi, hogy Szlovákia mintegy 6 millió tonna kőolajat kapjon ezen az úton évente. Ez nagyjából megfelel a Mol többségi tulajdonában lévő Slovnaft feldolgozó kapacitásának.
"Ezzel véglegesen megszűnik Szlovákia függősége a Barátság kőolajvezetéktől" - húzta alá Molnár. Leszögezte: az Adria kőolajvezeték modernizációja elsődlegesen magántőkéből valósul meg.
Az Adria kőolajvezeték 1976-1979 között épült. A mintegy 600 kilométeres vezetéken keresztül Magyarország és a volt Csehszlovákia a szovjet koőlajtól eltérő minőségű olajhoz juthatott volna. A szállításokat azonban soha meg sem indították.
A Slovnaft kedden hároméves szerződést írt alá a Transpetrollal a 2011-2013-as olajszállításokról. A három év alatt 17 millió tonna kőolaj érkezne a Slovnaftba. A tranzakció értéke mintegy 60 millió euró.
"Kapcsolataink régiek, korrektek. Számunkra ez a nehezen létrejött megállapodás nagyon fontos" - hangsúlyozta Világi.
MTI