A tavaly év vége óta nagyon sokan letettek az új magyar légitársaságról, sőt, év végi összefoglaló cikkünkben mi sem tudtuk eldönteni az év bukásaként, vagy az év átveréseként aposztrofáljuk a történetét. A Facebook-on tett legújabb bejelentések után úgy tűnik ugyanis, hogy ismét nekifutnak a képzeletbeli kifutópályának, hátha most sikerülhet a felszállás.
Az már eddig is tudható volt, hogy a seychelles-szigetekre bejegyzett, más üggyel is kapcsolatba hozott néhai Welsz Tamás vezette Charity-March Jótékonysági Menet Kft. nem száll be tulajdonosként a Sólyom Légitársaságba. A cégkivonat szerint "helyette" Lucsik János, a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding korábbi ügyvezetője került a légitársaság élére is. Ő volt egyébként az a személy is, aki befektetők hiányában anyagilag támogatta az egész projektet. Mellette a cégkivonat szerint szintén ügyvezetőként maradt Hurtyák Róbert is.
A Sólyom Facebook-oldalának és a holnapjuk tanúsága szerint azonban úgy tűnik, újjáéled a légitársaság projektje - a közlemény szerint jelentős változások bevezetésével együtt. Egészen pontosan "megújult, új üzleti szemlélettel, új üzleti stratégiával folytatják". Ezt azt jelenti, hogy a korábbi elképzelésekkel szemben "csökkentett üzemmérettel, új üzleti filozófiával, konszolidált, pénzügyileg stabilizált gazdasági társasággal, és magyar tulajdonosokkal, magyar befektetőkkel folytatják a munkát".
"Mert kell az ember életébe néhány olyan cél, amiért érdemes akár elbukni is."
/Lucsik János/
Ez utóbbi pont külön figyelmet érdekel, mivel korábban közel-keleti befektetők irányába fókuszált a társaság vezetősége - igaz, az a szemléletmód csúfos kudracot is vallott. Ezúttal Lucsik arra kéri a potenciális "jelölteket", hogy legyenek a befektetői a légitársaságnak, "legyenek tulajdonostársak". Egészen pontosan magánszemélyek, gazdasági társaságok, civil szervezetek, önkormányzatok, állami vállalatok jelentkezését várják, akik üzleti potenciált látva a cégben, tulajdonosként hozzájárulnának a célkitűzésekhez és a tervekhez. Tagadhatatlan szkepticizmussal jegyeznénk meg, hogy a múltban történtek után nagy kérdés, ki az a magyar befektető, üzleti szereplő, aki maximális bizalommal fektetne a már egyszer elbukott projektbe.
Mi történt az elmúlt 45 napban?
A legfrissebb bejegyzés nemcsak arra világít rá, mi történt az elmúlt időszakban a cég életében, de arra is, hogy mit is jelenthet például az az új üzleti filozófia és modell, amire utaltak korábban.
Lucsik János szerint:
- A tulajdonosi és személyi változások átvezetésre kerültek, a korábbi ügyvezetéssel zajlott átadás-átvételi eljárás március végével lezárult.
- A beszállítókkal folytatott egyeztetések sikeresek voltak és mindenkivel meg tudtak egyezni a fizetések ütemezéséről. A beszállítók fele már teljes összegben megkapta a követelt összeget.
- A munkavállalók felének elutalták a béreket és 20 százalékuk már teljes összegben megkapta a követelését. A kifizetések egyébként folyamatosan zajlanak.
- A fentiek eredménye is, hogy a NAV tartozásállomány a 2013 októberi állapothoz képest harmadára csökkent. Így már sem felszámolási, sem csődeljárás nincs folyamatban a Sólyommal szemben, Lucsik külön kiemeli: munkaügyi pert sem kezdeményezett senki.
- Folyamatosan konzultálnak a Légügyi Hivatallal a szakmai felkészültséget illetően.
- Készül az új üzleti terv, és hamarosan be is nyújtják a Magyar Légügyi Hivatalhoz.
- A korábban 6 repülőgépre kötött lízingszerződés módosításáról tárgyalnak a lízingcéggel.
- Április 15-én több mint 10 magyar vállalat érdeklődésével sor került egy befektetői fórumra, ahol szerettek volna lehetőséget nyújtani a cégeknek a tulajdonosi részvételre az új magyar légitársaságban.
- A korábbi 82 fős dolgozói létszámot 27-re csökkentették.
Székely Sarolta
mfor.hu