Ismét felröppent a hír, amely szinte minden évben szárnyra kap: olcsó mobilszolgáltatást indítana Magyarországon a Tesco. A vállalat kommunikációs vezetője azonban (ismét) azt mondta, hogy nem terveznek ilyen lépést, mert a magyar piacot nem tartják alkalmasnak a saját márkás mobilszolgáltatásra. Hardy Mihály lapunknak elmondta, hogy Nagy-Britanniában van a Tesconak mobil ága, amely az antennákkal és megfelelői infrastruktúrával is rendelkező szolgáltatóktól vásárol nagykereskedelmi áron szabad kapacitásokat. Valószínűleg ezért terjed el időnként, hogy itthon is lesz ilyen - tette hozzá a kommunikációs vezető. Szerinte azonban a Magyarországon működő három szolgáltató olyan mértékben lefedi a piacot, hogy nincs rés, ahová egy virtuális mobilcég betörhetne.
Cégnevek jönnek, mennek
A közelmúltban a UPC neve is felmerült, mint lehetséges, hálózat nélküli új mobilszolgáltató. A cégnél érdeklődésünkre azt mondták, hogy ők ellentétben a Tesco-val folyamatosan foglalkoznak a magyarországi piacra lépés gondolatával. "Az erről tájékozódó tárgyalások folynak, de egyelőre semmilyen konkrét terve nincs még a vállalatnak ezzel kapcsolatosan" - fogalmazott Szűcs László a UPC sajtókapcsolati igazgatója. Megemlítette ugyanakkor azt is, hogy a hazai szabályozási környezet nem kedvez a virtuális mobil szolgáltatások beinditásának, mivel a már piacon lévő, hálózattal rendelkező szolgáltatókat jelenleg semmi nem kötelezi arra, hogy nagykereskedelmi áron kínálják kapacitásaikat a továbbszolgáltató cégeknek.
Korábban a Vodafone a Pannon és a T-Mobile is azt hangoztatta, hogy kevés esélyt látnak egy fapados szolgáltató megjelenésére. A cégek szinte egybehangzóan állították, hogy a magyarországi árszínvonal nagyon alacsony, az árverseny éles és a mobilszolgáltatók olyan széles palettát próbálnak lefedni, hogy nincs helye a paiacon egy virtuális szolgáltatónak.
A Vodafone-nál mostani megkeresésünkre, hogy változott-e a cégvezetés véleménye a kérdésben, és esetleg tárgyalnak-e valakivel a nagykereskedelmi értékesítésről, azt a választ adták, hogy nem kívánnak semmit sem mondani az ügyben. A T-Mobile-nál pedig ezt közölték: "a T-Mobile nem lát életképes üzleti modellt egy virtuális szolgáltató számára. Ugyanakkor ajánlattal történő megkeresés esetén természetesen tárgyalókész, és érdeklődők jártak már a T-Mobile-nál is. A piac jelenlegi fejlettsége és a vásárlók ismeretében viszont inkább a tartós befektetések sikerében, az infrastruktúra alapú versenyben hisz a vállalat."
A Pannonál gyakorlatilag megismételték korábbi nyilatkozatukat: szerintük nem férne el a piacon fapados mobilszolgáltató, és őket még nem is kereste senki üzleti tervvel.
Minden fontos tényező adott
Potenciális érdeklődőkből, legalábbis ami a sajtóértesüléseket illeti, Dunát lehetne rekeszteni. A Tesco-n és a UPC-n kívül még nyáron merült fel egy új név: a HVG júniusban adott hírt arról, hogy Crosstel Mobile Távközlési Zrt. néven, a minimálisan előírt, húszmillió forintos alaptőkével alapított céget a luxemburgi bejegyzésű, tavaly 31 ezer euró alaptőkével létrehozott Capital Holding, amely új cégével virtuális szolgáltatóként lépne be a magyar mobilpiacra. Korábban a Pantel jelezte lapunknak, hogy akár már jövőre belépne a mobilpiacra, akár virtuális szolgáltatóként is. A cégnél azt is közölték akkor, hogy jövőre mindenképp mobil üzletágat szeretnének alapítani, akár saját hálózatot is kiépítenének. Még a Synergon is azt közölte, hogy egy leendő fapados szolgáltató számára gyorsan tudna speciális informatikai megoldásokat szállítani.
"Magyarországon minden fontos tényező adott a virtuális mobilcégek (MVNO) piacra lépéséhez: a lefedettség teljes, gyakorlatilag mindenki rendelkezik mobiltelefonnal, ugyanakkor még nincs a piacon olyan versenytárs, amely a hálózattal rendelkező szolgáltatók infrastruktúráját használva kínálna igen olcsó, diszkont szolgáltatásokat" - ezek a mondatok a Roland Berger üzleti stratégiai tanácsadó cég közleményében olvashatók. Az elemzők szerint a magyar piacban nyolc kilencmilliárd forintnyi haszon rejtőzhet.
Más tanácsadócég, nevezetesen az A. T. Kearney is felmérte már egy virtuális mobilszolgáltató piacralépésének esélyeit - tájékoztatta korábban az mfor.hu-nak Maklári István, a vállalat elemzője.
Több lábon kell állni
Ebben megállapították, hogy a magyar piacon is lenne esélye egy "fapados" szolgáltatónak, mivel nem feltétlenül a hangszolgáltatásokra kell helyezni a hangsúlyt. Az elemzés a lengyel példát említi, ahol a Play nevű virtuális szolgáltató elsősorban a mobilinternetezésre dolgozott ki fapados árakat.
Szakértők szerint nem véletlen, hogy főleg az informatika és a telekommunikáció egyéb területeiről érkező vállalatok keresik helyüket a mobilpiacon. A távközlési piac más ágazataiban ugyanis fogy a levegő. Jól mutatja ezt a Tele2 esete is: a társaság a gyors növekedés után nem tudott nyereségessé válni, és a nyáron úgy döntöttek, hogy kivonulnak a magyar piacról. Európa más országaiban azonban ez a cég mobilszolgáltatást is indított. Úgy tűnik tehát - legalábbis szakértők szerint - hogy a több lábon állás lassanként létszükséglet lesz, a mobiltechnológia népszerűsége pedig nagyon jó kiugrási pont lehet.
L. Nagy Gábor