5p

Egy tanácsadócég nyolc-kilencmilliárd forintosra becsüli a hazai virtuális, azaz fapados mobilszolgáltatás piacában rejlő lehetőségeket. A hagyományos szolgáltatók eddig azt mondták, nincsenek lehetőségek a nyugaton elterjedt modell itthoni bevezetésére, most azonban úgy tűnik, mintha mozgolódna a piac. A Tesco egyelőre nem tartaná kifizetődőnek a szolgáltatás beindítását, a UPC puhatolózik.

Beesik egy negyedik? (Mfor-montázs)

Ismét felröppent a hír, amely szinte minden évben szárnyra kap: olcsó mobilszolgáltatást indítana Magyarországon a Tesco. A vállalat kommunikációs vezetője azonban (ismét) azt mondta, hogy nem terveznek ilyen lépést, mert a magyar piacot nem tartják alkalmasnak a saját márkás mobilszolgáltatásra. Hardy Mihály lapunknak elmondta, hogy Nagy-Britanniában van a Tesconak mobil ága, amely az antennákkal és megfelelői infrastruktúrával is rendelkező szolgáltatóktól vásárol nagykereskedelmi áron szabad kapacitásokat. Valószínűleg ezért terjed el időnként, hogy itthon is lesz ilyen - tette hozzá a kommunikációs vezető. Szerinte azonban a Magyarországon működő három szolgáltató olyan mértékben lefedi a piacot, hogy nincs rés, ahová egy virtuális mobilcég betörhetne.

Cégnevek jönnek, mennek

A közelmúltban a UPC neve is felmerült, mint lehetséges, hálózat nélküli új mobilszolgáltató. A cégnél érdeklődésünkre azt mondták, hogy ők ellentétben a Tesco-val folyamatosan foglalkoznak a magyarországi piacra lépés gondolatával. "Az erről tájékozódó tárgyalások folynak, de egyelőre semmilyen konkrét terve nincs még a vállalatnak ezzel kapcsolatosan" - fogalmazott Szűcs László a UPC sajtókapcsolati igazgatója. Megemlítette ugyanakkor azt is, hogy a hazai szabályozási környezet nem kedvez a virtuális mobil szolgáltatások beinditásának, mivel a már piacon lévő, hálózattal rendelkező szolgáltatókat jelenleg semmi nem kötelezi arra, hogy nagykereskedelmi áron kínálják kapacitásaikat a továbbszolgáltató cégeknek.

Korábban a Vodafone a Pannon és a T-Mobile is azt hangoztatta, hogy kevés esélyt látnak egy fapados szolgáltató megjelenésére. A cégek szinte egybehangzóan állították, hogy a magyarországi árszínvonal nagyon alacsony, az árverseny éles és a mobilszolgáltatók olyan széles palettát próbálnak lefedni, hogy nincs helye a paiacon egy virtuális szolgáltatónak.

A Vodafone-nál mostani megkeresésünkre, hogy változott-e a cégvezetés véleménye a kérdésben, és esetleg tárgyalnak-e valakivel a nagykereskedelmi értékesítésről, azt a választ adták, hogy nem kívánnak semmit sem mondani az ügyben. A T-Mobile-nál pedig ezt közölték: "a T-Mobile nem lát életképes üzleti modellt egy virtuális szolgáltató számára.  Ugyanakkor ajánlattal történő megkeresés esetén természetesen tárgyalókész, és érdeklődők jártak már a T-Mobile-nál is.  A piac jelenlegi fejlettsége és a vásárlók ismeretében viszont inkább a tartós befektetések sikerében, az infrastruktúra alapú versenyben hisz a vállalat."

A Pannonál gyakorlatilag megismételték korábbi nyilatkozatukat: szerintük nem férne el a piacon fapados mobilszolgáltató, és őket még nem is kereste senki üzleti tervvel.

Minden fontos tényező adott

Potenciális érdeklődőkből, legalábbis ami a sajtóértesüléseket illeti, Dunát lehetne rekeszteni. A Tesco-n és a UPC-n kívül még nyáron merült fel egy új név:  a HVG júniusban adott hírt arról, hogy Crosstel Mobile Távközlési Zrt. néven, a minimálisan előírt, húszmillió forintos alaptőkével alapított céget a luxemburgi bejegyzésű, tavaly 31 ezer euró alaptőkével létrehozott Capital Holding, amely új cégével virtuális szolgáltatóként lépne be a magyar mobilpiacra. Korábban a Pantel jelezte lapunknak, hogy akár már jövőre belépne a mobilpiacra, akár virtuális szolgáltatóként is. A cégnél azt is közölték akkor, hogy jövőre mindenképp mobil üzletágat szeretnének alapítani, akár saját hálózatot is kiépítenének. Még a Synergon is azt közölte, hogy egy leendő fapados szolgáltató számára gyorsan tudna speciális informatikai megoldásokat szállítani.

"Magyarországon minden fontos tényező adott a virtuális mobilcégek (MVNO) piacra lépéséhez: a lefedettség teljes, gyakorlatilag mindenki rendelkezik mobiltelefonnal, ugyanakkor még nincs a piacon olyan versenytárs, amely a hálózattal rendelkező szolgáltatók infrastruktúráját használva kínálna igen olcsó, diszkont szolgáltatásokat" - ezek a mondatok a Roland Berger üzleti stratégiai tanácsadó cég közleményében olvashatók. Az elemzők szerint a magyar piacban nyolc kilencmilliárd forintnyi haszon rejtőzhet. 

Más tanácsadócég, nevezetesen az A. T. Kearney is felmérte már egy virtuális mobilszolgáltató piacralépésének esélyeit - tájékoztatta korábban az mfor.hu-nak Maklári István, a vállalat elemzője.

Több lábon kell állni 

Ebben megállapították, hogy a magyar piacon is lenne esélye egy "fapados" szolgáltatónak, mivel nem feltétlenül a hangszolgáltatásokra kell helyezni a hangsúlyt. Az elemzés a lengyel példát említi, ahol a Play nevű virtuális szolgáltató elsősorban a mobilinternetezésre dolgozott ki fapados árakat.

Szakértők szerint nem véletlen, hogy főleg az informatika és a telekommunikáció egyéb területeiről érkező vállalatok keresik helyüket a mobilpiacon. A távközlési piac más ágazataiban ugyanis fogy a levegő. Jól mutatja ezt a Tele2 esete is: a társaság a gyors növekedés után nem tudott nyereségessé válni, és a nyáron úgy döntöttek, hogy kivonulnak a magyar piacról. Európa más országaiban azonban ez a cég mobilszolgáltatást is indított. Úgy tűnik tehát - legalábbis szakértők szerint - hogy a több lábon állás lassanként létszükséglet lesz, a mobiltechnológia népszerűsége pedig nagyon jó kiugrási pont lehet.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!