4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Toronymagasan vezetik a hipermarketek a hazai háztartási vegyiáruk és kozmetikumok piacát, és élelmiszert is jellemzően hipermarketben, valamint szupermarketben és diszkontban vásárolunk. A beszerzési helyek mindkét esetben tovább koncentrálódtak, a kisboltok pedig veszítenek részesedésükből. Mfor.hu háttér.

Egyre több vásárló szerzi be hipermarketekben a háztartásban szükséges vegyi árukat, valamint kozmetikumokat, derül ki a Nielsen piackutató intézet kedden nyilvánosságra hozott felméréséből.

A piac kétötöde a hipereké


Ezt jelzi, hogy a 2500 négyzetméter feletti üzletek (a Tesco-, az Auchan-, az Interspar- és a Cora-hipermarketek - a szerk.) 39 százalékban részesedtek hatvan árukategória értékben mért kiskereskedelmi forgalmából 2008 novembere és 2009 októbere között – ez egy százalékos növekedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest.     

A hiperektől jócskán leszakadtak a vegyiáru szaküzletek – igaz, a tavalyi 26 százalékhoz képest utóbbi egységek is képesek voltak növekedni egy százalékkal. Szintén ugyanilyen mértékű fejlődést mutattak a piac harmadik legnagyobb szereplőjének számító, 401-2500 négyzetméter területű boltok (ide jellemzően diszkontok és szupermarketek tartoznak – a szerk.), amelyek a piac 18 százalékát birtokolják.

Tovább csökkent viszont a kis és a legkisebb alapterületű üzletek részesedése: az 51 és 200 négyzetméter közötti egységek a korábbi kilenc helyett már csak nyolc, az 51 négyzetméter alattiak pedig a tavalyi öt után mindössze három százalékos szeletet hasítanak ki maguknak a piacból.

Hasonló tendenciák figyelhetők meg, ha az élelmiszer-eladások bolttípusonkénti megoszlását vizsgáljuk. Ezen a piac kétharmadát - csaknem egyenlő arányban - a hipermarketek, valamint a diszkontok és a szupermarketek birtokolják: a 2500 négyzetméter feletti üzletek 31, a 401-2500 négyzetméter közötti egységek pedig 33 százalékos részesedést mutathattak fel 2008 decembere és 2009 szeptembere között.

Tíz százalék alatt a kisboltok             

Őket messze leszakadva, 18 százalékkal követik az 51-200, majd kilenc százalékkal a 201-400 négyzetméter közötti boltok – mindkét típus tartani tudta magát 2008-hoz képest. A kisboltok viszont az élelmiszer-eladásokat tekintve is folytatták mélyrepülésüket: részesedésük a 2008-as 11-ről kilenc százalékra csökkent.

Összességében tehát mind a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok, mind pedig az élelmiszerek piacán folytatódik a beszerzési helyek koncentrálódása. Ennek a folyamatnak a nyertesei a hipermarketek, illetve a diszkontok és a szupermarketek, vesztesei pedig egyértelműen a kisboltok. 

Kevesebbet vásárolunk, de drágábban

Ami a háztartási vegyiárukat és kozmetikumokat illeti, kiskereskedelmi forgalmuk 2008. november-2009. októberben értéket tekintve három százalékkal nőtt az előző hasonló időszakhoz viszonyítva, így az éves piac mérete meghaladja a 300 milliárd forintot a Nielsen által mért hatvan kategóriában.

Mennyiséget tekintve viszont ellentétes trend bontakozik ki, hiszen ilyen téren két százalékos visszaesést regisztráltak. (Az élelmiszer-eladások értéket tekintve szintén három százalékkal nőttek, mennyiségileg pedig stagnáltak december és szeptember között – a szerk.)

(Forrás: Nielsen)

A legnagyobb forgalmú vegyi áruk és kozmetikumok árai egyértelműen emelkedtek az elmúlt egy évben, legalábbis ez derül ki a Nielsen mfor.hu-hoz eljuttatott táblázatából.

A WC-papír vezeti a drágulási versenyt

Igaz, tíz százalék feletti mértékben csupán a toalett papír (18 százalék), a mosogatószer (12 százalék) és a papírzsebkendő (11 százalék) drágult egy év alatt. Közepes mértékű áremelkedést regisztráltak a pelenkáknál, a fogkrémeknél (kilenc-kilenc százalék) és az öblítőknél (hét százalék), valamint a dezodoroknál és a samponoknál (hat-hat százalék).

Ezzel szemben a mosóporok ára alig változott (2,5 százalék) 2008 novembere és 2009 októbere között az előző év hasonló időszakához viszonyítva, és szintén csupán minimális, két százalékos árnövekedés volt megfigyelhető a tusfürdők esetében.    

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!