Egyre több vásárló szerzi be hipermarketekben a háztartásban szükséges vegyi árukat, valamint kozmetikumokat, derül ki a Nielsen piackutató intézet kedden nyilvánosságra hozott felméréséből.
A piac kétötöde a hipereké
Ezt jelzi, hogy a 2500 négyzetméter feletti üzletek (a Tesco-, az Auchan-, az Interspar- és a Cora-hipermarketek - a szerk.) 39 százalékban részesedtek hatvan árukategória értékben mért kiskereskedelmi forgalmából 2008 novembere és 2009 októbere között – ez egy százalékos növekedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest.
A hiperektől jócskán leszakadtak a vegyiáru szaküzletek – igaz, a tavalyi 26 százalékhoz képest utóbbi egységek is képesek voltak növekedni egy százalékkal. Szintén ugyanilyen mértékű fejlődést mutattak a piac harmadik legnagyobb szereplőjének számító, 401-2500 négyzetméter területű boltok (ide jellemzően diszkontok és szupermarketek tartoznak – a szerk.), amelyek a piac 18 százalékát birtokolják.
Tovább csökkent viszont a kis és a legkisebb alapterületű üzletek részesedése: az 51 és 200 négyzetméter közötti egységek a korábbi kilenc helyett már csak nyolc, az 51 négyzetméter alattiak pedig a tavalyi öt után mindössze három százalékos szeletet hasítanak ki maguknak a piacból.
Hasonló tendenciák figyelhetők meg, ha az élelmiszer-eladások bolttípusonkénti megoszlását vizsgáljuk. Ezen a piac kétharmadát - csaknem egyenlő arányban - a hipermarketek, valamint a diszkontok és a szupermarketek birtokolják: a 2500 négyzetméter feletti üzletek 31, a 401-2500 négyzetméter közötti egységek pedig 33 százalékos részesedést mutathattak fel 2008 decembere és 2009 szeptembere között.
Tíz százalék alatt a kisboltok
Őket messze leszakadva, 18 százalékkal követik az 51-200, majd kilenc százalékkal a 201-400 négyzetméter közötti boltok – mindkét típus tartani tudta magát 2008-hoz képest. A kisboltok viszont az élelmiszer-eladásokat tekintve is folytatták mélyrepülésüket: részesedésük a 2008-as 11-ről kilenc százalékra csökkent.
Összességében tehát mind a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok, mind pedig az élelmiszerek piacán folytatódik a beszerzési helyek koncentrálódása. Ennek a folyamatnak a nyertesei a hipermarketek, illetve a diszkontok és a szupermarketek, vesztesei pedig egyértelműen a kisboltok.
Kevesebbet vásárolunk, de drágábban
Ami a háztartási vegyiárukat és kozmetikumokat illeti, kiskereskedelmi forgalmuk 2008. november-2009. októberben értéket tekintve három százalékkal nőtt az előző hasonló időszakhoz viszonyítva, így az éves piac mérete meghaladja a 300 milliárd forintot a Nielsen által mért hatvan kategóriában.
Mennyiséget tekintve viszont ellentétes trend bontakozik ki, hiszen ilyen téren két százalékos visszaesést regisztráltak. (Az élelmiszer-eladások értéket tekintve szintén három százalékkal nőttek, mennyiségileg pedig stagnáltak december és szeptember között – a szerk.)
A legnagyobb forgalmú vegyi áruk és kozmetikumok árai egyértelműen emelkedtek az elmúlt egy évben, legalábbis ez derül ki a Nielsen mfor.hu-hoz eljuttatott táblázatából.
A WC-papír vezeti a drágulási versenyt
Igaz, tíz százalék feletti mértékben csupán a toalett papír (18 százalék), a mosogatószer (12 százalék) és a papírzsebkendő (11 százalék) drágult egy év alatt. Közepes mértékű áremelkedést regisztráltak a pelenkáknál, a fogkrémeknél (kilenc-kilenc százalék) és az öblítőknél (hét százalék), valamint a dezodoroknál és a samponoknál (hat-hat százalék).
Ezzel szemben a mosóporok ára alig változott (2,5 százalék) 2008 novembere és 2009 októbere között az előző év hasonló időszakához viszonyítva, és szintén csupán minimális, két százalékos árnövekedés volt megfigyelhető a tusfürdők esetében.
W. B.
Menedzsment Fórum