A Tesla Model S nem nevezhető éppen népautónak, mégis 1 493 darabot adtak el belőle az idén márciusban csak Norvégiában. A skandináv ország abból a szempontból érdekes, hogy az eddigi havi eladási rekordot 28 éve a Ford Sierra tartotta – írja a gas2.org.
A norvégok több Teslát vettek márciusban, mint az eladási listák második helyén szereplő Volkswagen Golfból és a szintén elektromos Nissan Leafből együttvéve. A Tesla kezdőára Norvégiában 436 800 korona, amely kb. 17 millió forintnak felel meg. A számokat némiképp árnyalja, hogy az év elején érkezett egy nagyobb Tesla szállítmány és a márciusi eladás korábbi rendelések alapján lett ekkora.
A tény azonban tény marad: a Tesla márciusban 10,8 százalékot hasított ki a norvég újautó-piacból. Ha az elektromos autók eladásait vizsgáljuk, amelynek vezető képviselői a már említett Leaf mellett a VW e-Up!, a BMW i3 és a Mitsubishi Outlander PHEV a teljes részarány 20,3 százalékos. A hihetetlen szám nem véletlen, hiszen Norvégiában az elektromos autókat nem terheli gépjárműadó és ÁFA, illetve a cégautó-adó felét is elengedi az állam. Emellett több városban (pl. Oslo, Bergen) ingyen lehet velük parkolni, használhatják a buszsávokat és persze ott a kiépített gyorstöltő-rendszer is.
A norvég Tesla vásárlók között van egyébként Jens Stoltenberg, aki 2014. október 1-től tölti be a NATO főtitkári pozíciót és Haakon királyi herceg is.
Hogy áll Magyarország?
Az elektromos autók finoman szólva sem részei az utcaképnek Magyarországon, bár a töltőállomásokat – mind a 34-et – ingyenesen vehetik igénybe az e-autók sofőrjei. A Nemzetgazdasági Minisztérium céljai között szerepel ugyanakkor, hogy adókedvezményekkel és támogatásokkal segítse ezek elterjedését.
A Jedlik Ányos Program keretében egy intézkedéscsomagon már dolgoznak a tárcánál. A meglévő regisztrációs adókedvezmények mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak majd. Erről tárgyalni kell a helyi önkormányzatokkal, hiszen ezen típusú adó nagy része a települések büdzséjét növeli. A tervek között szerepel a buszsáv-használat engedélyezése vagy akár az ingyenen parkolás is.
A Teslához egyébként Magyarországon 30 és 36 millió forint közötti áron lehet hozzájutni, tehát árban a német prémiummárkák luxuslimuzinjai között versenyez.
Szász Péter
mfor.hu