3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Tesla, Model S nevű teljesen elektromos hajtású autójával elképesztő erővel robbant be a globális személygépkocsi-piacra. Norvégiában például rögtön meg is döntötte a Ford Sierra 1986-óta tartott havi eladási rekordját.

A Tesla Model S nem nevezhető éppen népautónak, mégis 1 493 darabot adtak el belőle az idén márciusban csak Norvégiában. A skandináv ország abból a szempontból érdekes, hogy az eddigi havi eladási rekordot 28 éve a Ford Sierra tartotta – írja a gas2.org.

A norvégok több Teslát vettek márciusban, mint az eladási listák második helyén szereplő Volkswagen Golfból és a szintén elektromos Nissan Leafből együttvéve. A Tesla kezdőára Norvégiában 436 800 korona, amely kb. 17 millió forintnak felel meg. A számokat némiképp árnyalja, hogy az év elején érkezett egy nagyobb Tesla szállítmány és a márciusi eladás korábbi rendelések alapján lett ekkora.

A tény azonban tény marad: a Tesla márciusban 10,8 százalékot hasított ki a norvég újautó-piacból. Ha az elektromos autók eladásait vizsgáljuk, amelynek vezető képviselői a már említett Leaf mellett a VW e-Up!, a BMW i3 és a Mitsubishi Outlander PHEV a teljes részarány 20,3 százalékos. A hihetetlen szám nem véletlen, hiszen Norvégiában az elektromos autókat nem terheli gépjárműadó és ÁFA, illetve a cégautó-adó felét is elengedi az állam. Emellett több városban (pl. Oslo, Bergen) ingyen lehet velük parkolni, használhatják a buszsávokat és persze ott a kiépített gyorstöltő-rendszer is.

A Tesla nem mindennapi műszerfala

A norvég Tesla vásárlók között van egyébként Jens Stoltenberg, aki 2014. október 1-től tölti be a NATO főtitkári pozíciót és Haakon királyi herceg is.

Hogy áll Magyarország?

Az elektromos autók finoman szólva sem részei az utcaképnek Magyarországon, bár a töltőállomásokat – mind a 34-et – ingyenesen vehetik igénybe az e-autók sofőrjei. A Nemzetgazdasági Minisztérium céljai között szerepel ugyanakkor, hogy adókedvezményekkel és támogatásokkal segítse ezek elterjedését.

A Jedlik Ányos Program keretében egy intézkedéscsomagon már dolgoznak a tárcánál. A meglévő regisztrációs adókedvezmények mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak majd. Erről tárgyalni kell a helyi önkormányzatokkal, hiszen ezen típusú adó nagy része a települések büdzséjét növeli. A tervek között szerepel a buszsáv-használat engedélyezése vagy akár az ingyenen parkolás is.

A Teslához egyébként Magyarországon 30 és 36 millió forint közötti áron lehet hozzájutni, tehát árban a német prémiummárkák luxuslimuzinjai között versenyez. 

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!