A General Motors egy olyan 30 ezer dolláros elektromos autó kifejlesztésén dolgozik, amelyik 200 mérföldes (több mint 300 kilométeres) hatótávjával képes lesz felvenni a versenyt Tesla Motors 70 ezer dollárba kerülő sikeres "S" modelljével.
A General Motors globális termékprogramokért felelős alelnöke Doug Parks a GM Michigan-i akkumulátor kutató laboratóriumában hétfőn jelentette be a programot, de nem közölte, hogy az elektromos kocsi mikor kerülhet piacra. Elmondása szerint a technológia már rendelkezésre áll, bár az akkumulátorok jelenleg még túl sokba kerülnek a kereskedelmi forgalmazáshoz.
A tisztán elektromos és a hálózatról is tölthető (plug-in) hibrid elektromos autó modellek száma 2010 óta több mint négyszeresére, 15-re emelkedett az Egyesült Államokban. Eladásaik azonban nem érik el a teljes piaci forgalom fél százalékát a különböző, adókedvezmény vagy lízing árengedmény formájában nyújtott támogatások ellenére sem.
A GM az ösztönzőkkel és engedményekkel közel 15 ezer Chevrolet Volt autót értékesített az idén az év elejétől augusztusig. A Volt nem tisztán elektromos jármű, mert rendelkezik egy úgynevezett "hatótáv növelő" benzinmotorral is, ami menet közben újratölti a kocsi akkumulátorait.
A Nissan más megközelítést alkalmaz, szerinte az elektromos járműveknek nincs is szüksége 200 mérföldes hatótávra, hiszen azt a tulajdonosok úgysem használnák ki, mert naponta átlagosan nem tesznek meg nagyobb utat a Nissal Leaf 75 mérföldes hatótávjánál. A Leaf alapára támogatások nélkül közel 29 ezer dollár (6,5 millió forint) az Egyesült Államokban.
Az elektromos autókat gyártó vállalatok közül egyedül a Tesla rendelkezik nagy hatótávú elektromos autóval kínálatában, az "S" modellel, de azt, hogy a kocsi nyereséggel állítható elő, még nem sikerült egyértelműen bizonyítania. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azonban nemrégiben kijelentette, hogy "nem kell tudni csodát tenni ahhoz", hogy két-három éven belül 200 mérföldes hatótávú elektromos autót lehessen 35 ezer dolláros áron piacra dobni.
A jelenleg kapható elektromos autók 100 mérföldes (160 kilométer) vagy annál kisebb hatótávval rendelkeznek. Áraik a Smart Fortwo 25 ezer dollárja és az elektromos RAV4 50 ezer dollárja között szóródnak. A BMW i3 induló ára várhatóan 41 ezer dollár lesz.
Elemzők szerint az elektromos autók gyártói, a Tesla, a GM, a Volkswagen, valamint az eladásokban vezető Nissan Motor Co. ugyanazzal a problémával, az akkumulátorok magas árával és a járművek csekély hatótávolságával kénytelenek megküzdeni.
Kevin Gallagher, az amerikai energiaügyi minisztérium Argonne National Laboratory kutatóintézetének szakembere szerint az autógyártók jelenleg egy kilowattóra akkumulátor kapacitást 500 dollárért tudnak előállítani. A Nissan Leaf 24 kilowattórás akkumulátor kapacitása tehát 12 ezer dollárba kerül. A Ford vezérigazgatója Alan Mulally pedig 13-15 ezer dollárban adta meg az elektromos Focus 23 kilowattórás akkumulátorának az árát.
A Tesla főmérnöke, JB Straubel állítása szerint ők az ipari átlag feléért-negyedéért állítják elő akkumulátoraikat, mivel - szemben más autógyártók speciális kialakítású egységeivel - szabványos akkumulátor tokozatokból állítják össze azokat. Az "S" modell akkumulátorának az ára lényegesen elmarad az iparági átlagtól - mondta, hozzátéve, hogy a Tesla "népautójának" mintegy négy év múlva tervezett piacra dobásáig az akkumulátorok tárolási energiasűrűségét mintegy 20 százalékkal fogják tudni megemelni.
A Tesla pontos adatokat nem tesz közzé akkumulátorainak áráról, azt azonban lehet tudni, hogy a Tesla motorral és Tesla akkumulátorral ellátott elektromos Toyota RAV4-es, ami 41,8 kilowattórás akkumulátor kapacitással 103 mérföld távolságot képes megtenni, közel 50 ezer dollárba kerül, 26 ezer dollárral többe a benzinmotoros alapmodellnél.
MTI