A Volán Szakszervezetek Együttműködési Fóruma 2009. december 30-án jelentette be, hogy sztrájkot helyezett kilátásba a jövő év januárjára, a szakszervezetek vezető testületei január első napjaiban tűzik ki a munkabeszüntetés pontos kezdetét. A Volán Szakszervezetek Együttműködési Fóruma közleményében úgy fogalmaz, hogy mindezek mellett a sztrájkkészültséget egységesen fenntartva, ha szükséges azt fokozva, készek kikényszeríteni jogos követelésüket.
Dobi István tájékoztatása szerint a szakszervezetek által beszerzett jogi szakvélemények megerősítik őket abban, hogy bérkövetelésük megalapozott, a 4,9 százalékos jövedelemfejlesztést 2010-re a tárgyalások folytatásával szeretnék elérni.
A szóvivő elmondta, a szakszervezetek által beszerzett jogi véleményeket eljuttatták a munkáltatói szövetségnek, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségének (KKVSZ), és öt napot szánnak arra, hogy a munkaadó megismerje a dokumentumokat, és ezt követően újra tárgyalóasztalhoz üljenek. A szakszervezeti szóvivő elmondta, ha nem sikerül a munkáltatót meggyőzni követelésükről, akkor elkerülhetetlen a munkabeszüntetés időpontjának kitűzése.
Dobi István utalt arra, hogy 2009-ben a Volán-szakszervezetek két évre szóló megállapodást kötöttek a munkáltatói szövetséggel, amely 2010-re két lehetőséget tartalmaz. Az egyik szerint az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) kötött megállapodást veszik figyelembe, vagy ha az nincs, akkor az inflációt egy százalékkal keresetfejlesztést hajtanak végre.
A szakszervezetek nem fogadják el a munkáltatónak azt az érvelését, hogy az adójogszabályok kedvező változása miatt keletkező többletjövedelem kiváltja a bérfejlesztést, és nincs szükség inflációt követő keresetfejlesztésre. A munkavállalói képviselet álláspontja szerint az adójogszabályok változása ugyan többletjövedelemhez jutathatja az ebbe a körbe eső munkavállalókat, de ez még nem keresetfejlesztés, és nincs garancia arra, ha változnak az adójogszabályok, akkor azt kompenzálják. A szakszervezetek ragaszkodnak a keresetfejlesztéshez - mondta Dobi István.
Dénes András, Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége főtitkár elmondta, hogy a szakszervezet kérésére folytatják a tavaly december elején megkezdett konzultáció sorozatot, a következő találkozót jövő keddre tűzték ki. A munkáltató álláspontja, hogy az érvényben lévő két éves bérmegállapodást az OÉT-ben elfogadott ajánlás szerint kell aktualizálni 2010-re, ami a Volán-társaságoknál végrehajtható. A munkáltatói szövetség szerint az együttműködési fórum követelése a 4,9 százalékos jövedelemfejlesztésre jogszerűtlen, mert van OÉT-ajánlás, és ez a mérvadó, nem a szakszervezetek által szorgalmazott infláció felett 1 százalékos bérfejlesztés.
MTI