4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Volkswagen után a Bosch autóipari beszállító került a kártérítést követelő amerikai ügyvédek célkeresztjébe - számolt be pénteken a német Die Welt napilap.

A Volkswagen dízelbotrányban érintett tizenegy millió autójának többségéhez a Bosch szállította a dízelmotorok emissziós értékekeit szabályozó szoftvert, amely tény mellett a Volkswagennel kötött kártérítési megállapodás után az amerikai ügyvédek a jelek szerint nem tudnak szó nélkül elmenni.

"Tettestársnak tekintjük az emissziós mérést leállító szoftvert a Volkswagen számára kifejlesztő Boscht a világszerte tizenegy és fél millió ügyfél félrevezetésében és tartós környezeti károkozásban" - tájékoztatta a lapot Christopher Rother, az amerikai Michael Hausfeld ügyvédi iroda németországi képviseletének a vezetője.

A gyanú szerint a Bosch tudatában volt annak, hogy a Volkswagen "a csalás szándékával" kívánja felhasználni az általa kifejlesztett szoftvert. Sőt, a szoftver kifejezetten úgy készült a Bosch közreműködésével, hogy a motor károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében felismerje, mikor áll az autó mérőpadon.

Az amerikai törvények szerint szándékos esetben a tényleges kár háromszorosát is meg lehet ítélni kártérítésként. Az okozott kár a számítások szerint tízmilliárd dollár, a kártérítési igény tehát akár harmincmilliárd dollár is lehet. Ebből azonban le kell vonni a Volkswagen által a 15 milliárd dolláros megállapodás keretében az autók tulajdonosainak a visszavásárlásra vagy javításra szánt 10 milliárd dollárt.

Ezt se felejtsük el a dízelbotrány árnyékában!

A Welt információi szerint ez a visszavásárlási összeg a VW modelleknél 12-32 ezer dollár, illetve az Audi modellek esetében 44 ezer dollár is lehet. Kártérítésként a visszavásárlási összeg felett az autó értékének 20 százalékát, plusz 3 ezer dollárt kapnak a tulajdonosok, ami legfeljebb 10 ezer dollár lehet.

A 10 milliárd dollár levonásával tehát a Bosch kártérítési kötelezettsége akár 20 milliárd dollár is lehet - legalábbis elméletben. Ezt az összeget azonban még maguk a leendő felperesek is "abszurd magasnak" tartják. Az viszont már eldöntött ténynek tűnik, hogy milliárdos követeléssel lépnek fel a Bosch ellen.

Első lépésben az amerikaiak peren kívül kívánnak megállapodásra jutni. "Ha a Bosch nem áll kötélnek, akkor perelünk" - jelentette ki Christopher Rother.

A dolog szépséghibája azonban az, hogy a leendő felperesek még nem tudták bizonyítékokkal alátámasztani állításaikat, miszerint a Bosch egyrészt részese volt az emissziós értékek megváltoztatásának, másrészt tudatában is volt a Volkswagen "hátsó szándékainak".

"A Bosch nagyon komolyan veszi a dízelmotorok vezérlő szoftverének manipulálására vonatkozó vádakat. Mint beszállító, a Volkswagen elleni vádak ismertté válásakor azonnal belső vizsgálatot indítottunk. A vizsgálat jelenleg is zajlik és folyamatosan kapcsolatban vagyunk a hatóságokkal" - közölte a Bosch.

A cég áprilisban 650 millió euró céltartalékot képzett jogi eljárásokkal kapcsolatban esetleg felmerülő kiadások fedezésére. Azt, hogy ebből az összegből mennyit szán a dízelbotrány esetleges költségeinek finanszírozására fordítani, a Bosch nem közölte.

A stuttgarti ügyészség már hónapok óta nyomoz annak gyanújával, hogy a Bosch egyes alkalmazottai is érintettek lehetnek a Volkswagen dízelbotrányában.

Ahhoz, hogy a Bosch elleni kereset sikerrel járjon, az amerikai vádlóknak be kell bizonyítania, hogy a beszállító és a Volkswagen "egy csónakban evezett", azaz közös ügyről van szó. Ehhez két dolgot kell tisztázni: képes volt-e egyáltalán a Volkswagen a Bosch közreműködése nélkül a szoftvert úgy módosítani, hogy az alkalmas legyen az emissziós értékek manipulálására, és ha igen, akkor lehetséges volt-e egyáltalán, hogy a változtatások észrevétlenek maradjanak.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!