A hírt a lapnak megerősítették az Aeroflot orosz légitársaságnál is, amelyet a Malév 49 százalékos részét nemrég megszerző orosz Vnyesekonombank megbízott a Malév operatív irányításával, adta hírül az MTI.
Három év a dba élén
Martin Gauss 1992-ben pilótaként kezdte pályafutását a dba-nál, ahol 1995 óta fokozatosan menedzsmentfeladatokat is magára vállalt. A légitársaság vezetését végül 2004 áprilisában vette át, és egészen 2007. július végéig állt a cég élén igazgatóként. Ebben az évben a dba 60 ezer járatával mintegy 4,5 millió utast szállított, és 28 gépből álló flottával rendelkezett.
A német szakember ezután a Cirrus Csoportot vezette igazgatóként: lebonyolította a vállalat irodáinak átköltöztetését Saarbückenből Münchenbe, aminek köszönhetően a cégcsoport két légitársasága – az Augsburg Airways és a Cirrus Airlines – egy központba került. A projektet 2008 júniusában fejezte be, ezt követően saját cégét irányította és tanácsadóként tevékenykedett a légiközlekedési iparágban. Utóbbi minőségben már a Malévnál is több hónapot dolgozott. A 40 éves, 3 gyermekes Gauss egyébként jelenleg is aktív B737-es pilóta, több mint 8000 repült órával rendelkezik.
Az üzleti utasokra specializálódott, elsősorban Németországon belüli járatokat üzemeltető dba tavaly november végén - tehát Gauss távozása után 16 hónappal - beszüntette működését. A céget 2006-ban megvásárló Air Berlin költségmegtakarítási okokból döntött a légitársaság leállítása mellett, ami összesen 120 pilótát és 175 légikísérőt érintett.
Leonov másfél évig bírta
Mint ismert, a Malév vezérigazgatói posztját 2007. szeptember közepe óta betöltő Leonov Péter idén február elején közös megegyezéssel távozott posztjáról, a légitársaság vezetését azóta megbízási jelleggel Fehérváry Géza üzemeltetési vezérigazgató-helyettes látta el, aki Gauss érkezésével visszakerül eredeti pozíciójába.
A cég már akkor közölte: az igazgatóság előrehaladott tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy a légitársaság egy széles iparági tapasztalatokkal rendelkező, új vezérigazgatót tudjon kinevezni.
Lezárult a tulajváltás az AirBridge-ben
A Malév még március közepén jelentette be, hogy hárommilliárd forintos tőkeinjekciót ad számára a céget birtokló AirBridge Zrt., miután befejeződött tulajdonosi szerkezetének átalakulása. Ennek értelmében az AirBridge-ben Kiss Kálmán részvényeit az eddig szintén kisebbségi tulajdonos Költő Magdolna magyar állampolgár vette át, aki így - 51 százalékos tulajdonrésszel - az AirBridge többségi tulajdonosa lett.
Ez azért fontos, mert így a Malév magyar légitársaság marad, azaz megtarthatja az Európai Unión belüli leszállási jogait - az irányítás azonban feltehetően továbbra is az orosz, papíron kisebbségi tulajdonosok kezében lesz majd.
Utóbbi téren szintén változás következett be: az eddig 49 százalékot birtokló Borisz Abramovics részvényei az orosz Vnyesekonombank birtokába kerültek. Összességében ezzel a tulajdonosi háttérrel az AirBridge már tudja vállalni a Malév további finanszírozását, állt a márciusi közleményben.
Arról egyébként már a februári közgyűlésen döntés született, hogy a Malév igazgatóságának elnöki tisztségébe Anatolij Ballo, a Vnyesekonombank alelnöke kerül.
UPDATE: A hírt csütörtök délután a Malév is megerősítette: Gauss április 20-i hatállyal veszi át a légitársaság irányítását. "Új irányra van szükségünk ahhoz, hogy a Malévet keresztül tudjuk navigálni a jelenlegi piaci krízisen, és hogy fel lehessen készíteni a légitársaságot a jövő kihívásaira. Ilyen helyzeten már többször vezettem át sikerrel más légitársaságokat. Ahhoz, hogy ez most is sikerüljön, jelentős átalakításra és fordulatra van szükség" - idézi a közlemény a szakembert.
Menedzsment Fórum