3p

A menedzserek többsége a pénzbeli és tárgyi juttatásokon kívül nem ismer más motivációs eszközöket, holott a dolgozókat egyéb módszerekkel, például odafigyeléssel is lehet ösztönözni – derül ki az Atlantis Child és az mfor.hu tréningsorozatának aktuális részéből.

Motiváció humorral és részvénnyel. Táblázat!

Az elismerés motivál

Ma már a cégeknél olyan újszerű technikákat is alkalmaznak a magas pozíciójúak felpörgetésére, mint például a tulajdonátruházás. A részvényeket megvásárló vezető jutalma az árfolyam-növekedésből származó nyereség, amelyet a társaság papírjai az ő keze nyomán érnek el. Nem ritka az összetett mutatók alkalmazása sem a vállalati eredmények elérésénél (Balance Score Cad), amelynek keretében a pénzügyi növekedésen túl a hosszú távú sikerekbe, emberi erőforrásokba fektetett energiát is a vállalatvezető eredményességi számlájára írják.

Motiváció a call-centerekben

A kiégés és demotiváltság a call-centeri munkakörben dolgozókat fokozottan fenyegeti. Az egyik hazai központ például humorral oldja meg az ügyfélpanaszok okozta stresszt. A munkatársaknak harminc napjuk van "gyűjteni" a velük megtörtént rémes eseteket és a legszörnyűbb ügyfélreakciókat. A rossz élmény okozta trauma, a történet újraelmesélésekor már kifejezetten viccesnek hat - mondta a call-center HR-vezetője.

Kőrösi Márta, a Humánmanufaktúra Emberi Erőforrás Tanácsadó Iroda szakértője szerint a rutinos, jó eredményeket elérő munkatársak esetében fontos, hogy meghallgassuk újító ötleteiket és bátorítsuk őket ezeknek a megosztására. "Így újra fel lehet kelteni érdeklődésüket és csökkenthetjük a monotonitásérzést. Mivel a fluktuáció és a kiégés szorosan összefügg, a stresszoldásra használatos stratégiák egyben a kiégés ellen is hatásosak" - állítja.

A kisebb cégek is "ébredeznek"

A hazai nagyvállalatok többsége külső cég bevonásával vagy saját kurzus keretében különböző tréningeket szervez munkatársainak, amelyek egyik leggyakoribb tematikája a motiváció. Azonban egyre inkább a közepes méretű cégek is felismerik az ösztönző rendszerek fontosságát. A DBH például üdülési, étkezési, egészségpénztári, önkéntes nyugdíjbiztosítási hozzájárulást ad alkalmazottainak, illetve az otthoni internetezést is támogatja. "A menedzsment időszakonként értékeli a dolgozók teljesítményét, és felméri az igényeket, hiszen eredményeket csakis motivált kollektívától lehet elvárni" - mondta az mfor.hu-nak Csörgi Péter kontroller.

Néhány vállalat már évek óta él a béren kívüli juttatási rendszer egyik formájával, a kafetériával, mások csak tervezik a bevezetését. Míg néhányan extrém sportolásra használják keretüket, addig a többség ragaszkodik a klasszikus, jól bevált elemekhez, derült ki az mfor.hu korábbi körképéből.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Az Atlantis Childdal közös sorozatunk következő részében a prezentációs technikákról olvashatnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!