Motiváció humorral és részvénnyel. Táblázat!

Ma már a cégeknél olyan újszerű technikákat is alkalmaznak a magas pozíciójúak felpörgetésére, mint például a tulajdonátruházás. A részvényeket megvásárló vezető jutalma az árfolyam-növekedésből származó nyereség, amelyet a társaság papírjai az ő keze nyomán érnek el. Nem ritka az összetett mutatók alkalmazása sem a vállalati eredmények elérésénél (Balance Score Cad), amelynek keretében a pénzügyi növekedésen túl a hosszú távú sikerekbe, emberi erőforrásokba fektetett energiát is a vállalatvezető eredményességi számlájára írják.
Motiváció a call-centerekben
A kiégés és demotiváltság a call-centeri munkakörben dolgozókat fokozottan fenyegeti. Az egyik hazai központ például humorral oldja meg az ügyfélpanaszok okozta stresszt. A munkatársaknak harminc napjuk van "gyűjteni" a velük megtörtént rémes eseteket és a legszörnyűbb ügyfélreakciókat. A rossz élmény okozta trauma, a történet újraelmesélésekor már kifejezetten viccesnek hat - mondta a call-center HR-vezetője.
Kőrösi Márta, a Humánmanufaktúra Emberi Erőforrás Tanácsadó Iroda szakértője szerint a rutinos, jó eredményeket elérő munkatársak esetében fontos, hogy meghallgassuk újító ötleteiket és bátorítsuk őket ezeknek a megosztására. "Így újra fel lehet kelteni érdeklődésüket és csökkenthetjük a monotonitásérzést. Mivel a fluktuáció és a kiégés szorosan összefügg, a stresszoldásra használatos stratégiák egyben a kiégés ellen is hatásosak" - állítja.

A kisebb cégek is "ébredeznek"
A hazai nagyvállalatok többsége külső cég bevonásával vagy saját kurzus keretében különböző tréningeket szervez munkatársainak, amelyek egyik leggyakoribb tematikája a motiváció. Azonban egyre inkább a közepes méretű cégek is felismerik az ösztönző rendszerek fontosságát. A DBH például üdülési, étkezési, egészségpénztári, önkéntes nyugdíjbiztosítási hozzájárulást ad alkalmazottainak, illetve az otthoni internetezést is támogatja. "A menedzsment időszakonként értékeli a dolgozók teljesítményét, és felméri az igényeket, hiszen eredményeket csakis motivált kollektívától lehet elvárni" - mondta az mfor.hu-nak Csörgi Péter kontroller.
Néhány vállalat már évek óta él a béren kívüli juttatási rendszer egyik formájával, a kafetériával, mások csak tervezik a bevezetését. Míg néhányan extrém sportolásra használják keretüket, addig a többség ragaszkodik a klasszikus, jól bevált elemekhez, derült ki az mfor.hu korábbi körképéből.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum
Az Atlantis Childdal közös sorozatunk következő részében a prezentációs technikákról olvashatnak.