Felméretné az önkormányzati kezelésben lévő hidakat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (korábban UKIG) - derül ki az európai közbeszerzési értesítőből. Az egységes hídnyilvántartási rendszert a tervek szerint 2008 decemberére kell elkészíteni.
Az adatbázisban szerepeltetni kell a hatezer önkormányzati kezelésű híd legfontosabb paramétereit: műszaki-gazdasági adatokat, valamint a legfontosabb közlekedésbiztonsági és közúti szolgáltatási paramétereket. A beszerzett információkat emellett a már meglévő "Országos Közúti Adatbank 2000"-be is fel kell vinni.
A hidak adatai hiányosak
Értelemszerűen az információkat az adatbank rendszerének megfelelően kell rendszerezni. Az OKA 2000 a teljes közúti hálózat adatait tartalmazza. A 2000-ben elkészített adatbank 2002-ben egészült ki a hidak listájával. Ide azonban csak az országos, vagyis állami fenntartású átkelők kerültek be. Vagyis azóta csak a mintegy 6700 állami fenntartású hídról van összegfoglaló adatbázis, az önkormányzati fenntartásúakról egyáltalán nincs.
Egyre öregebbek és rosszabbak
A mintegy 6700 híd közül sok autópályák felett ível át. Ezek nélkül hozzávetőleg 5700 hídról beszélhetünk. A különbségtétel azért fontos, mert az elmúlt években épült (és épülő) autópálya-hidak viszonylag nagy felületükkel jelentősen torzítják az állapotok statisztikáját.
A 5700 átkelő átalgéletkora 48 év; a nyolcvan évnél öregebb hidak aránya a darabszámot illetően 6,5, a felületet illetően 2,5 százalékos. (A kor kiszámításánál a szakemberek a felújítások tükrében állapítják meg a híd korát. Vagyis egy frissen felújított, ámde száz éves híd természetesen nem a száz évével kerül a statisztikába.) Az egyre öregebb hidak egyre nagyobb korlátozásokat is jelentenek a közlekedésben.
Több ezer felújítandó
Jóllehet még egyikőjüket sem kellett lezárni, de súly és sebességkorlátozás több helyen érvényben van. Az átkelők negyede nem megfelelő teherbírású - hangzott el a szakma által tartott Útügyi Napok egyik előadásán 2005-ben.
Emellett kilenc százalékuk nem elég széles - összességében a teherbírás és a szélesség problémáját is ide számítva több mint negyven százalékukat korszerűsíteni kellene. Ez több mint 2700 hidat jelent. Közülük ezerre tehető azok száma, amelyeknél a felújítás kifejezetten sürgős.
Könnyű belátni, hogy az önkormányzatok jó része nem vagy csak nehezen lesz képes karban tartani hídjait - annál is inkább, mert a hídfelület felújítása legalább tízszer többe kerül az utak felújításához képest.
A korszerűsítési ütem pedig egyre lassabb, mert a hidak felújítása ugyanabból az Útpénztárból történik, ahonnan a közutakat és a bickliutakat is finanszírozzák. Ez az idén nem egészen 75 milliárd forint. Persze az uniós támogatások is hathatós segítséget jelenthetnek - például a 11,5 tonnás kötelező burkolatmegerősítés végrehajtásában.
F. Sz. E.