3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Közös adatbázisba illesztenék az önkormányzati fenntartású hidak gazdasági és műszaki adatait. Pillanatnyilag csak a 6700 állami fenntartású hídról van összesített információ, a mintegy hatezer önkormányzatiról pedig 2008 végére készülhet el. Az állami kezelésű hidak több mint negyven százalékát kellene felújítani. Mfor.hu háttér.

Tíz éven belül kritikus lehet a helyzet

Felméretné az önkormányzati kezelésben lévő hidakat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (korábban UKIG) - derül ki az európai közbeszerzési értesítőből. Az egységes hídnyilvántartási rendszert a tervek szerint 2008 decemberére kell elkészíteni.

Az adatbázisban szerepeltetni kell a hatezer önkormányzati kezelésű híd legfontosabb paramétereit: műszaki-gazdasági adatokat, valamint a legfontosabb közlekedésbiztonsági és közúti szolgáltatási paramétereket. A beszerzett információkat emellett a már meglévő "Országos Közúti Adatbank 2000"-be is fel kell vinni.

A hidak adatai hiányosak

Értelemszerűen az információkat az adatbank rendszerének megfelelően kell rendszerezni. Az OKA 2000 a teljes közúti hálózat adatait tartalmazza. A 2000-ben elkészített adatbank 2002-ben egészült ki a hidak listájával. Ide azonban csak az országos, vagyis állami fenntartású átkelők kerültek be. Vagyis azóta csak a mintegy 6700 állami fenntartású hídról van összegfoglaló adatbázis, az önkormányzati fenntartásúakról egyáltalán nincs.

Pedig ebből is mintegy hatezer található az országban. Közülük azonban csak a nagyokról tudni, így például a budapesti Duna-hidakról. A többi, főleg a kisebb településeken található átkelő állaga szinte teljesen ismeretlen. Az állami fenntartású hidak állapotából kiindulva azonban égető szükség lenne egy teljes lista kialakítására.

Egyre öregebbek és rosszabbak

A mintegy 6700 híd közül sok autópályák felett ível át. Ezek nélkül hozzávetőleg 5700 hídról beszélhetünk. A különbségtétel azért fontos, mert az elmúlt években épült (és épülő) autópálya-hidak viszonylag nagy felületükkel jelentősen torzítják az állapotok statisztikáját.

A 5700 átkelő átalgéletkora 48 év; a nyolcvan évnél öregebb hidak aránya a darabszámot illetően 6,5, a felületet illetően 2,5 százalékos. (A kor kiszámításánál a szakemberek a felújítások tükrében állapítják meg a híd korát. Vagyis egy frissen felújított, ámde száz éves híd természetesen nem a száz évével kerül a statisztikába.) Az egyre öregebb hidak egyre nagyobb korlátozásokat is jelentenek a közlekedésben.

Több ezer felújítandó

Jóllehet még egyikőjüket sem kellett lezárni, de súly és sebességkorlátozás több helyen érvényben van. Az átkelők negyede nem megfelelő teherbírású - hangzott el a szakma által tartott Útügyi Napok egyik előadásán 2005-ben.

Emellett kilenc százalékuk nem elég széles - összességében a teherbírás és a szélesség problémáját is ide számítva több mint negyven százalékukat korszerűsíteni kellene. Ez több mint 2700 hidat jelent. Közülük ezerre tehető azok száma, amelyeknél a felújítás kifejezetten sürgős.

Könnyű belátni, hogy az önkormányzatok jó része nem vagy csak nehezen lesz képes karban tartani hídjait - annál is inkább, mert a hídfelület felújítása legalább tízszer többe kerül az utak felújításához képest.

A korszerűsítési ütem pedig egyre lassabb, mert a hidak felújítása ugyanabból az Útpénztárból történik, ahonnan a közutakat és a bickliutakat is finanszírozzák. Ez az idén nem egészen 75 milliárd forint. Persze az uniós támogatások is hathatós segítséget jelenthetnek - például a 11,5 tonnás kötelező burkolatmegerősítés végrehajtásában.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!