A módosítást indokolja, hogy az európai országok közül Magyarországon vezették be az egyik legszigorúbb nyári időszaki forgalomkorlátozási rendeletet. A szigorúság elsődlegesen az időtartam hosszában mutatkozik meg, valamint abban, hogy a teljes úthálózatra kiterjesztették a rendelet hatályát.
A rendeletmódosítási tervezetben egyebek között a nyári közlekedési korlátozás kezdetét június 15-ről július 1-jére javasolják változtatni, de változatlanul augusztus 31-én fejeződne be. Ehhez igazodva az év többi részében a korlátozás szeptember 1-jétől június 30-ig tartana.
A hatályos rendelet szerinti szombat-vasárnapi és munkaszüneti egybefüggő kamionstop helyett kétórás megszakítást javasol a tervezet 22-24 óra között, mondván, ez oldaná a közúti fuvarozás területén kialakult feszültséget, és elősegítené a lakosság kereskedelmi árukkal való hét végi ellátását. Az előírás a környező országok gyakorlatával is harmonizál.
A forgalomkorlátozást alkalmazó országok gyakorlata nincs összhangban. Nem található két olyan ország, ahol a jogszabályokban megfogalmazott korlátozások azonosak lennének. Az Európai Bizottság 2005 szeptemberében levette napirendjéről az összeurópai hét végi forgalomkorlátozás bevezetésének harmonizálására vonatkozó javaslatát, így továbbra is a tagállamokra bízza, miként kívánják korlátozni a nehéz tehergépkocsik közlekedését, számol be a Világgazdaság.