Az üzemanyagárak tavaly őszi növekedésekor az amerikai vásárlók tömegével fordultak el a nagy fogyasztású, korábban népszerű terepjáróktól és pick-up teherautóktól. A benzin olcsóbbodásával azonban az érdeklődés ismét a benzinfaló járművek felé fordult, ami már a decemberi eladásokon érződött.
A japán Toyota - amely a legnépszerűbb vegyes üzemű személyautó, a Prius előállítója - az év utolsó hónapjában 37 százalékos forgalomcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni.
A Prius eladási adatai decemberben 45 százalékkal romlottak a megelőző év azonos időszakához képest. Hasonló helyzetben van a Honda is, Japán második számú autógyártója, amely csaknem 70 százalékkal kevesebb hibridautót tudott értékesíteni az Egyesült Államokban, mindössze ezer ilyen takarékos kocsi talált gazdára.
Jesse Toprak autóipari elemző szerint a terepjárók és a teherautók azért is fogytak jobban, mert a cégek óriási kedvezményeket kínálnak rájuk. Az olcsóbbá vált üzemanyag mellett az is fontos tényező, hogy a hibridek általában 3-5 ezer dollárral többe kerülnek benzines társaiknál. Mint a szakember rámutatott, aki oszt és szoroz, rájön, hogy a sok ösztönző ellenére jelenleg nem igazán éri meg hibridet vásárolni.
Ennek a változásnak a pénzügyi nehézségekkel küzdő nagy amerikai autógyártókra nézve is következményei lehetnek. Ha ugyanis a jelenlegi tendencia folytatódik, akkor a Fordot, a Chryslert és a General Motorst nem fogja talpra állítani, illetve sikeresebbé tenni az az erőltetett átszervezési terv, hogy a hibridek gyártását kell előtérbe helyezni - mutatott rá a szakértő.
A helyzetre reagálva a Toyota máris leállította egy új hibridautót gyártó üzemének építését az Egyesült Államokban.
A dél-koreai Hyundai közben új módszerrel igyekszik lendíteni amerikai eladásain: azt ígéri vásárlóinak, hogy ha nehéz pénzügyi helyzetbe kerülve nem tudják fizetni az autóvásárlási hiteleket, akkor visszaveszi az eladott járműveket.
A GM és a Toyota kamatmentes hitelekkel próbálja becsalogatni a szalonokba a vevőket, a Chrysler dolgozóinak biztosított árakon kínálja a kocsikat, a GM olyat is ígér, hogy vevői évekig gallononként (nagyjából négy literenként) 1,99 dolláros áron szerezhetik be az üzemanyagot. Megfigyelők szerint egyik módszer sem hozott átütő sikert.
Az óvatos amerikai fogyasztók a becslések szerint idén 10-12 millió járművet fognak vásárolni, szemben az elmúlt évtized átlagos évi 16,7 milliós forgalmával. A nem végleges adatok szerint 2008-ban kevesebb mint 13 millió új kocsi fogyott az Egyesült Államokban.