A több mint egyórás késésnél a jegyár negyedét, a két órát meghaladó késedelemnél a felét kell visszakapnia a károsult utasnak, amit egy hónapon belül ki kell fizetni. Egyebek között erről döntött az Európai Parlament keddi strasbourgi ülésén az úgynevezett harmadik vasúti jogszabálycsomagban.
Az utas nem jogosult kártérítésre, ha a késésről a jegyvásárlást megelőzően tájékoztatták, vagy ha az utazásnak másik szolgáltatással vagy eltereléssel történő folytatása következtében a késés a 60 percet nem haladja meg.
A nagy többséggel megszavazott határozat először a nemzetközi forgalomban, majd a nemzeti vasúti forgalomban is érvényes lesz, de az egyes tagállamok akár 15 éves halasztást is kérhetnek. Ez mindenekelőtt a kelet-európai tagállamokra vonatkozik.
Az immár harmadik olvasatban elfogadott csomag a nemzetközi vasúti személyszállítás 2010-es liberalizációjával, a vasúton utazók jogaival, valamint a mozdonyvezetők képesítésével foglalkozik.
A nemzetközi személyszállítást eszerint 2010. január 1-ig kell megnyitni a verseny előtt - áll a jelentésben. Az EP első olvasatban még 2008-as nyitást javasolt, de végül elfogadta a tanácsi elképzelést a 2010-es váltásról. Egyes képviselők a liberalizációt előíró irányelv hatályát kiterjesztették volna a belföldi személyszállításra is, az erre vonatkozó módosítás azonban a második olvasatban elbukott.
"A nemzetközi személyszállítási szolgáltatás működtetésének céljából a vasúttársaságok számára 2010. január 1-ig valamennyi tagállamban biztosítani kell az infrastruktúrákhoz való hozzáférési jogot" - áll a szövegben. "A nemzetközi személyszállítási szolgáltatás keretében a vasúttársaságoknak jogukban áll utasok felvételét és leszállását biztosítani a nemzetközi útvonalon található bármely állomáson, beleértve az ugyanazon tagállamban található állomásokat is."
A tagállamok csak meghatározott, kivételes esetekben korlátozhatják az infrastruktúrához való hozzáférési jogot, illetve az utasok ugyanazon tagállam állomásain való felvételére és leszállására való jogosultságot - tartalmazza a jelentés.