- Hogy látja a fejvadászat jövőjét?
- Mint minden elitszakma esetében, a klasszikus fejvadászat piacán is csak kevés számú, ám annál felkészültebb vállalkozásnak lehet tartósan helye. Emelt szintű szolgáltatásaikat csak a tudatosan, stratégiai szinten tervező, a véletlenre lehetőleg semmit nem bízó sikeres vállalkozások tudják és akarják megfizetni. Ugyanakkor szerintem a jövő a tömegeknek nyújtott szolgáltatásoké: az alacsonyabb szintű beosztásokban, illetve a kevésbé tudatosan építkező cégeknél jelentkező tömeges igényeket a piac alsóbb rétegeibe tartozó szolgáltatók fogják kielégíteni.
Ezt láthatjuk a légi közlekedésben is: az elit szolgáltatást nyújtó légitársaságok vergődnek, miközben a 'fapados' társaságok beindultak. A fejvadászatban is a kevésbé szofisztikált megoldások fognak előretörni, amelyek olcsók, közérthetők és gyorsak.
Jelenleg leginkább az a kérdés foglalkoztat, hogy a tömegigények kielégítésére alkalmas lehet-e egy network alapú adatbázisra épülő franchise-rendszer. Az online álláskeresés gyenge pontja ugyanis, hogy bizonytalan, elavuló adatbankra alapulnak. Mivel személyes kapcsolatokra épül, a mi önéletrajz-bankunk élő lenne, mindig frissülne, így a fejvadászok rendkívül gyorsan, hatékonyan tudnának dolgozni.
- Próbálkozott már ezzel valaki Ön előtt ilyen, franchise- és network-alapú vállalkozással, vagy egy teljesen új úton indul el
- Az USÁ-ban egy hasonló vállalkozásról tudok, persze léteznek franchise elemekkel működő személyzeti tanácsadó cégek. Amerikában látható egyébként, hogy továbbra is a személyes kapcsolatokon keresztül szereznek állást az emberek. Én egy olyan fejvadász cég kialakításán gondolkodom, amely egy jól gondozott közösségre épül. Az Internet segítségével pedig megfizethetővé válik a szolgáltatás.
- Mikor tervezi elindítani ezt az új vállalkozást?
- Tavaszra tervezzük az új típusú tevékenység cég beindítását. Hamarosan egy képzést is elindítunk, mivel a fejvadászok új generációjának szeretnénk segíteni elindulni, ez remek lehetőség egyrészt a pályájuk elején járó fiataloknak, másrészt az élő és értékes kapcsolati tőkével rendelkező nyugdíjba vonulóknak.
- Lehet egy fejvadász céget elsősorban internetes alapokon működtetni, mikor a személyes kapcsolatfelvétel nagyon fontos ezen a területen?
- A kapcsolatépítésre mindig szükség van, de az internet nagyon fontos kommunikációs csatorna. A neten lehetőség van a közös érdeklődésű, emberek találkozására. A barátságokat könnyen kialakító emberek nagy előnyben vannak a világhálón. A keresés folyamatát átláthatóvá, transzparenssé tudjuk tenni. Akár minden keresés külön honlapot kaphat, majd, ahol minden lépés látható válik, és bármikor lehetőség van a kommunikációra. Ezekhez a módszerekhez persze arra is szükség van, hogy a piacot az új gondolkodású, rugalmas, esetleg más üzletágakból származó tapasztalatokkal is rendelkező fiatal generáció foglalja el, amelyik már ösztönszerűen és készségszinten használja az internet nyújtotta lehetőségeket.
A jövő a fapados fejvadászoké - Interjú Dr Telkes Józseffel
Dr. Telkes József a hazai fejvadászat területének egyik legnevesebb személyisége. A pszichiáter végzettséggel rendelkező szakember már a nyolcvanas években a szakmában dolgozott. Ő volt az első, akit az új jelenségről sokat cikkező hazai sajtó fejvadásznak nevezett.