Az Egyesült Államokban több mint a fele azoknak az embereknek, akik otthonuktól távol szerettek volna pihenni az ünnepek alatt, nem utazhatnak, vagy lényegesen kisebb utazást szerveznek, amit a bizonytalan gazdasági helyzettel indokolnak.
A magas, 10 százalék feletti munkanélküliség, a bércsökkentések és a pénzügyi bizonytalanság továbbra is kedvezőtlen hatással van a turizmusra, annak ellenére, hogy a gazdaság lassan a felépülés jeleit mutatja. Sokan egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy a korábbi évekhez hasonlóan családjukkal repülőre üljenek és nagyobb távolságokra elutazzanak - derült ki a USA Today és a Gallup intézet közös kutatásából.
A megkérdezettek egyharmada elmondta, hogy a korábbi tervekkel szemben a nehéz gazdasági helyzet miatt nem utazik sehová, és az utazóknak is az egyharmada lecsökkentette a távolságot és a költségeket. A válaszadóknak csak 35 százaléka jelezte, hogy otthonától több mint 100 mérföldre utazik el az ünnepek alatt.
David Wyss, a Standard & Poor's pénzügyi elemzője rámutatott: az amerikaiak a recesszió miatt kevesebbet utaznak, és azoknak egy része, akik azelőtt a repülőgépet választották, mostanában inkább az olcsóbb megoldást választják, és volán mögé ülnek.
A turizmus legutoljára 2007 karácsonyán lendült fel, azóta az iparág bevételei visszaestek. Az Inrix forgalomfigyelő cég adatai szerint 2008-ban az előző évhez képest 30 százalékkal csökkent a közúti forgalom, amely ez év közepén egy kissé fellendült, de az egész éves adat kisebb lesz a tavalyinál. A légi közlekedésben az ünnepi forgalom várhatóan 2,5 százalékkal lesz kisebb, mint tavaly.
A gazdasági recesszió ugyancsak kedvezőtlenül hatott az ünnepi postai forgalomra; az amerikaiak kevesebb karácsonyi üdvözlő lapot küldenek egymásnak. Sokan lemondanak arról, hogy hozzátartozóiknak, barátaiknak és ismerőseiknek lapokat, és mindegyikhez 44 centes belföldi bélyeget vásároljanak.
A postaszolgálat az év végi ünnepi időszakban - Hálaadástól karácsonyig - a várakozás szerint 16,6 milliárd képeslapot, levelet és csomagot kézbesít ki, ez a mutató tavaly még 19 milliárd volt. A Hallmark, az egyik legnagyobb képeslapgyártó vállalat becslése szerint az idén 1,8 milliárd lapot küldenek egymásnak az amerikaiak, szemben a korábbi években küldött 2 milliárddal.
MTI/Menedzsment Fórum