4p

Sokan hipermarketekben és egyéb nagy áruházláncokban veszik meg a karácsonyi ajándékokat, mivel - a megszorítások miatt - eleve az olcsóbb üzleteket és termékeket keresik. Az mfor.hu annak járt utána, hol és milyen ajándékokat vásárol idén a többség.

A hiperben elintézzük

Legtöbben a hipermarketekben és a bevásárlóközpontokban szerzik be idén a karácsonyi ajándékokat, de kedveltek a piacok, a szaküzletek és a szakáruházak is a Szonda Ipsos kutatócég felmérése szerint. "A hipermarketekre idén azért esett sokak választása, mert a vásárlók rosszabb anyagi helyzetük miatt az olcsóbb helyeket keresik” - véli Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke.

Emellett ezek a helyszínek amiatt is népszerűek lehetnek, mert itt egy helyen mindenhez hozzájuthatnak a vevők: megvásárolhatják az ünnepi étel elkészítéséhez szükséges termékeket és a karácsonyi meglepetéseket is. Ennek azonban leginkább a kisboltok látják a kárát, amelyeknek a szerepe idén a korábbi évek tendenciáinak megfelelően tovább csökkent.

Cipőt nem csak a cipőboltból


A felnőtt magyar lakosság elsősorban kozmetikai termékeket, ruházati cikket, könyvet, valamint gyermekjátékot vásárol idén karácsonyra a Kirakat.hu termék-, ár- és bolt-összehasonlításokat végző portál megbízásából végzett Szonda Ipsos-kutatás szerint. Népszerű ajándéknak számítanak még a cipők, a konyhai eszközök, a CD-k és DVD-k, valamint a karórák, az ékszerek, különböző sportfelszerelések és a mobiltelefonok is.

Ugyanakkor ma már nem feltétlen igaz az az évtizedekkel ezelőtti reklámszöveg, hogy cipőt a cipőboltból, hiszen a nagyobb áruházláncokból ma már szinte minden beszerezhető. Ezt bizonyítja, hogy a Tesco hazai üzleteiben például különösen jól fogynak a saját márkás elektronikai cikkek - mondta az mfor.hu-nak Hardy Mihály, az élelmiszerlánclánc pr-igazgatója.

A navigációs rendszer az új favorit 

A műszaki termékek közül idén a legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak az mp3- és az mp4-lejátszók, a notebookok, a digitális fényképezőgépek, a játékkonzolok, a mobiltelefonok, a konyhai és a háztartási gépek - közölte kérdésünkre Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere. A tavalyi évhez képest még többen keresik a drasztikus árcsökkenésen átesett LCD-televíziókat, a navigációs rendszerek pedig az idén léptek a slágertermékek közé - szintén a nagy áresés miatt.

Ugyanakkor a műszaki láncnál is vannak olyan árucikkek, amik nem kimondottan a fő profiljukhoz tartoznak, mégis sokat visznek belőle az ünnepekkor. Ilyenek a szépségápolási és a wellness termékek, egyebek között masszírozók, hajsütők és epilátorok.

A Drogerie Markt az elmúlt évekhez hasonlóan most is készült a karácsonyra, elősorban kimondottan erre az alkalomra készített csomagokkal. A hölgyek számára száznál is többféle, a férfiak számára pedig mintegy hetvenfajta csomagot állítottak össze, amiket különböző árkategóriákban kínálnak. Az illatszerboltokat tekintve mindkét nem slágerajándékai közé tartoznak a parfümök: az idei évben a férfiaknak leginkább a friss, míg a hölgyeknek inkább a virágos, tavaszi illatokat vásárolták.

Minőségben váltunk idén


A Tescónál is megváltozott a környezet az ünnepek környékén: karácsonyi sütőszigetet állítottak fel azoknak a háziasszonyoknak, akik mindent maguk szeretnek megfőzni. Számos ünnepi ételhez találhatnak itt alapanyagot. Hardy Mihály szerint idén náluk előbb kezdődött a karácsonyi bevásárlás: korábban kezdtek el nagyobb számban értékesíteni halat, például élőpontyot. Úgy véli, ennek az oka az, hogy az emberek jobban megszervezik kiadásaikat, és keresik az olcsóbb helyeket.

Az idei szezonban azt is meg lehetett figyelni, hogy egyre növekszik a "minőséget váltók" száma: aki eddig prémium cikkeket vásárolt, most a standard áruk felé fordul, az utóbbiakat előnyben részesítők pedig a gazdaságos termékeket keresik.

Ebben az ellentmondásos környezetben kissé kiszámíthatatlanná vált a vevők viselkedése, de például az megfigyelhető, hogy sokan elhalasztják a családi nagybevásárlásokat, tette hozzá a pr-igazgató.

Idén egyébként a magyar lakosság fele legalább öt főnek tervez karácsonyi ajándékot vásárolni a Szonda Ipsos felmérése szerint. Meglepő, hogy a megyeszékhelyeken, illetve egyéb városokban élők több embernek szeretnének ajándékkal kedveskedni, mint a fővárosban élők.

Azon talán senki nem csodálkozik, hogy a nők körében nagyobb az ajándékozási kedv, mint a férfiaknál. Az életkor előrehaladtával csökken a megajándékozottak száma, és hét százalék azok aránya, akik senkit nem kívánnak idén karácsonykor megajándékozni.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!