Úgy tűnik, egyelőre az "egyenes utat" választja az RTL, hiszen a reklámadó kapcsán Áder János államfőhöz fordultak, arra kérve őt, hogy ne írja alá, és ne hirdesse ki a reklámadóról szóló törvényt. A társaság egyik legfontosabb érve az volt, hogy a hangoztatott arányos közteherviselésnek aligha felel meg az, hogy a reklámadó teljes állami bevételeinek közel felét az RTL Klubnak kell megfizetni, miközben a reklámpiaci részesedésük 15 százalékot tesz ki. A vállalat azt is hangoztatta levelében, hogy az RTL Magyarország már ma is nagyobb összeggel járul hozzá a közteherviseléshez annál, mint a reklámadóból elvárt teljes állami bevétel összege. (Ez a vállalat kb. 26 milliárd forintos éves árbevételét tekintve úgy állhat össze, hogy a társasági adó, a foglalkoztatottak járulékai és esetlegesen az adó mellett a befizetett áfát is beleértik – szerk.)
Az RTL-Csoport társ-vezérigazgatója és a Magyar RTL igazgatóságának elnöke által jegyzett levél szerint úgy vélik, a reklámadó jelentős visszalépés azon az úton, amelyen a modern Magyarország nem csak, hogy már végigment, de másoknak is irányt mutatott. Meglátásuk szerint ez nyílt támadás a sajtószabadság ellen, a lépés célja, hogy ellehetetlenítse a magyar médiapiac legnagyobb szereplőjét.
Miután a reklámtörvénynél szélesebb társadalmi kört hátrányosan érintő jogszabály esetében a korábbi tiltakozások ellenére az aktuális államfő nem emelt vétót – többnyire arra hivatkozva, hogy az adott esetekben nincs mérlegelési jogköre -, így gyakorlatilag nulla esélye van a törvény visszaküldésének.
Változást sokkal inkább az hozhat, ha a törvényben hagyott kiskaput kihasználva megpróbálnak kibújni az adófizetés alól. Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője, Barta Péter szerint ugyanis az adóalap szokatlan meghatározása miatt a külföldi szolgáltatók mind kívül maradnak a reklámadó-fizetési kötelezettségen, még akkor is, ha társasági adó szempontjából esetlegesen Magyarországon telephelyük van – hiszen nem tartoznak sem a számviteli törvény, sem az szja hatálya alá. Nem elképzelhetetlen tehát, hogy ennek nyomán esetlegesen már Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatók is külföldi társaságokra fogják telepíteni médiatartalom-szolgáltatási és reklámozási tevékenységüket, ezáltal elkerülve az új adóterhet, fejtette ki a jogi szakértő.
mfor.hu