Az energiaárak két éven belül nagy mértékben emelkedhetnek, ezért valószínűleg egyre többen fognak azon gondolkodni, hogy napkollektorral, szigetelőanyaggal mérsékeljék kiadásaikat. Ahhoz, hogy minél többen jussanak ilyen eszközökhöz, az is kell, hogy a kormány támogassa az ehhez kapcsolódó beruházásokat – közölte Harald Mörtenhummer, a bauMax igazgatósági tagja egy nemrégiben tartott sajtótájékoztatón. Ez segíthet a barkácsáruházakon is, amelyek többségénél jelentős hangsúlyt képvisel ez a termékkategória.
Szakértők szerint a vásárlóerő csökkenésének növekedő üteme nem csak a gazdaság globális válságával magyarázható, hanem hazai gazdaságpolitikai okokra is visszavezethető. A magas államadósság és a forint nagymértékű leértékelődése ezt a helyzetet még inkább kiélezte, ami a fogyasztás általános visszaesését okozta – hangsúlyozták a sajtótájékoztatón.
A körülmények miatt ezért a barkácsáruházakat működtető cégek nem optimisták: a forgalom stagnálására, legfeljebb kismértékű növekedésre számítanak. Óvatosan fogalmaznak a terjeszkedést illetően is: a többség tervezi ezt, azonban bizonytalan abban a tekintetben, milyen lehet a növekedés üteme.
Nem számít nagy növekedésre az OBI
Az OBI-nál egyelőre nem állnak forgalmi adatok rendelkezésre, de túl sok növekedésre nem számítanak a most záruló pénzügyi évet illetően – mondta lapunknak Reiter László, a cég hazai leányának managing directora. Az idei forgalmat illetően bizonytalanságának adott hangot, mondván: hétről hétre változik a helyzet.
Áruháznyitásokat terveznek idén és a jövőben is, hiszen az vállalat expanziós stratégiája nem változott, ez a tevékenység középtávon elsődlegességet élvez – tette hozzá. Kiemelte: mivel áruházaikat bérlik a beruházóktól, ezért a nyitások számát az is jelentősen befolyásolja, hogy ők kapnak-e hiteleket a bankoktól, és ha igen, milyen feltételekkel.
Az OBI legutóbb tavaly szeptemberben Szegeden nyitott új egységet. A német Tengelmann vállalatcsoporthoz tartozó cég, amely 1994-ben nyitotta meg első magyarországi áruházát, a tavaly április 30-ával zárult pénzügyi évben 53,7 milliárd forintos árbevételt ért el Magyarországon, ez 1,5 milliárd forinttal haladta meg a megelőző esztendő forgalmát. A vállalat 22 hazai áruházat működtet, vevőinek száma az előző pénzügyi évben mintegy 8,3 millió volt. Reiter László tavaly év végén azt mondta, hogy a forgalomnak a korábbiaknál lényegesen alacsonyabb ütemű, öt százalék alatti bővülésével számolnak a mostani pénzügyi évben.
Nem túl rózsás a helyzet a Praktikernél sem
Háttérinformációnk szerint a jelenleg 19 áruházat működtető Praktikernél sem túl rózsás a helyzet, bár középtávon ők is tervezik 2-3 áruház megnyitását Magyarországon. Mindenesetre nem sok bizakodásra ad okot, hogy a német tulajdonú barkácslánc - amely legutóbb Székesfehérváron terjeszkedett hazánkban - rövidített munkaidőt vezetett be több anyaországi áruházban a kereslet gyengülése miatt. A döntés a cégcsoport 14 ezer dolgozójából 4 ezret érint: ők 12 százalékkal fognak kevesebbet dolgozni, és ennek megfelelően kevesebb fizetést kapni. A kiesett bér 60 százalékát a munkaügyi hivatal megtéríti. A tervek szerint a Praktiker 260 németországi áruházából 84-ben vezetnek be rövidített munkaidőt.
Reiter László szerint a barkács- vagy "otthonfejlesztéssel" foglalkozó cégek jelentősen hozzájárulhatnak a fellendüléshez, hiszen olyan piaci igényeket elégítenek ki, amelyek "recesszió" idején is jelentkeznek – füvet most is kell nyírni, a tönkrement szerszámokat pótolni kell -, így az emberek erre "kénytelenek" költeni.
Hasonlóan vélekedett Harald Mörtenhummer is, aki úgy látja: a magyarok a válság hatására bezárkóznak, kevesebbet utaznak, viszont a közvetlen környezetüket tekintve ugyanolyan igényesek maradnak, mint a krízis előtt. A sok apró javítgatást most is elvégzik, fontos lehet számukra az otthoni dekoráció, és előbb-utóbb – az energiaárak növekedése miatt – a megfelelő szigetelést is el fogják végezni lakásaikban, házaikban.
Stagnálást vár a bauMax
Az oszrák tulajdonú bauMax hazai leányánál egyébként bizakodóak: nemrég nyitottak új áruházat Miskolcon, a héten pedig nagyobbra "cserélték" a csepeli áruházat is. A további terjeszkedés ütemét illetően bizonytalanok, mint mondják, az a gazdasági helyzettől függően alakul. Mindenestre terveznek építkezést Budapesten a XX. kerületben, Békéscsabán, Veszprémben és Szombathelyen is. A hazánkban harmadik legnagyobb lánc piacvezető szerepre tör.
A cég Magyarországon 2008-ban az előző évivel azonos szintű forgalmat, 34,6 milliárd forintot realizált, és idén is ennyit vár. Vevőszámuk évente 4,1 millió körül alakul. A jelenleg 15 áruházat működtető vállalat a hazai piacot 22 egység működtetésével látja majd lefedettnek.
Kovács Zita