5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha az állam támogatja az energiatakarékos beruházásokat, hamarabb "magukhoz térhetnek" a barkácsláncok. A válság negatív hatásait ugyanis enyhítené, ha az emberek könnyebben juthatnának napkollektorokhoz, szigetelő anyagokhoz – márpedig az energiaárak várható nagymértékű emelkedése miatt jelentősen megnőhet a kereslet ezen termékek iránt. Az mfor.hu körképe szerint azonban egyelőre nem túl derűlátóak a láncok, amelyek stagnálásra vagy kis mértékű forgalomemelkedésre számítanak idén.

Szeretjük csinosítani otthonainkat, de kevesebb a pénzünk rá

Az energiaárak két éven belül nagy mértékben emelkedhetnek, ezért valószínűleg egyre többen fognak azon gondolkodni, hogy napkollektorral, szigetelőanyaggal mérsékeljék kiadásaikat. Ahhoz, hogy minél többen jussanak ilyen eszközökhöz, az is kell, hogy a kormány támogassa az ehhez kapcsolódó beruházásokat – közölte Harald Mörtenhummer, a bauMax igazgatósági tagja egy nemrégiben tartott sajtótájékoztatón. Ez segíthet a barkácsáruházakon is, amelyek többségénél jelentős hangsúlyt képvisel ez a termékkategória.

Szakértők szerint a vásárlóerő csökkenésének növekedő üteme nem csak a gazdaság globális válságával magyarázható, hanem hazai gazdaságpolitikai okokra is visszavezethető. A magas államadósság és a forint nagymértékű leértékelődése ezt a helyzetet még inkább kiélezte, ami a fogyasztás általános visszaesését okozta – hangsúlyozták a sajtótájékoztatón.

A körülmények miatt ezért a barkácsáruházakat működtető cégek nem optimisták: a forgalom stagnálására, legfeljebb kismértékű növekedésre számítanak. Óvatosan fogalmaznak a terjeszkedést illetően is: a többség tervezi ezt, azonban bizonytalan abban a tekintetben, milyen lehet a növekedés üteme.

Nem számít nagy növekedésre az OBI

Az OBI-nál egyelőre nem állnak forgalmi adatok rendelkezésre, de túl sok növekedésre nem számítanak a most záruló pénzügyi évet illetően – mondta lapunknak Reiter László, a cég hazai leányának managing directora. Az idei forgalmat illetően bizonytalanságának adott hangot, mondván: hétről hétre változik a helyzet.

Áruháznyitásokat terveznek idén és a jövőben is, hiszen az vállalat expanziós stratégiája nem változott, ez a tevékenység középtávon elsődlegességet élvez – tette hozzá. Kiemelte: mivel áruházaikat bérlik a beruházóktól, ezért a nyitások számát az is jelentősen befolyásolja, hogy ők kapnak-e hiteleket a bankoktól, és ha igen, milyen feltételekkel.

Az OBI legutóbb tavaly szeptemberben Szegeden nyitott új egységet. A német Tengelmann vállalatcsoporthoz tartozó cég, amely 1994-ben nyitotta meg első magyarországi áruházát, a tavaly április 30-ával zárult pénzügyi évben 53,7 milliárd forintos árbevételt ért el Magyarországon, ez 1,5 milliárd forinttal haladta meg a megelőző esztendő forgalmát. A vállalat 22 hazai áruházat működtet, vevőinek száma az előző pénzügyi évben mintegy 8,3 millió volt. Reiter László tavaly év végén azt mondta, hogy a forgalomnak a korábbiaknál lényegesen alacsonyabb ütemű, öt százalék alatti bővülésével számolnak a mostani pénzügyi évben.

Nem túl rózsás a helyzet a Praktikernél sem

Háttérinformációnk szerint a jelenleg 19 áruházat működtető Praktikernél sem túl rózsás a helyzet, bár középtávon ők is tervezik 2-3 áruház megnyitását Magyarországon. Mindenesetre nem sok bizakodásra ad okot, hogy a német tulajdonú barkácslánc - amely legutóbb Székesfehérváron terjeszkedett hazánkban - rövidített munkaidőt vezetett be több anyaországi áruházban a kereslet gyengülése miatt. A döntés a cégcsoport 14 ezer dolgozójából 4 ezret érint: ők 12 százalékkal fognak kevesebbet dolgozni, és ennek megfelelően kevesebb fizetést kapni. A kiesett bér 60 százalékát a munkaügyi hivatal megtéríti. A tervek szerint a Praktiker 260 németországi áruházából 84-ben vezetnek be rövidített munkaidőt.

Reiter László szerint  a barkács- vagy "otthonfejlesztéssel" foglalkozó cégek jelentősen hozzájárulhatnak a fellendüléshez, hiszen olyan piaci igényeket elégítenek ki, amelyek "recesszió" idején is jelentkeznek – füvet most is kell nyírni, a tönkrement szerszámokat pótolni kell -, így az emberek erre "kénytelenek" költeni.

Hasonlóan vélekedett Harald Mörtenhummer is, aki úgy látja: a magyarok a válság hatására bezárkóznak, kevesebbet utaznak, viszont a közvetlen környezetüket tekintve ugyanolyan igényesek maradnak, mint a krízis előtt. A sok apró javítgatást most is elvégzik, fontos lehet számukra az otthoni dekoráció, és előbb-utóbb – az energiaárak növekedése miatt – a megfelelő szigetelést is el fogják végezni lakásaikban, házaikban.

Stagnálást vár a bauMax

Az oszrák tulajdonú bauMax hazai leányánál egyébként bizakodóak: nemrég nyitottak új áruházat Miskolcon, a héten pedig nagyobbra "cserélték" a csepeli áruházat is. A további terjeszkedés ütemét illetően bizonytalanok, mint mondják, az a gazdasági helyzettől függően alakul. Mindenestre terveznek építkezést Budapesten a XX. kerületben, Békéscsabán, Veszprémben és Szombathelyen is. A hazánkban harmadik legnagyobb lánc piacvezető szerepre tör.

A cég Magyarországon 2008-ban az előző évivel azonos szintű forgalmat, 34,6 milliárd forintot realizált, és idén is ennyit vár. Vevőszámuk évente 4,1 millió körül alakul. A jelenleg 15 áruházat működtető vállalat a hazai piacot 22 egység működtetésével látja majd lefedettnek.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!