A válság a kereskedelmi láncokat is érzékenyen érintette, a jelek szerint a Tesco lehet a forgalom visszaesésének legnagyobb vesztese. Bár a legnagyobb cégek növelni tudták eladásaikat, a kiskereskedelmi szektor szereplőinek kétharmada csökkenő forgalommal kellett, hogy szembesüljön a 2008/2009-es üzleti évben.
Élen a Wal-Mart
A Deloitte tanulmánya szerint továbbra is az amerikai Wal-Mart a világ legnagyobb kereskedelmi lánca: a cég forgalma elérte a 400 milliárd dollárt. Megtartotta második helyét a francia Carrefour, a harmadik helyen azonban csere történt: a német Metro 99 milliárd dolláros forgalmával megelőzte a Tescót, mely 96 milliárdot produkált.
A felmérés a világ 250 legnagyobb kereskedelmi láncának eredményeit vizsgálta, a szakemberek a 2008/2009-es üzleti év adatait vették szemügyre.
A vizsgált cégek profitabilitása 3,7 százalékról 2,4 százalékra esett vissza. Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy az embereknek kevesebb pénzük volt a válság miatt, a növekvő munkanélküliség pedig szintén kedvezőtlen hatással volt a forgalomra. A nyereségességben az európai kiskereskedők szenvedték el a legnagyobb esést: 4,1 százalékról 2,7 százalékra csökkent profitabilitásuk.
Az akciók éve volt
"Viharos év volt a tavalyi a kiskereskedelem számára: csökkent a forgalom növekedése, a nyereségesség pedig néhány szereplő esetében erőteljesen visszaesett" - vázolta fel a helyzetet Ira Kalish, a Deloitte szakembere, aki részt vett a tanulmány elkészítésében.
A szakember szerint a legtöbb üzlet erőteljes akciókkal próbálta ellensúlyozni a forgalom visszaesését. A Tesco például karácsonykor kiterjesztette klubkártya-programját - a brit cégnél abban bíznak, hogy ezzel sikerülhet majd visszavenni a harmadik helyet a Metrótól.
Kalish szerint ugyanakkor az már most látszik, hogy ha a világgazdaság talpra tud állni, akkor a kiskereskedelmi szektor is visszatérhet a nyereségesség korábbi útjára.
Itthon enyhén nőtt a Tesco
A hazai Tesco tavaly decemberben sajtótájékoztatón közölte: valószínűleg enyhén javult a forgalma 2009-ben az előző évi 602 milliárd forint árbevétel után. Tavaly a gazdasági válság miatt változtak a vásárlói szokások: a vevőket most elsősorban az árengedmények vonzották, ezért a Tesco a korábbinál többet, több mint 10 milliárd forintot fordított kedvezményekre.
Per Bank, a szeptemberben kinevezett vezérigazgató szerint a vásárlók megtartás a fő cél olyan körülmények között, amikor a válság miatt nőtt a munkanélküliség, az áfa emelése tovább rontotta a keresletet, és eltörölték a közszférában a 13. havi bért.