3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Tesco már a dobogón sincs a világ legnagyobb kereskedelmi láncainak listáján, derült ki a Deloitte Toutche Tohmatsu legfrissebb szektorelemzéséből. A brit céget a német Metro előzte be, az első két helyen pedig továbbra is az amerikai Wal-Mart és a francia Carrefour áll. Mfor.hu-háttér.

A válság a kereskedelmi láncokat is érzékenyen érintette, a jelek szerint a Tesco lehet a forgalom visszaesésének legnagyobb vesztese. Bár a legnagyobb cégek növelni tudták eladásaikat, a kiskereskedelmi szektor szereplőinek kétharmada csökkenő forgalommal kellett, hogy szembesüljön a 2008/2009-es üzleti évben.

Élen a Wal-Mart

A Deloitte tanulmánya szerint továbbra is az amerikai Wal-Mart a világ legnagyobb kereskedelmi lánca: a cég forgalma elérte a 400 milliárd dollárt. Megtartotta második helyét a francia Carrefour, a harmadik helyen azonban csere történt: a német Metro 99 milliárd dolláros forgalmával megelőzte a Tescót, mely 96 milliárdot produkált.

A felmérés a világ 250 legnagyobb kereskedelmi láncának eredményeit vizsgálta, a szakemberek a 2008/2009-es üzleti év adatait vették szemügyre.

A vizsgált cégek profitabilitása 3,7 százalékról 2,4 százalékra esett vissza. Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy az embereknek kevesebb pénzük volt a válság miatt, a növekvő munkanélküliség pedig szintén kedvezőtlen hatással volt a forgalomra. A nyereségességben az európai kiskereskedők szenvedték el a legnagyobb esést: 4,1 százalékról 2,7 százalékra csökkent profitabilitásuk.

Az akciók éve volt

"Viharos év volt a tavalyi a kiskereskedelem számára: csökkent a forgalom növekedése, a nyereségesség pedig néhány szereplő esetében erőteljesen visszaesett"  - vázolta fel a helyzetet Ira Kalish, a Deloitte szakembere, aki részt vett a tanulmány elkészítésében.

A szakember szerint a legtöbb üzlet erőteljes akciókkal próbálta ellensúlyozni a forgalom visszaesését. A Tesco például karácsonykor kiterjesztette klubkártya-programját - a brit cégnél abban bíznak, hogy ezzel sikerülhet majd visszavenni a harmadik helyet a Metrótól.

Kalish szerint ugyanakkor az már most látszik, hogy ha a világgazdaság talpra tud állni, akkor a kiskereskedelmi szektor is visszatérhet a nyereségesség korábbi útjára.

Itthon enyhén nőtt a Tesco

A hazai Tesco tavaly decemberben sajtótájékoztatón közölte:  valószínűleg enyhén javult a forgalma 2009-ben az előző évi 602 milliárd forint árbevétel után. Tavaly a gazdasági válság miatt változtak a vásárlói szokások: a vevőket most elsősorban az árengedmények vonzották, ezért a Tesco a korábbinál többet, több mint 10 milliárd forintot fordított kedvezményekre. 

Per Bank, a szeptemberben kinevezett vezérigazgató szerint a vásárlók megtartás a fő cél olyan körülmények között, amikor a válság miatt nőtt a munkanélküliség, az áfa emelése tovább rontotta a keresletet, és eltörölték a közszférában a 13. havi bért.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!