Egy tízéves 747-400-as ma 36 millió dollárt (közel 8,5 milliárd forint) ér a piacon, ez az átlagember számára még mindig felfoghatatlan vagyon, a szakemberek azonban már a modell haláláról beszélnek. Tavaly ugyanis egy ugyanilyen gépért még 10 százalékkal többet kellett fizetni az Ascend Worldwide kimutatása szerint. A cég szakemberei szerint az árzuhanás egyrészt a magas üzemanyagköltségeknek, másrészt pedig a szállítmányozási piac visszaesésének köszönhető. Az ár esése nem minden: a világon eddig készült 404 darab 747-400-asból 48 darab már raktárakban áll, mert nem éri meg üzemeltetni őket.
"Jelenleg nincs kereslet a 747-400-asokra, a többségüket feldarabolták alkatrésznek" - mondta a Bloombergnek Paul Sheridan, az Ascend szakértője. A legnagyobb légitársaságok fokozatosan vonják ki a forgalomból ezt a típust, a Singapore Airlines például már el is adta Jumbóit, de már a Japan Airlines sem használja őket, a Cathay Pacific, a Korean Air Lines és a Malaysian Airline System pedig valószínűleg a közeljövőben fogja kivonni ezeket a gépeket azok után, hogy az üzemanyagárak az utóbbi két évben mintegy 30 százalékkal emelkedtek.
"Amikor magasak az üzemanyagárak, akkor mindenki új gépeket akar, senki nem akarja megtartani a régieket" - érzékeltette a helyzetet John Slosar, a Cathay Pacific elnök-vezérigazgatója. A hongkongi székhelyű légitársaság éppen a múlt hónapban jelentette be, hogy felgyorsítja a Jumbo Jetek eladását, abban az ütemben, ahogy érkeznek a megrendelt modernebb gépek, fokozatosan vonják ki a kerozinfaló típust.
Az első 747-400-ast 1989-ben a Northwest Airlinesnak szállította le a Boeing. A cég honlapja szerint az elterjedt típus alapmodellje 13 450 kilométert tud repülni egy feltöltéssel, három osztályon összesen 416 utas szállítására képes. A régi típusból az utolsót 2009-ben szállította le a cég. A 747-400-as egyébként már maga is egy evolúciós folyamat terméke volt, az eredeti 747-est még a hatvanas években fejlesztették ki a Boeing mérnökei. A szakmában az összes 747-est hívják összefoglaló néven Jumbo Jetnek, de közülük a legelterjedtebb a 747-400-as. Persze ennek a modellnek is van új változata, a 747-8-as az Airbus A380-asának lenne versenytársa.
A jelenlegi trenddel kapcsolatban egyébként a Boeing személyszállítási üzletágának vezetője a Bloombergnek elmondta: számukra is kedvező, ha a légitársaságok modernebb, költséghatékonyabb gépeket akarnak használni. A különbség főleg a modernebb motorokban van, emellett a mostani gépek törzse már újrafelhasznált műanyagból készül, miközben korábban könnyű alumíniumot használtak erre.
A Jumbók helyét az Airbus A380-asa veszi át a legtöbb légitársaságnál, ahol már lecserélték a 747-400-asokat, most többnyire a 2007-ben piacra dobott "szupergépet" használják. Ágazati szakemberek szerint az európai társaságok lassabban fogják lecserélni elavult masináikat, mivel ők lassabban növekvő piacon működnek. A British Airways például a tervek szerint tíz év múlva állítja majd le az utolsó 747-400-ast. A Lufthansa a tervek szerint szintén évekig repül még a jó öreg Jumbókkal, mivel ők legtöbb gépüket nem lízingelik, hanem a sajátjuk, így pedig a magasabb üzemanyagköltségek mellett is jobban megéri használni.
mfor.hu