3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Meredeken zuhan a világon legelterjedtebb Boeing 747-400-as repülőgépek ára, mivel a légitársaságok többsége próbálja modernebb és üzemanyag-takarékosabb gépekre lecserélni a modellt - írja a Bloomberg. Vagyis amit a versenytársak képtelenek voltak megtenni, azt most a gazdasági környezet kényszeríti ki: megtörhet a legendás Jumbo Jetek uralma a világban.

Egy tízéves 747-400-as ma 36 millió dollárt (közel 8,5 milliárd forint) ér a piacon, ez az átlagember számára még mindig felfoghatatlan vagyon, a szakemberek azonban már a modell haláláról beszélnek. Tavaly ugyanis egy ugyanilyen gépért még 10 százalékkal többet kellett fizetni az Ascend Worldwide kimutatása szerint. A cég szakemberei szerint az árzuhanás egyrészt a magas üzemanyagköltségeknek, másrészt pedig a szállítmányozási piac visszaesésének köszönhető. Az ár esése nem minden: a világon eddig készült 404 darab 747-400-asból 48 darab már raktárakban áll, mert nem éri meg üzemeltetni őket.

"Jelenleg nincs kereslet a 747-400-asokra, a többségüket feldarabolták alkatrésznek" - mondta a Bloombergnek Paul Sheridan, az Ascend szakértője. A legnagyobb légitársaságok fokozatosan vonják ki a forgalomból ezt a típust, a Singapore Airlines például már el is adta Jumbóit, de már a Japan Airlines sem használja őket, a Cathay Pacific, a Korean Air Lines és a Malaysian Airline System pedig valószínűleg a közeljövőben fogja kivonni ezeket a gépeket azok után, hogy az üzemanyagárak az utóbbi két évben mintegy 30 százalékkal emelkedtek.

"Amikor magasak az üzemanyagárak, akkor mindenki új gépeket akar, senki nem akarja megtartani a régieket" - érzékeltette a helyzetet John Slosar, a Cathay Pacific elnök-vezérigazgatója. A hongkongi székhelyű légitársaság éppen a múlt hónapban jelentette be, hogy felgyorsítja a Jumbo Jetek eladását, abban az ütemben, ahogy érkeznek a megrendelt modernebb gépek, fokozatosan vonják ki a kerozinfaló típust.

Az első 747-400-ast 1989-ben a Northwest Airlinesnak szállította le a Boeing. A cég honlapja szerint az elterjedt típus alapmodellje 13 450 kilométert tud repülni egy feltöltéssel, három osztályon összesen 416 utas szállítására képes. A régi típusból az utolsót 2009-ben szállította le a cég. A 747-400-as egyébként már maga is egy evolúciós folyamat terméke volt, az eredeti 747-est még a hatvanas években fejlesztették ki a Boeing mérnökei. A szakmában az összes 747-est hívják összefoglaló néven Jumbo Jetnek, de közülük a legelterjedtebb a 747-400-as. Persze ennek a modellnek is van új változata, a 747-8-as az Airbus A380-asának lenne versenytársa.

A jelenlegi trenddel kapcsolatban egyébként a Boeing személyszállítási üzletágának vezetője a Bloombergnek elmondta: számukra is kedvező, ha a légitársaságok modernebb, költséghatékonyabb gépeket akarnak használni. A különbség főleg a modernebb motorokban van, emellett a mostani gépek törzse már újrafelhasznált műanyagból készül, miközben korábban könnyű alumíniumot használtak erre.

A Jumbók helyét az Airbus A380-asa veszi át a legtöbb légitársaságnál, ahol már lecserélték a 747-400-asokat, most többnyire a 2007-ben piacra dobott "szupergépet" használják. Ágazati szakemberek szerint az európai társaságok lassabban fogják lecserélni elavult masináikat, mivel ők lassabban növekvő piacon működnek. A British Airways például a tervek szerint tíz év múlva állítja majd le az utolsó 747-400-ast. A Lufthansa a tervek szerint szintén évekig repül még a jó öreg Jumbókkal, mivel ők legtöbb gépüket nem lízingelik, hanem a sajátjuk, így pedig a magasabb üzemanyagköltségek mellett is jobban megéri használni.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!