TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

Meredeken zuhan a világon legelterjedtebb Boeing 747-400-as repülőgépek ára, mivel a légitársaságok többsége próbálja modernebb és üzemanyag-takarékosabb gépekre lecserélni a modellt - írja a Bloomberg. Vagyis amit a versenytársak képtelenek voltak megtenni, azt most a gazdasági környezet kényszeríti ki: megtörhet a legendás Jumbo Jetek uralma a világban.

Egy tízéves 747-400-as ma 36 millió dollárt (közel 8,5 milliárd forint) ér a piacon, ez az átlagember számára még mindig felfoghatatlan vagyon, a szakemberek azonban már a modell haláláról beszélnek. Tavaly ugyanis egy ugyanilyen gépért még 10 százalékkal többet kellett fizetni az Ascend Worldwide kimutatása szerint. A cég szakemberei szerint az árzuhanás egyrészt a magas üzemanyagköltségeknek, másrészt pedig a szállítmányozási piac visszaesésének köszönhető. Az ár esése nem minden: a világon eddig készült 404 darab 747-400-asból 48 darab már raktárakban áll, mert nem éri meg üzemeltetni őket.

"Jelenleg nincs kereslet a 747-400-asokra, a többségüket feldarabolták alkatrésznek" - mondta a Bloombergnek Paul Sheridan, az Ascend szakértője. A legnagyobb légitársaságok fokozatosan vonják ki a forgalomból ezt a típust, a Singapore Airlines például már el is adta Jumbóit, de már a Japan Airlines sem használja őket, a Cathay Pacific, a Korean Air Lines és a Malaysian Airline System pedig valószínűleg a közeljövőben fogja kivonni ezeket a gépeket azok után, hogy az üzemanyagárak az utóbbi két évben mintegy 30 százalékkal emelkedtek.

"Amikor magasak az üzemanyagárak, akkor mindenki új gépeket akar, senki nem akarja megtartani a régieket" - érzékeltette a helyzetet John Slosar, a Cathay Pacific elnök-vezérigazgatója. A hongkongi székhelyű légitársaság éppen a múlt hónapban jelentette be, hogy felgyorsítja a Jumbo Jetek eladását, abban az ütemben, ahogy érkeznek a megrendelt modernebb gépek, fokozatosan vonják ki a kerozinfaló típust.

Az első 747-400-ast 1989-ben a Northwest Airlinesnak szállította le a Boeing. A cég honlapja szerint az elterjedt típus alapmodellje 13 450 kilométert tud repülni egy feltöltéssel, három osztályon összesen 416 utas szállítására képes. A régi típusból az utolsót 2009-ben szállította le a cég. A 747-400-as egyébként már maga is egy evolúciós folyamat terméke volt, az eredeti 747-est még a hatvanas években fejlesztették ki a Boeing mérnökei. A szakmában az összes 747-est hívják összefoglaló néven Jumbo Jetnek, de közülük a legelterjedtebb a 747-400-as. Persze ennek a modellnek is van új változata, a 747-8-as az Airbus A380-asának lenne versenytársa.

A jelenlegi trenddel kapcsolatban egyébként a Boeing személyszállítási üzletágának vezetője a Bloombergnek elmondta: számukra is kedvező, ha a légitársaságok modernebb, költséghatékonyabb gépeket akarnak használni. A különbség főleg a modernebb motorokban van, emellett a mostani gépek törzse már újrafelhasznált műanyagból készül, miközben korábban könnyű alumíniumot használtak erre.

A Jumbók helyét az Airbus A380-asa veszi át a legtöbb légitársaságnál, ahol már lecserélték a 747-400-asokat, most többnyire a 2007-ben piacra dobott "szupergépet" használják. Ágazati szakemberek szerint az európai társaságok lassabban fogják lecserélni elavult masináikat, mivel ők lassabban növekvő piacon működnek. A British Airways például a tervek szerint tíz év múlva állítja majd le az utolsó 747-400-ast. A Lufthansa a tervek szerint szintén évekig repül még a jó öreg Jumbókkal, mivel ők legtöbb gépüket nem lízingelik, hanem a sajátjuk, így pedig a magasabb üzemanyagköltségek mellett is jobban megéri használni.

mfor.hu

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.