A Ne Vásárolj Semmit Napnak Magyarországon immár hétéves hagyománya van. A GfK friss felmérésének eredményei szerint a megkérdezetteknek mintegy negyede hallott erről a napról. Azok közül, akik hallottak róla, csak 12 százalék tudta a fogyasztás mérséklésére figyelmet felhívó nap időpontját megnevezni. E csoport 22 százaléka tisztában volt azzal, hogy a Ne Vásárolj Semmit Napot novemberben tartották. A többiek kevéssé voltak biztosak az időpont megjelölését illetően és közel egyenlő arányban említették a következő időpontokat: ősszel, karácsony környékén, illetve év végén valamikor.
A válaszadók ötödét nem érdeklik az ilyen akciók
A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy azok, akik hallottak a kezdeményezésről, vásároltak-e valamit ezen a napon. Tízből közel négy válaszadó már nem emlékezett arra, került-e a kosarába valami 2006. november 24-én. Mintegy 21 százalék volt azoknak az aránya, akik vásároltak, mert őket az ilyen akciók nem érdeklik. A legalacsonyabb iskolai végzettségűek körében számottevően magasabb, 36 százalékos ez az arány. E magatartás a harminc évnél fiatalabb korosztályra is jellemzőbb.
A megkérdezettek 17 százaléka azért nem vásárolt semmit ezen a napon, mert egyébként sem tervezett bármiféle vásárlást aznapra. 13 százalék vásárolt ugyan, de csak azért, mert nem tudta más napra halasztani valamely árucikk megvásárlását. A nők körében valamivel magasabb, 16 százalékos ez az arány, míg a férfiaknál csak tíz százalék. A megkérdezettek csupán hat százaléka állította, hogy a Ne Vásárolj Semmit Nap miatt nem vett semmit november utolsó péntekjén. Négy százalék ugyan nem tervezett vásárlást, mégis került valami a kosárba. A 20-30 év közöttiek közül minden tizedik emberre igaz, hogy "enged a csábításnak".
A többség feleslegesnek tartja
Akik nem hallottak a Ne Vásárolj Semmit Napról, azoktól - miután a kutatók kifejtették, mely gondolat jegyében fogalmazódott meg a nap ötlete - megkérdezték, mi a véleményük a kezdeményezésről. A válaszadók több mint fele (52 százaléka) feleslegesnek tartja, mivel szerintük egyetlen nap nem változtat semmin. Azonos arányt, 11-11 százalékot képviselnek azok, akik jó ötletnek tartják, és jövőre csatlakoznának hozzá, illetve jó ötletnek tartják, de nem hiszik, hogy ők be tudnák tartani.
A legmagasabb iskolai végzettségűek harminc százaléka mondta, hogy jó ötletnek tartja a kezdeményezést és csatlakozna is hozzá - ez kimagasló arány. A legfiatalabb, 15-19 éves korosztály bízik a legkevésbé magában abban a tekintetben, hogy kibírja ezt a napot vásárlás nélkül: közülük minden ötödik jó ötletnek tartja ezt a napot, de nem hiszi, hogy be tudná tartani. Öt százalékos azoknak az aránya, akik rossz ötletnek tartják, mivel szerintük rossz hatással lenne a kereskedelemre.