3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Minden negyedik magyar hallott a november utolsó péntekjére eső Ne Vásárolj Semmit Napról, ám e válaszadók több mint fele feleslegesnek tartja a kezdeményezést, mert nem hisz abban, hogy bármi hatása lehet. A GfK Hungária a Tudatos Vásárlók Egyesületével együttműködve a kezdeményezés ismertségét mérte föl 2007 januárjában.

Nem böjtölünk

A Ne Vásárolj Semmit Napnak Magyarországon immár hétéves hagyománya van. A GfK friss felmérésének eredményei szerint a megkérdezetteknek mintegy negyede hallott erről a napról. Azok közül, akik hallottak róla, csak 12 százalék tudta a fogyasztás mérséklésére figyelmet felhívó nap időpontját megnevezni. E csoport 22 százaléka tisztában volt azzal, hogy a Ne Vásárolj Semmit Napot novemberben tartották. A többiek kevéssé voltak biztosak az időpont megjelölését illetően és közel egyenlő arányban említették a következő időpontokat: ősszel, karácsony környékén, illetve év végén valamikor.

A válaszadók ötödét nem érdeklik az ilyen akciók

A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy azok, akik hallottak a kezdeményezésről, vásároltak-e valamit ezen a napon. Tízből közel négy válaszadó már nem emlékezett arra, került-e a kosarába valami 2006. november 24-én. Mintegy 21 százalék volt azoknak az aránya, akik vásároltak, mert őket az ilyen akciók nem érdeklik. A legalacsonyabb iskolai végzettségűek körében számottevően magasabb, 36 százalékos ez az arány. E magatartás a harminc évnél fiatalabb korosztályra is jellemzőbb.

A megkérdezettek 17 százaléka azért nem vásárolt semmit ezen a napon, mert egyébként sem tervezett bármiféle vásárlást aznapra. 13 százalék vásárolt ugyan, de csak azért, mert nem tudta más napra halasztani valamely árucikk megvásárlását. A nők körében valamivel magasabb, 16 százalékos ez az arány, míg a férfiaknál csak tíz százalék. A megkérdezettek csupán hat százaléka állította, hogy a Ne Vásárolj Semmit Nap miatt nem vett semmit november utolsó péntekjén. Négy százalék ugyan nem tervezett vásárlást, mégis került valami a kosárba. A 20-30 év közöttiek közül minden tizedik emberre igaz, hogy "enged a csábításnak".

A többség feleslegesnek tartja

Akik nem hallottak a Ne Vásárolj Semmit Napról, azoktól - miután a kutatók kifejtették, mely gondolat jegyében fogalmazódott meg a nap ötlete - megkérdezték, mi a véleményük a kezdeményezésről. A válaszadók több mint fele (52 százaléka) feleslegesnek tartja, mivel szerintük egyetlen nap nem változtat semmin. Azonos arányt, 11-11 százalékot képviselnek azok, akik jó ötletnek tartják, és jövőre csatlakoznának hozzá, illetve jó ötletnek tartják, de nem hiszik, hogy ők be tudnák tartani.

A legmagasabb iskolai végzettségűek harminc százaléka mondta, hogy jó ötletnek tartja a kezdeményezést és csatlakozna is hozzá - ez kimagasló arány. A legfiatalabb, 15-19 éves korosztály bízik a legkevésbé magában abban a tekintetben, hogy kibírja ezt a napot vásárlás nélkül: közülük minden ötödik jó ötletnek tartja ezt a napot, de nem hiszi, hogy be tudná tartani. Öt százalékos azoknak az aránya, akik rossz ötletnek tartják, mivel szerintük rossz hatással lenne a kereskedelemre.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!