
A hazai élelmiszer-kiskereskedelemben a szomjoltó italok kulcsszerepet játszanak mind a forgalom és a nyereség, mind a vásárlások gyakoriságának növelése szempontjából.
Magyarországon az alkoholmentes szomjoltó italok közül az ásványvíz kiskereskedelmi forgalma mennyiségben 18 százalékkal emelkedett, szénsavas üdítőitalból és gyümölcsléből viszont egy-egy százalékkal kevesebbet adtak el a boltokban 2006. augusztus és 2007. július között, az előző évhez képest. A szomjoltó italok közé számító sörből hat százalékkal bővült a magyarországi kiskereskedelmi forgalom.
A Nielsen által mért 86 élelmiszerkategória forintban mért forgalmi toplistáján a húskészítményt követően a sör a második, majd a sajt mögött a szénsavas üdítőital a negyedik helyen található. Közvetlenül utána következik a gyümölcslé, majd a kávé, és hetedik helyen az ásványvizet találjuk. A rangsor a 2006. augusztus-2007. júliusi adatokat tükrözi.
Kisboltban sör, hipermarketben ásványvíz
Az egyes bolttípusokban azonban más helyzetet találunk. Az ásványvíz a negyedik legnagyobb forgalmú kategória a hipermarketben, minden harmadik liter ásványvizet ott adtak el. Szintén negyedik helyezett az ásványvíz a diszkont csatornában. Inkább a gyümölcslé a sláger szupermarketben, ahol a toplista negyedik helyét foglalja el.
A szénsavas üdítőital, megelőzve a sajtot, az előkelő harmadik helyre került a 400 négyzetméteres vagy annál kisebb üzletekben. Nem véletlenül, hiszen a kiskereskedelemben eladott összes szénsavas üdítőital több mint felét a 400 négyzetméteres vagy kisebb, hagyományos boltokban adják el, mennyiségben is, értékben is.
Szintén a hagyományos üzletek tipikus terméke a sör. Több mint ötven százalék jut erre a csatornára a kiskereskedelmi eladásokból, mind mennyiségben, mind értékben.
A nemzetközi tapasztalatok alapján a Nielsen többek közt megállapítja, hogy a fogyasztók élelmiszer-vásárlását legnagyobb mértékben három fő tényező ösztönzi: egészség, frissesség; kényelem; érték, áll a Nielsen közleményében.
A fogyasztók általában - amennyire csak képesek rá - életmódjukon belül étrendjükkel is igyekeznek megőrizni egészségüket, és olyan árucikkeket keresnek, amelyek megkönnyítik az életüket, és mindemelett kedvező ár/érték viszonyt nyújtanak.