3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nincs menetrendje 2008-ra a vasútnak, mert a MÁV és a gazdasági tárca arról vitázik: melyikük jelölje ki, hol ne közlekedjenek a vonatok. Az önkormányzatokkal megbeszéltek szerint minden maradna a régiben, a személyszállításra jutó állami támogatás viszont akár hetven vonalon is megalapozhatná a forgalomszüneteltetést, írja a Népszabadság.

Két hónap múlva menetrendváltás, a júliusban életre hívott MÁV Start Zrt.-nél azonban még mindig nem tudják, hogy hány vonalon hány személyszállító vonatnak kell közlekednie jövőre. A gazdasági tárca és a MÁV ugyanis egymásnak dobálja a labdát: senki nem mer javaslatot tenni arra, hogy a tavaly év végén 14 mellékvonal forgalmának leállításával megindult helyközi személyszállítási reform hol szedje következő áldozatait.

A MÁV vezérigazgatója a napokban szignált levelében egy lényegében a jelenlegivel azonos menetrend decemberi életbeléptetésére tett javaslatot. A javaslat a - bezárandó vonalak listáját a vasúttól váró - szakminisztériumban nem aratott sikert. Az elképzelés következetlenségét ugyanis éppen a MÁV még márciusban megfogalmazott tervei teszik egyértelművé.

Tavasszal az állami vasúttársaság szakértői úgy számoltak: a 2007-es menetrend csak akkor élhet tovább változatlan formában, ha a költségvetés 41 milliárd forinttal megfejeli a vasúti személyszállítás 90 milliárd forintos támogatását. Azaz jövőre 131 milliárd forintot ad erre a célra. Mára azonban kiderült: ennyi pénzt a pénzügyi tárca nem hajlandó elvonatozni: csak 110 milliárdos támogatás jut 2008-ban a vasúti személyszállításra.

A vasúttársaság javaslatára válaszul postázott levelükből kiderül: álláspontjuk szerint a MÁV Start arra kapott felhatalmazást, hogy ha kell, a vasúti hálózat további racionalizálása árán, de növelje hatékonyságát. Vagyis mindenképpen faragjon le költségeiből, és férjen bele a költségvetés által biztosított keretösszegbe. Mert az egy pillanatig sem vitás, hogy ez utóbbi a jelenlegi menetrend megtartásával elképzelhetetlen.

Akárhogy is lesz, a döntés halogatása nem pusztán azért okoz problémát, mert a 2008. évi menetrendkönyvek később kerülhetnek a nyomdába. Ennél nagyobb baj, hogy ha az idő szorításában végül úgy döntenek: a MÁV Start a mostani menetrendjével kezdi meg az új évet, az lényegében egyet jelent a helyközi személyszállítási reform bukásával. Ha viszont a döntéshozók mégis újabb vasútvonalak forgalmának szüneteltetése mellett foglalnak állást, a kapkodásban olyan vonalakat is halálra ítélhetnek, amelyeket valójában nem kellene, írja a Népszabadság. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!