Két hónap múlva menetrendváltás, a júliusban életre hívott MÁV Start Zrt.-nél azonban még mindig nem tudják, hogy hány vonalon hány személyszállító vonatnak kell közlekednie jövőre. A gazdasági tárca és a MÁV ugyanis egymásnak dobálja a labdát: senki nem mer javaslatot tenni arra, hogy a tavaly év végén 14 mellékvonal forgalmának leállításával megindult helyközi személyszállítási reform hol szedje következő áldozatait.
A MÁV vezérigazgatója a napokban szignált levelében egy lényegében a jelenlegivel azonos menetrend decemberi életbeléptetésére tett javaslatot. A javaslat a - bezárandó vonalak listáját a vasúttól váró - szakminisztériumban nem aratott sikert. Az elképzelés következetlenségét ugyanis éppen a MÁV még márciusban megfogalmazott tervei teszik egyértelművé.
Tavasszal az állami vasúttársaság szakértői úgy számoltak: a 2007-es menetrend csak akkor élhet tovább változatlan formában, ha a költségvetés 41 milliárd forinttal megfejeli a vasúti személyszállítás 90 milliárd forintos támogatását. Azaz jövőre 131 milliárd forintot ad erre a célra. Mára azonban kiderült: ennyi pénzt a pénzügyi tárca nem hajlandó elvonatozni: csak 110 milliárdos támogatás jut 2008-ban a vasúti személyszállításra.
A vasúttársaság javaslatára válaszul postázott levelükből kiderül: álláspontjuk szerint a MÁV Start arra kapott felhatalmazást, hogy ha kell, a vasúti hálózat további racionalizálása árán, de növelje hatékonyságát. Vagyis mindenképpen faragjon le költségeiből, és férjen bele a költségvetés által biztosított keretösszegbe. Mert az egy pillanatig sem vitás, hogy ez utóbbi a jelenlegi menetrend megtartásával elképzelhetetlen.
Akárhogy is lesz, a döntés halogatása nem pusztán azért okoz problémát, mert a 2008. évi menetrendkönyvek később kerülhetnek a nyomdába. Ennél nagyobb baj, hogy ha az idő szorításában végül úgy döntenek: a MÁV Start a mostani menetrendjével kezdi meg az új évet, az lényegében egyet jelent a helyközi személyszállítási reform bukásával. Ha viszont a döntéshozók mégis újabb vasútvonalak forgalmának szüneteltetése mellett foglalnak állást, a kapkodásban olyan vonalakat is halálra ítélhetnek, amelyeket valójában nem kellene, írja a Népszabadság.