Az összegzés szerint tavaly év végén a magyar háztartások több mint egynegyede, mintegy 1 millió 20 ezer háztartás rendelkezett valamennyi távközlési szolgáltatásra - televízió, internet, vezetékes telefon és legalább egy saját finanszírozású mobiltelefon - szóló előfizetéssel. Emellett a háztartások mindössze 2 százaléka, körülbelül 90 ezer háztartás viszont semmilyen szolgáltatásra nem fizetett elő.
A négy távközlési szolgáltatás közül - az országos telítettsége ellenére is - a mobilhang piac a legkiterjedtebb, hiszen a háztartások 87 százaléka, több mint 3,4 millió háztartás rendelkezik legalább egy olyan mobil-előfizetéssel, amelynek költségeit a háztartás, a család tagjai gazdálkodják ki havonta.
A második helyen a mintegy 3 millió 110 ezer háztartásban megtalálható fizetős tévészolgáltatás áll. Csupán minden ötödik háztartás - mintegy 780 ezer - "kerüli meg" ezt a szolgáltatást a szabad hozzáférésű földi műsorszórásra való csatlakozással.
A folyamatosan zsugorodó vezetékes telefonpiac 2009 végére már csak a háztartások 55 százalékában volt jelen. Így alig 2 millió 110 ezer háztartás tudott vezetékes telefonon keresztül hívásokat fogadni vagy kezdeményezni. Mindeközben közel 1,8 millióra nőtt azon háztartások száma, amelyek saját előfizetés révén tudtak fellépni az internetes világhálóra.
Bár az internet-előfizetők táborának növekedése erőteljesen lassul, a mobilinternet-piac első igazán sikeres évét tudhatja maga mögött. A múlt év decemberére ugyanis közel 190 ezer háztartásban már mobil eszközök segítségével (is) csatlakozhattak az online szupersztrádához.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság december végén 715 ezer előfizetésről számolt be. A különbség oka, hogy egy háztartásban több mobilinternet-előfizetés is előfordulhat, illetve a GfK Hungária felmérése kifejezetten a lakossági piacra irányult, az üzleti típusú előfizetéseket nem vizsgálta.
A felmérés eredményei szerint a magyar háztartások a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatásról tudnának legnehezebben lemondani, ha a kedvezőtlenre forduló gazdasági helyzetük ezt megkövetelné. A tévészolgáltatás az esetek egy részében még a mobilhang-szolgáltatásnál is fontosabb, hiszen az egyéb, költségesebb kikapcsolódási formák háttérbe szorulásával jelenleg a háztartások szórakozásának központi elemét jelenti.
A kutatók szerint 2009-ben a magyar távközlési piacon véget értek a korábban meghatározó tendenciák, a mobil előfizetések piaca telítődött, az ADSL látványos növekedési üteme lelassult. Ugyanakkor más tendenciák előtérbe kerültek, egyre népszerűbb például a mobilinternet, illetve a digitális televíziózás is lassan beépül a köztudatba.
A magyar háztartások körében a távközlési szolgáltatások közül a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatás áll a lista élén. Mára már a háztartások több mint egyharmada használja ki az úgynevezett csomagolt szolgáltatásokat tartalmazó előfizetések előnyeit.
MTI