2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szavak nélkül is megértik egymást a német üzemanyagpiacot uraló multinacionális óriásvállalatok, így nem kell kartellezéshez folyamodniuk, mégis szinte egyszerre lépnek, túlhatalmuk miatt pedig az árak is túlzottak - fejtette ki csütörtökön a német versenyhatóság elnöke.

Andreas Mundt elmondta: a 82 milliós országban az üzemanyagpiacot öt szereplő uralja. A Shell, a Total, valamint a BP - amely az Aral töltőállomások tulajdonosa -, továbbá a Jet kutakat üzemeltető ConocoPhilips és az Esso hálózatot működtető ExxonMobil együttvéve a bevétel 65 százalékát szerzi meg.

A piacon oligopólium alakult ki, a vezető cégek között nincsen számottevő verseny - mutatta ki a hatóság. A piac működését 3 évig tanulmányozták és megállapították, hogy az árak egy óramű pontossággal működő rendszerben alakulnak. Elsőként az Aral vagy a Shell lép, majd 3 óra elteltével a páros aktuálisan második tagja következik. A három további meghatározó szereplő ugyancsak szabályos időközönként igazítja árait a trendhez.

Árcsökkenés ugyan gyakrabban fordul elő, mint áremelkedés, a drágulás azonban mindig nagyobb mértékű, mint a csökkenés.

"A cégek szavak nélkül is megértik egymást, az árak ezért túlságosan magasak" - mondta Andreas Mundt, hozzátéve, hogy a versenyhatóság minden eszközzel fellép a piacon uralkodó cégek további erősödése ellen.

Az üzemanyag ára emelkedik, az adótartalom azonban csökken, a drágulásból így az államháztartás nem profitál - közölte a berlini gazdasági minisztérium. A tárca kimutatása szerint például a diesel fogyasztói árában az adótartalom 1999 és 2010 között 63 százalékról 54 százalékra csökkent.

Az ADAC német autóklub honlapján szereplő adatok szerint a diesel üzemanyag átlagos literenkénti ára jelenleg 1,4 euró (376 forint). A 98-as benzin literje 1,61 euróba kerül.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!