3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A sorozatos meghibásodások nyomán benyújtotta kötbérigényét a Siemensnek a BKV ZRt., aminek a német cég eleget is tesz, tudta meg az mfor.hu. Bár a több száz oldalas Combino-szerződés szerdától nyilvános, mégis tartani lehet attól, hogy a politikai játszmák eszközévé degradálódott villamosok hétfőn kilátásba helyezett visszadobásáról (vagy éppen megtartásáról) nem szakmai szempontok, hanem a választások előtti hatalmi játszmák döntenek majd.

Kibekkelik a választásokig? A Combino-sztori: táblázat!

A BKV akkori közleményei szerint a jármű elődjeivel "azonos szerkezeti felépítésű", továbbá "minden beépítendő eleme, szerkezete rendelkezik olyan referenciával, ami a termékbiztonságot garantálja, mégis a budapesti járművel azonos sehol sem közlekedik a világon." A közlekedési társaság végül a Combino Supra fantázianevet adta a kifejezetten a magyar főváros igényeire szabott villamosnak, amelyből 20 darabnak az idei év végéig, 40-nek pedig 2007 májusáig kellene forgalomba állnia.

A közelmúlt meghibásodásai és az abból táplálkozó politikai csetepaték miatt azonban egyelőre kétséges, hogy valóban sor kerül-e minderre. A BKV-nál érdeklődésünkre annyit közöltek, hogy az eddigi történések nincsenek kihatással a Combinók leszállításának ütemezésére.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy augusztusban nem a fenti okok, hanem az ajtóműködésben keletkezett problémák miatt vonták ki csaknem egy hónapra a forgalomból a Combinókat. A szeptemberi meghibásodásoknak pedig - Farkas Szilvia, a Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója szerint - nincs köze a korábbi ajtóhibákhoz.

Miért nem járnak a Combinók?

Jelenleg ott tartunk, hogy a Combinókat csupán csúcsidőn kívül állítják forgalomba. A hivatalos verzió szerint a korlátozásra azért volt szükség, hogy megvédjék a villamosokat a vandáloktól. Ez az érv azonban meglehetősen ingatag lábakon áll, tekintve, hogy garázdaságra sokkal nagyobb az esély az esti, éjjeli órákban, amikor egyrészt nem hat a tömeg visszatartó ereje, másrészt az alkohol is könnyebben folyik. (Ezt a feltevést látszik igazolni például, hogy a Combino-rongálásokat a Budapest Parádé éjjelén követték el.)

Ehelyett valószínűleg arról van szó, hogy mind a Siemens, mind a BKV próbálja kibekkelni az önkormányzati választásokig hátralévő időszakot, hiszen - mint az Demszky nyilatkozatából is kiderül - egy újabb bakit már nem viselne el az amúgy is hisztérikus politikai közhangulat. Nem véletlen, hogy a BKV néhány hét múlva, azaz valószínűleg csak a választások után dönt a korlátozás feloldásáról.

Az már a jövő kérdése, hogy a politika csupán néhány hétre vette el az adófizetőktől az európai körülmények közötti utazás lehetőséget, vagy az általa keltett mesterséges vihar - amúgy nem először - diadalmaskodni fog a Combino-hiányt saját bőrükön érző utasok érdekei felett.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!