3p

Sikertelen próbálkozás volt a programutak (a büdzsén kívüli elszámolású utak) kitalálása a kormánytól tavaly: a finanszírozási trükközés nagyon nem jött be, így most teljes egészében sutba dobják az egykori jó ötletet. Emellett gyorsítaná is a kabinet az autópálya-építést: például azzal, hogy nem épít túl sokat. Mfor.hu háttér.

Kétszer egysávos lesz az M8-as (Táblázat)

A javaslat mindazonáltal nemcsak plasztikai beavatkozást tartalmaz: a sztrádaépítés felgyorsításához több változást is bevezetne a kormány. Ennek legfőbb eleme a közműkiváltás szabályainak átalakítása. Jelenleg az építtetőnek kell gondolkodnia arról, hogy a képletesen és szó szerint is útban lévő gáz- és vízvezetékeket, kábeleket áthelyezzék.

Ez a mostani gyakorlat szerint esetenként irreálisan meghosszabbította a munkát, így például az M6-os első szakaszának építését, amely az M0-s körgyűrűtől fut az érdi tetőig, majd egy évig hátráltatta a közművek (és a földek) kiváltása.

A törvény arra kötelezné a közművek gazdáit, így például a gázműveket, hogy a kiváltásokat ők maguk végezzék el. A munka költségeit természetesen állja az állam. Az építtetőnek joga lesz meghatározni, mennyi idő alatt kell elvégezni a kiváltást - harminc napot hagynának erre, de a közművállalat bonyolultságtól függően kérheti ennek meghosszabbítását is.

Autóút sztráda helyett

A gyorsaság másik eleme, hogy az állam a korábbi terveknek megfelelően inkább az autóutak és nem az autópályák építésére helyezi a hangsúlyt. Az M0-s körgyűrű most épülő keleti szektorát például autópályává fejleszthető autóútként építik, a déli szektor esetében pedig - ahol szintén autóút vezet, s nem autópálya - már szóba kerülhet a bővítés. Ehhez képest a törvényjavaslat konzekvensen autópályának nevezi az M0 szakaszait - lehet, hogy eleve belekalkulálják a bővítést.

Összességében annyi állapítható meg, hogy az állam ott, ahol kell - a sztráda jó része például már készen van - autópályát, másutt pedig autóutat akar építeni. Így az M3-as, az M6-os, az M7-es és az M8-as autópályaként fog épülni a továbbiakban is, egy megjegyzéssel. Ez pedig az M3-as Vaja és Vásárosnamény közötti szakasza: Vajáig autópálya, a maradék 26 kilométeren kétszer egysávos autóút vezet majd.

Kétszer egysávos M8-as

Az M3-as és M7-es esetében ez már csak néhány kilométert jelent - az M3-as esetében 65-öt, az M7-esnél 63-at -, az M6-osnál viszont a teljes, körgyűrű-Pécs-országhatár szakaszának jó részét, hiszen a pályából csak 64 kilométer épült meg Dunaújvárosig. A sehonnan sehová vezető M8-as (amelyből a dunaújvárosi híddal együtt kilenc kilométer fog megépülni belátható időn belül) szintén autópálya lesz.

A folytatása azonban nem. A tervek szerint Dunavecsétől Kecskemétig majd Szolnokig az M8-asnak nevezett út szimpla kétszer egysávos autóút lesz. Szintén autóútként épül az M2-es Vácig kétszer kétsávos kivitelben.

Az országhatárt viszont nem lesz könnyű elérni: Debrecenből Berettyóújfalun át kétszer egysávos úton lehet majd eljutni a határig, de Makóról is csak ilyen autóút vezet majd Csanádpalotára.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!