Kétszer egysávos lesz az M8-as (Táblázat)
A javaslat mindazonáltal nemcsak plasztikai beavatkozást tartalmaz: a sztrádaépítés felgyorsításához több változást is bevezetne a kormány. Ennek legfőbb eleme a közműkiváltás szabályainak átalakítása. Jelenleg az építtetőnek kell gondolkodnia arról, hogy a képletesen és szó szerint is útban lévő gáz- és vízvezetékeket, kábeleket áthelyezzék.
A törvény arra kötelezné a közművek gazdáit, így például a gázműveket, hogy a kiváltásokat ők maguk végezzék el. A munka költségeit természetesen állja az állam. Az építtetőnek joga lesz meghatározni, mennyi idő alatt kell elvégezni a kiváltást - harminc napot hagynának erre, de a közművállalat bonyolultságtól függően kérheti ennek meghosszabbítását is.
Autóút sztráda helyett
A gyorsaság másik eleme, hogy az állam a korábbi terveknek megfelelően inkább az autóutak és nem az autópályák építésére helyezi a hangsúlyt. Az M0-s körgyűrű most épülő keleti szektorát például autópályává fejleszthető autóútként építik, a déli szektor esetében pedig - ahol szintén autóút vezet, s nem autópálya - már szóba kerülhet a bővítés. Ehhez képest a törvényjavaslat konzekvensen autópályának nevezi az M0 szakaszait - lehet, hogy eleve belekalkulálják a bővítést.
Összességében annyi állapítható meg, hogy az állam ott, ahol kell - a sztráda jó része például már készen van - autópályát, másutt pedig autóutat akar építeni. Így az M3-as, az M6-os, az M7-es és az M8-as autópályaként fog épülni a továbbiakban is, egy megjegyzéssel. Ez pedig az M3-as Vaja és Vásárosnamény közötti szakasza: Vajáig autópálya, a maradék 26 kilométeren kétszer egysávos autóút vezet majd.
Kétszer egysávos M8-as
Az M3-as és M7-es esetében ez már csak néhány kilométert jelent - az M3-as esetében 65-öt, az M7-esnél 63-at -, az M6-osnál viszont a teljes, körgyűrű-Pécs-országhatár szakaszának jó részét, hiszen a pályából csak 64 kilométer épült meg Dunaújvárosig. A sehonnan sehová vezető M8-as (amelyből a dunaújvárosi híddal együtt kilenc kilométer fog megépülni belátható időn belül) szintén autópálya lesz.
A folytatása azonban nem. A tervek szerint Dunavecsétől Kecskemétig majd Szolnokig az M8-asnak nevezett út szimpla kétszer egysávos autóút lesz. Szintén autóútként épül az M2-es Vácig kétszer kétsávos kivitelben.
Az országhatárt viszont nem lesz könnyű elérni: Debrecenből Berettyóújfalun át kétszer egysávos úton lehet majd eljutni a határig, de Makóról is csak ilyen autóút vezet majd Csanádpalotára.
F. Szabó Emese
Menedzsment Fórum