6p

A munkahelyek átalakulásával járó automatizációt és a regionális piac meghódítását tekinti jelenleg a két legnagyobb kihívásnak a hazai festékpiacon meghatározó Poli-Farbe alapítója, Szabó Antal.

A legsikeresebb hazai vállalkozók között tartják számon Szabó Antalt, a bócsai székhelyű Poli-Farbe festékgyár alapítóját. Nemrég az EY az Év Üzletembere választáson került a legjobbak közé. A vegyipari cég regionális vezető szerepre tör, az oda vezető útról beszélt portálunknak Szabó Antal.

A festékgyártás ötlete mesébe illő körülmények között talált meg. Pár hónapja szerzett német ismerőseim egyszer váratlanul azt mondták, hogy gyártsak festéket! Felajánlották, hogy adnak alapanyagot, egyszerű gépeket, receptúrát. Ingyen, ajándékba. Mert így szerették volna meghálálni egy magyarnak a határnyitást. A Poli-Farbe német segítséggel indult, de évtizedek óta hazai tulajdonban van, családi vállalkozásból lettünk a szektor meghatározó szereplői.

Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert kalauzolja a cégalapító 

Ugorjunk egy nagyot az időben. Érzékelik az építőipari fellendülést a termékeik iránti kereslet alakulásában?

A Poli-Farbe a válság idején is dinamikusan fejlődött, amikor az építőipar lejtmenetben volt és a hazai vásárlóerő is csökkent. Nem szabad elfelejteni, hogy a lakásfestés még mindig az egyik leginkább költséghatékony felújítási forma. Akár egy vödör festék elegendő egy kisebb lakás átszínezésére. Az árbevételünk 2008 és 2013 között megduplázódott. A szektort elsősorban a régi épületek felújítása húzta, nem pedig az újak építése.

Hogyan alakult az értékesítés az elmúlt években, mire számít 2018-ban?

Amióta több jövedelem marad a lakosság kezében, 6-7 százalékos forgalomnövekedésre számítunk évről-évre. Az idei üzleti évben a 11 milliárd forintos árbevételt céloztuk meg, ami valószínűleg teljesülni is fog. A bevételünk kétharmadát szakkereskedések adják, ezek kisebb-nagyobb családi vállalkozások. Velük összefogva küzdünk azért, hogy a minőségi magyar festékeink minél nagyobb hangsúlyt kapjanak a kínálatban. Az eladásaink mintegy 30 százalékát a bel- és kültéri fehér falfestékek adják, míg 25 százalék körüli a készre kevert színes beltéri falfestékek aránya. A lazúrok és zománcok csaknem 15 százalékot tesznek ki. A prémium minőségtől az olcsóbb kategóriáig, minden termékkörben jelen vagyunk.

Mekkora a feketepiac aránya a festékeknél?

Nem tudom megmondani. Mi a vásárlókat arra igyekszünk edukálni, hogy kizárólag megbízható terméket válasszanak, amely jó „kiadóssággal”, azaz jó ár-érték aránnyal rendelkezik. A Poli-Farbe saját vegyipari fejlesztő csapatot alkalmaz, az egyik legkorszerűbb ipar 4.0-ás technológiával és laborral rendelkezünk Európában. Aki a Poli-Farbe termékeit választja, biztos lehet benne, hogy minőségi hazai termékkel újítja fel otthonát.

Az egész gazdaságot a munkaerőhiány jellemzi. Mi a helyzet e téren a cégnél, sikerül megtartani a jó munkaerőt? Vagy külföldi munkavállalókat kénytelenek alkalmazni? Szüksége van rájuk a magyar gazdaságnak?

Élesedik a verseny a szakemberekért, ezt mi is érezzük. A vegyiparban azonban az igazi kihívást az jelenti, hogy az automatizáció mellett hogyan sikerül megőrizni a munkahelyeket. Nemrég zártunk le egy több mint 1,13 milliárd forintos beruházást, uniós támogatásoknak is köszönhetően, amelynek keretében növeltük gyártókapacitásunkat. A legkorszerűbb robottechnológia mellett azonban sikerült megőrizni a munkahelyeket, és a dolgozókat más területekre csoportosítottuk át.  

Az adórendszeren belüli átalakítások, a szociális hozzájárulási adó, a társasági adó csökkentéséből mennyit forgattak vissza béremelésre: mekkora volt az emelés mértéke 2017-ben, mennyit terveznek 2018-ban?

A 2017-es évben a vállalatai átlag 7-8 százalék körüli volt. Ilyen mértékű emeléssel számolunk a jövő évre vonatkozóan is.

Melyek a fő exportpiacaik, hova terveznek belépni a közeljövőben?

Eddig leginkább a szomszédos országokba szállítottunk a minőségi hazai festékekből: a román, a szerb és a szlovák piacon már bizonyítottak a Poli-Farbe termékei, de a gyárfejlesztésnek köszönhetően immár elérhető közelségbe került Ausztria, Németország és Svájc is.

A cégből közép-európai piacvezető vállalatot szeretnének csinálni: hol tartanak az úton, és ennek érdekében tervezik-e külföldi érdekeltségek alapítását?

Immár 25 éve dinamikusan fejlődünk, a szomszédos országokban, Szlovákiában és Romániában már vannak leányvállalataink. A Poli-Farbe a termelőkapacitásának bővítésével nem csak piacvezető pozícióra tör a mintegy 30-35 milliárd forintra becsült hazai dekorfesték piacon, de regionális szerepet is be kíván tölteni a nemzetközi piacon. A beruházásainknak köszönhetően a minőségi magyar festékek versenyképessége növekedni fog a világpiacon. Az elmúlt 3 évben - beleértve már 2017-et is - az exportforgalom arányosan 4-5 százalékot tett ki a Poli-Farbe éves bevételéből. A következő három évben 20 százalékos exportnövekedéssel számolunk a fehér, beltéri diszperziós falfesték szegmensben, mivel az új moduláris festékgyár kiváló lehetőséget biztosít a külföldi piacok minőségi igényeinek megfelelő egyedi termékek gyártásához.

Milyen programot dolgoztak ki a társadalmi felelősségvállalásra, mennyit költenek egy évben jótékonykodásra, és milyen célokra?

A legnagyobb bűnök közé tartozik véleményem szerint, közönnyel szemlélni mások nyomorát. Az ilyen típusú vállalásaink jóval a PR visszhangon túl mutatnak, de nem tudom megmondani, hogy mennyit költünk jótékonykodásra. A hozzánk közel állók pontosan tudják, hogy melyek azok a tevékenységek, amikről nem jelentetünk meg semmit. Hiszem, hogy aki adományoz, ne veregesse a saját vállát érte. Viszont vannak a társadalmi szerepvállalásnak olyan programjai, amiket éppen az edukáló hatása miatt publikálni szoktunk. Kezdeményezésünkre jött létre például az Újrafestett valóság című kiállítás sorozat, amelynek keretében ép és fogyatékos képzőművészek együtt alkothattak közös értékeink mentén. Sikerült bebizonyítanunk, hogy a szájjal-lábbal festő művészek is tudnak kimagasló alkotásokat létrehozni, ha megfelelő feltételeket teremtünk.

Baka F. Zoltán

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!